در حال بارگذاری ...
درمراسم رونمایی از کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان، نمایش‌های سنتی» شد

این کتاب باقیات الصالحات و زکات علم پرویز ممنون است

مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان، نمایش‌های سنتی» به قلم پرویز ممنون در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران فرهنگی و هنرمندان برگزار شد.

مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان، نمایش‌های سنتی» به قلم پرویز ممنون امروز 5 آذر در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی رئیس اداره کل هنرهای نمایشی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر ، پیمان شریعتی مدیر مجموعه تئاترشهر، داریوش فرهنگ، همایون علی نژاد، مریم معترف، سعید اسدی، ایرج راد، بهروز غریب پور، حسین پاکدل، داوود فتحعلی بیگی و ابراهیم گله دار زاده ،نصرالله قادری، حضور داشتند.

در شروع مراسم و پس از قرائت قرآن و سرود ملی اردشیر صالح پور ضمن خوشامدگویی به حضار از علی مرادخانی برای سخنرانی دعوت کرد.

مرادخانی ضمن ابراز خرسندی از چاپ این کتاب بعد از چند سال عنوان کرد: پرویز ممنون از دوستان بسیار عزیز من هستند و همیشه در کنار ایشان چیزی یاد می گیرم و اینجا بودن برای من افتخاری است. الحمدالله بخش اول این کتاب امروز رونمایی می شود.  من همین الان که کتاب را تورق می کردم، متوجه شدم که مسائل زیادی در تاریخ تئاتر ما وجود دارد که از آن بی اطلاع هستیم. چند سال پیش که با پرویز ممنون فرانسه بودیم، به ایشان گفتم که این اطلاعات مفیدی که شما دارید خیلی بهتر است که مجموعه شود و در قالب کتاب در اختیار همه افراد قرار گیرد تا بتوانند از آن استفاده کنند. از پرویز ممنون به شدت ممنونم که این کتاب را تالیف کرده و امیدوارم که جلد دوم آن زودتر چاپ و عرضه شود. چقدر حیف است که در حوزه موسیقی و هنرهای تجسمی ما تاریخ مدون تری از ایران داریم اما در حوزه تئاتر این کمتر است و امیدوارم افرادی مانند پرویز ممنون دانش خود را تالیف کرده و به صورت کتاب در اختیار علاقه مندان قرار دهند. هر کدام از دوستان که در زمینه مسئله شناختی می توانند فعالیت کنند مطمئن باشند که از طرف ما حمایت می شوند. این کتاب باقیات الصالحات پرویز ممنون نیز هست و زکات علم خود را این گونه پرداخته. هم چنین مهدی شفیعی زحمت تاسیس موزه تئاتر را می کشد تا امکان بهتری برای پژوهش و تحقیق فراهم شود تا مجموعه آثار در اختیار جوانان قرار گیرد و به آینده کشور کمک کند.

در ادامه صالح پور بیان کرد: برای تحقق، ماندگاری، تداوم و تزاید هر امری باید به مثلث پژوهش، آموزش و آفرینش توجه کرد. هیچ امری بدون پژوهش و آموزش امکان آفرینش خوب را پیدا نمی کند.

در ادامه مراسم داوود  فتحعلی بیگی پیش از اهدا جایزه جلال ستاری گفت: افتخار می کنم که از شاگردان پرویز ممنون بودم. چراغی که ایشان در زمان پایان نامه لیسانس من روشن کردند باعث شد که از آن زمان تا امروز که حدود سی سال می گذرد من در زمینه شبیه خوانی پژوهش داشته باشم. پرویز ممنون یکی از پیشگامان پژوهش در عرصه هنر شبیه خوانی بودند و هنوز هم دلشان برای هنر ایران می تپد.

بعد از آن جایزه جلال ستاری که برای جشنواره آیین سنتی در بخش پژوهش است، توسط داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره به پرویز ممنون اهدا شد.

پس از اجرا قطعه رهگذر، اردشیر صالح پور بخش های مختلف کتاب را معرفی کرد: در دوره صفویه یک رنسانس فرهنگی در اصفهان اتفاق افتاد. پرویز ممنون معتقد است که این کتاب را برای محققان ننوشته، به همین دلیل نثر کتاب بسیار ساده و روان است و ویژگی تئاتر مردمی را دارد. هر بخشی در این کتاب یک زمینه دارد و یک پس زمینه؛ و ویژگی های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اصفهان را در کتاب ذکر کرده اند تا به بررسی تئاتر رسیده اند. هم چنین در این کتاب عکس هایی به چاپ رسیده که پیش از این کمتر دیده شده. فصل اول کتاب به تعزیه و شبیه خوانی می پردازد که 106 صفحه است. فصل دوم کتاب به نقالی و قصه خوانی اشاره دارد که از زمان شاه عباس در اصفهان رونق می گیرد. فصل سوم نگاهی به نمایش های شاد و تقلید دارد و فصل پایانی به نمایش های عروسکی و سایه می پردازد.

در ادامه از کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان، نمایش‌های سنتی» که چاپ موسسه توسعه هنرهای معاصر است،  توسط علی مرادخانی، مهدی شفیعی، اردشیر صالح پور، ایرج راد، بهروز غریب پور و داوود فتحعلی بیگی رونمایی شد.

در پایان و پس از رونمایی ممنون بیان کرد: چند سال پیش، نزد علی مرادخانی رفتم و بعد از صحبت با هم به ایشان گفتم که وقت انجام کارهای اداری چاپ را ندارم و ایشان هم به من لطف داشتند و گفتند که با من همراهی می کنند. باید این نکته را اینجا ذکر کنم که این کتاب دقیقا همانطوری که نوشته بودم چاپ شده بدون هیچ کم و کاستی. ما به این علت در زمینه نمایش اطلاعات و اسناد کم داریم، زیرا نمایش گذرا است؛ در حالی که نقاشی، مجسمه سازی و... این گونه نیست. اگر این کتاب یک مشخصه داشته باشد این است که اخباری که در این کتاب موجود است از شاهدان عینی نقل شده.

او در پایان افزود: من سعی کردم در این کتاب فقط اسناد را کنار یکدیگر نگذارم و سوالاتی نیز مطرح کنم. امیدورام که از خواندن کتاب لذت ببرید.




نظرات کاربران