در حال بارگذاری ...
آنچه در روز هشتم جشنواره گذشت

از آمدن مسئولان به تئاتر تا استقبال مخاطبان از نمایش های روز هشتم

میزبانی آکواریوم از مهمانان ویژه، اجرای دو نمایشی که سبب غافلگیری مخاطبان شد و ادامه دار بودن استقبال از فهرست ثروتی مهمترین اتفاقاتی بود که در روز هشتم برگزاری جشنواره تئاتر فجر به وقوع پیوست.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، پنجشنبه 5 بهمن ماه هشتمین روز از برگزاری جشنواره در حالی به پایان رسید که آمدن محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهور و پروین داداندیش مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ بر دیگر اخبار سایه انداخت.

دو نمایشی که مخاطبان را غافلگیر کرد

هشتمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر در حالی آغاز شد که بسیاری از تئاتر دوستان با توجه به شهرت برزیل در فوتبال قصد ارزیابی تئاتر این کشور را داشتند. به همین دلیل اجرای نمایش «سفر به یک فلات چین خورده» در ساعت های 15 و 17:30 با استقبال بسیار زیادی همراه بود. اما با توجه به فرمت تازه این نمایش در اجرا و آشنا نبودن مخاطبان با آن «سفر به یک فلات چین خورده» آنچنان که انتظار می‌ رفت مورد رضایت مخاطبان قرار نگرفت.

این نمایش تحت تأثیر تحقیقات و پژوهش‌های راشل کارلسون،‌ روزنامه نگار درباره اثرات مرگبار یک آفت‌کش در یک مکان پرورش پرندگان است. سفر به یک فلات چین‌خورده مخاطبش را به سفری در نقشه جهان دعوت می‌کند. نقشه‌ای که روی زمین تماشاخانه شبیه‌سازی شده است و مخاطب می‌تواند از یک پرسپکتیو هوایی، هولناک‌ترین فاجعه محیط‌زیستی را که بشر در 100 سال اخیر رقم زده است مشاهده کند.

«سفر به یک فلات چین خورده» در روز نهم جشنواره نیز طی ساعت های 15 و 17:30 میزبان مخاطبان در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر است.

نمایش «سربسته از تهران» به کارگردانی مجتبی کریمی دیگر اثری بود که در این روز طی ساعت های 16:30 و 19 در سالن قشقایی به صحنه رفت. بر خلاف انتظار اجرای این اثر با استقبال کم نظیری از سوی مخاطبان همراه شد و پس از اجرا بسیاری از مخاطبان با رضایت سالن اجرا را ترک کردند. با توجه به موفقیت این نمایش در جلب رضایت مخاطبان «سربسته از تهران» را می توان یکی از موفق ترین اجرا های روز گذشته معرفی کرد.

میزبان آکواریوم از مهمانان ویژه

یکی دیگر از آثاری که در این روز به صحنه رفت، نمایش «آکواریوم» به کارگردانی سیامک احصایی بود. این نمایش که به تازگی اجرای عموم خود را به پایان رسانده است، روز گذشته در ساعت های 18 و 20:30 به صحنه رفت و در هر دو اجرای خود با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان همراه شد.

نمایش «آکواریوم» در اجرای دوم خود میزبان مهمانانی ویژه ای همچون محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهور و پروین داداندیش مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ بود.

محمود واعظی پس از اجرای این اثر درباره بودجه فرهنگ و هنر که بسیار اندک است و در بخش‌هایی مثل تئاتر به طور کامل تخصیص نمی‌یابد تا مکان‌هایی مثل تئاتر شهر یا اداره تئاتر وضعیت بهتری پیدا کنند، گفت: بحث بودجه فقط در حوزه تئاتر محدودیت ندارد بلکه بقیه دستگاه‌ها هم با محدودیت مواجه هستند و بودجه‌شان به طور کامل تخصیص نمی‌یابد. با این حال نکته دیگری که اهمیت بسیاری دارد، مهندسی کردن همین مقدار بودجه است، که باید در جای درست مصرف شود.

همچنین پروین داداندیش مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ نیز پس از اجرای این اثر درباره اینکه آیا مسئولان در ایامی غیر از جشنواره تئاتر فجر هم به دیدن نمایش های روی صحنه خواهند نشست، گفت: معتقدم دیدن آثار روی صحنه وظیفه ما در وزارتخانه است و باید مسئولان محترم را مجاب کنیم که به دیدن نمایش های روی صحنه بنشینند. نکته دیگر هم این است که برخی در فضای مجازی به مسئولان و وزرا خرده می گیرند که آنها حتما بیکار هستند که به دیدن تئاتر می آیند اما مساله این است که باید مسئولان ما به دیدن نمایش ها، فیلم ها و کنسرت های موسیقی بنشینند و شور و علاقه مخاطبان را ببینند تا به درک درستی از نیازهای هنرمندان و مردم برسند و از آنها حمایت کنند.

 

علی بهرامی

 




نظرات کاربران