در حال بارگذاری ...
در گفتگو با آریان رضایی مطرح شد

ماجرای بازیگر تئاتری که شوهر خواهرش را کشت

آریان رضایی ایده‌پرداز و اجراگردان تئاتر تعاملی «دیور» این اثر را برگرفته از واکنش مردم در فضای مجازی به ماجرای حمید صفت عنوان کرد و گفت: در «دیور» ماجرای یک بازیگر تئاتر را می‌بینیم که دامادشان (شوهر خواهرش) را به قتل رسانده و به دلیل موقعیت کاری‌اش و دوستانی که در حوزه تئاتر، سینما و دارد، این خبر در فضای مجازی می‌پیچد.

آریان رضایی  درباره «دیور» توضیح داد: متن نمایش را هاله مشتاقی‌نیا براساس ایده و پیشنهادی که خودم داشتم نوشته و قصه نمایش به‌طورکلی براساس اتفاقات مشابه ماجرای حمید صفت است. اینکه می‌گویم براساس نه به معنای اینکه قصه او را داشته باشیم یا چیزی از جزئیات آن اتفاق را بیان کنیم؛ اصلا. بلکه فقط ماجرا مشابه آن است. یعنی خبر قتلی که در فضای مجازی می‌پیچد و مردم به شکل‌های مختلف به این اتفاق واکنش نشان می‌دهند.

او ادامه داد: حالا این واکنش با تشکیل‌های کمپین‌هایی است که ما نمونه‌اش را در نمایش با هشتگ «مانی منفرد را آزاد کنید» داریم یا کامنت‌نویسی روی صفحات و پست‌های مختلف. به‌طور‌کلی قضاوت‌های مردم را نسبت به خبری که در فضای مجازی آمده به شکل‌های مختلف می‌بینیم.

رضایی با بیان اینکه در «دیور» هم شاهد قتل خانوادگی یک هنرمند مطرح هستیم، گفت: هرچند قصه اصلی این است که مردم با انتشار این خبر در فضای مجازی راجع به این آدم‌ها شروع به قضاوت می‌کنند ولی همچون آثار قبلی گروه تئاتر «مونو شورایی» مسائل خانوادگی و روابط زن و مرد هم در صحنه‌ها وجود دارد.

کارگردان نمایش‌های «برلین» و «خداحافظ» تم نمایش جدیدش یعنی «دیور» را قضاوت توصیف کرد و گفت: قرار است در مشارکتی که تماشاگر در اثر دارد نظرش را بیان کرده و روی خط سیر داستان و موقعیت‌های نمایشی اثر بگذارد.

رضایی با اشاره به نام نمایش با بیان اینکه «اسم دیور از همان نام برند معروف عطر آمده و در قصه هم نقش دارد» گفت: نمایش دو بخش است که در بخش دوم به نام دیور اشاره می‌شود.

او شاخصه اصلی «دیور» را ایده‌های مختلفی خواند که کنارهم قرار گرفته و باعث شده شکل تازه‌ای از تئاتر تعاملی را تجربه کنند و گفت: در «دیور» هم باز براساس همان متد آگوستو بوآل پیش می‌رویم؛ چون اساس تئاتر تعاملی بر همین متد است.

رضایی این ایده‌ها را شامل طراحی صحنه متفاوت یا ماجرای لایو در این تئاتر عنوان کرد و گفت: لایو در واقع اشاره‌ای به بحث ورود تکنولوژی به تئاتر دارد. هم موضوع نمایش‌مان با فضای مجازی ارتباط دارد و هم این روزها این فضا دغدغه همه‌گیری شده؛ مردم جوری با فضای مجازی ارتباط دارند که شما گاهی فضای واقعی را از مجازی تشخیص نمی‌دهید. در دنیا علت ورود تکنولوژی به تئاتر همین است؛ چون تئاتر تنها هنری است که می‌تواند این تنش را نشان دهد. چون هم یک فضای واقعی وجود دارد؛ یعنی در سالن کنار آدم‌های واقعی هستید و هم با ورود تکنولوژی می‌توانید مردم را درگیر فضای مجازی کنید.

کارگردان «دیور» ادامه داد: در واقع با این ایده‌ها هم دغدغه موضوعی را داشتیم و هم تجربه شکل دیگری از مشارکت. کارهای ما همیشه اینطور بوده که تماشاگر حضوری روی صحنه می‌آمده و مشارکت می‌کرده یا در جای خودش نشسته و صحبت می‌کرده اما در این اثر علاوه بر این شکل از مشارکت‌، مخاطب تعامل مجازی هم در اجرا دارد. برای همین شکل تازه‌ای از مشارکت مخاطب در تئاتر را نشان می‌دهیم.

رضایی همچنین با معرفی بازیگران این نمایش که شامل دو بخش است، گفت: بازیگران روی صحنه فرید قبادی، الهام شعبانی و محمدهادی عطایی هستند. در بخش دوم اجرا هم که لایو است هرشب یک بازیگر را داریم که به صورت زنده با مخاطبان داخل سالن ارتباط و تعامل دارد. شب‌های اول با حضور رویا افشار است و بعد از تعطیلات هرشب یک بازیگر تازه خواهیم داشت که تاکنون حضور پریسا مقتدی، شیوا اردویی و رویا دعوتی قطعی شده است.

تئاتر تعاملی «دیور» با ایده‌پردازی و اجراگردانی آریان رضایی و براساس متنی از هاله مشتاقی‌نیا از ۷ فروردین ساعت ۱۹.۳۰ در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

 

مهتا کریمی علویجه




نظرات کاربران