در حال بارگذاری ...
در نشست خبری «پوستر، هویت بصری و عکس» مطرح شد

قضاوت 10 داور خارجی در کنار 22 داور ایرانی

در نشست خبری بخش «پوستر، هویت بصری و بخش عکس» جشنواره تئاتر فجر امیر اسمی خبر از حضور ۱۰ داور خارجی و ۲۲ داور ایرانی در بخش‌های مختلف خبر داد.

نشست خبری بخش «پوستر و هویت بصری و بخش عکس» سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور فرهاد مهندس‌پور، دبیر جشنواره، امیر اسمی دبیر بخش، مهدی آشنا دبیر اجرایی بخش عکس در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر در ابتدای این نشست امیر اسمی با پخش کلیپ‌هایی به معرفی داوران و آثار راه‌یافته به بخش‌های پوستر تئاتر و تبلیغات تئاتر پرداخت و توضیحاتی درباره بخش سمینار برندینگ و هویت بصری ارائه کرد و از افتتاح نمایشگاه آثار از 12 اسفند در  باغ‌موزه قصر خبر داد.

اسمی درباره بخش پوستر خاطرنشان کرد: در این بخش 57 هنرمند با 182 اثر شرکت کردند که پس از تطبیق با شرایط و مقررات جشنواره 166 اثر پذیرفته شد. در این بخش 11 داور آثار را بررسی کردند. آثار این بخش را مجید بلوچ، سابینا ابرهلتسر، آیشه گل‌ایزر (ترکیه)، مارکوس وایسبک (آلمان)، بارسوا باشی، رضا عابدینی، سیام آتتاریا (تایلند)، امیر اسمی، سباستین کوبیستا (لهستان)، جواد آتش باری و علی باقری داوری خواهند کرد.

امیر اسمی درباره بخش تبلیغات گفت: تبلیغات تئاتر به عنوان دیگر بخش جشنواره و برای اولین بار مورد توجه قرار گرفت. در این سال‌ها سلیقه بصری و خلاقیت با توجه به افزایش مدیا و سالن‌های خصوصی زمینه رقابت را بالا برده است. در این بخش نیز 93 اثر شرکت کردند که پس از تطبیق با شرایط و مقررات جشنواره 76 اثر به داوران معرفی شد. انوشیروان میرزایی، حبیب رضایی، بهنود الله وردی نیک، آرش وفادارای و محسن ولیحی هیئت داوران این بخش بودند.

اسمی با اشاره به بخش غیررقابتی جشنواره افزود: در بخش غیر رقابتی نیز دو سمینار تخصصی طراحی‌شده و برگزار خواهد شد. سمیناری موضوع «برندینگ و هویت بصری در تئاتر» 15 اسفند ماه ساعت 14 و سمینار «پرسونال برندینگ» 19 اسفند ساعت 14 در باغ‌موزه قصر برگزار خواهد شد.

اسمی با دعوت از محسن ولیحی عضو هیئت داوران این بخش به تشریح نگاه داوری پرداخت و در داوری بخش تبلیغات و هویت بصری انتخاب مناسب مدیا، رسانه، شیوه‌های تولید، پخش و رسیدن به مخاطب و اینکه هنرمند چقدر رسانه را شناخته و چقدر توانسته از توانمندی آن بهره بگیرد را مؤثر دانست.

مدیر بخش عکس، پوستر و هویت بصری در خصوص بخش عکس اظهار داشت: بخش عکس به عنوان مهم‌ترین بخش جشنواره بسیار مورد توجه بود و به همین دلیل جلسات متعددی با این موضوع برگزار شد که جلسات غیررسمی با انجمن عکاسان خانه تئاتر ازجمله این جلسات بود.

اسمی با اشاره به محدودیت‌هایی مالی این بخش گفت: ما امیدوار بودیم کتاب آثار راه‌یافته به جشنواره همزمان با رونمایی از آثار منتشر شود اما موفق نشدیم و امیدواریم بتوانیم با توافقاتی که با ناشر داریم آن را منتشر کنیم و حتی بتوانیم شاهد عرضه آن پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها باشیم.

در ادامه مهدی آشنا مدیر اجرایی بخش عکس به نظم امیر اسمی مدیر بخش عکس، پوستر و هویت بصری اشاره کرد و گفت: مهمترین ویژی ایشان این است که هر ایده‌ای که داشته باشی می‌توانی اجرایی کنی.

آشنا افزود: در بخش عکس تلاش کردیم تعامل خوبی با انجمن عکاسان خانه تئاتر نیز داشته باشیم. همچنین با انتخاب داوران خارجی در کنار داوران ایرانی به یک نگاه بین‌المللی در داوری عکس برسیم. همچنین از دیگر ویژگی‌های این دوره از جشنواره نحوه رأی‌گیری آثار است که هرکدام از آثار پذیرفته‌شده و برگزیده می‌توانند از میزان آرای عکس خود مطلع شوند.

وی افزود: در بخش عکس 98 نفر با 472 اثر متقاضی حضور بودند که پس از تطبیق با شرایط و مقررات جشنواره 465 اثر از 97 عکاس به بخش مسابقه معرفی شدند. در این بخش محمود کلاری، سیف الله صمدیان، دین فن می یر (هلند)، اختر تاجیک، ماریا فلکنر (انگلستان)، رابرت کتو (استرالیا)، مسعود پاکدل، ابراهیم سیسان، اندریا بوکالینی (ایتالیا)، ماچی زا کفسکی (لهستان) و مهدی آشنا عکس های صحنه‌ای تئاتر را داوری می‌کنند.

آشنا درباره دیگر بخش عکس جشنواره تئاتر فجر افزود: امسال در بخش عکس جشنواره برای اولین بار بخش پشت‌صحنه را برگزار کردیم زیرا معتقدیم این بخش ثبت تاریخی تئاتر را به عهده دارد. در این بخش 23 نفر با 93 اثر متقاضی حضور در این بخش بودند که پس از تطبیق با شرایط و مقررات جشنواره 76 اثر از 20 هنرمند به بخش مسابقه معرفی شدند و با نگاه جوان‌گرایی در این بخش ابراهیم سیسان، مصطفی قاهری، کاوه کرمی، شکوفه هاشمیان و سارا ساسانی داوری این آثار را بر عهده داشتند.

در بخش دیگری از این نشست فرهاد مهندس‌پور دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان این موضوع که مدیران این دوره از جشنواره مستقل عمل کردند، تصریح کرد: فراخوان بخش پوستر و عکس جشنواره را امیر اسمی نوشت و من و ستاد جشنواره در جریان کلیات آن بودیم و همه جزئیات را خود اسمی انجام داده و نظارت کرده است و البته مهدی آشنا نیز کمک قابل توجهی به او کرد.

مهندس پور با اشاره به جدا کردن بخش ادبیات نمایشی قبل از آغاز اجراهای عمومی جشنواره گفت: لازم است بخش‌هایی از جشنواره که کمتر مورد توجه است و در ضمن از اهمیت زیادی برخوردار است به‌صورت مجزا برگزار شود و امیدوارم جدا شدن بخش ادبیات نمایشی و مسابقه عکس و پوستر آغازی برای دو قسمت شدن جشنواره باشد تا به‌صورت متمرکز مورد توجه قرار گیرد.

 

سید محمد جعفریان

 

 

 




نظرات کاربران