در حال بارگذاری ...
وحید رهجوی در گفتگو با مهر:

«مرزداران» عبوس نیست ؛ قصه چند سرباز در پاسگاه مرزی

یکی از کارگردان های «مرزداران» با اشاره به ویژگی های نمایشش عنوان کرد این اثر حاصل تجربیات شخصی اش در دوران سربازی بوده است.

وحید رهجوی یکی از کارگردان های «مرزداران» درباره اجرای این اثر نمایشی که در پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است گفت: «مرزداران» اجرای عمومی خود را از ۱۵ فروردین ماه آغاز کرده و خوشبختانه با وجودی که نمایش تبلیغات زیادی در فضای مجازی نداشته و از بازیگران چهره نیز بهره ای نبرده ایم استقبال از کار راضی کننده بوده است.

به گفته وی، تبلیغات در فضای مجازی در انحصار گروه خاصی قرار دارد و برای جوانان شکستن این انحصار کار سختی است.

وی درباره کارگردانی مشترک با حسین ملکی بیان کرد: من و حسین ملکی در سه چهار سال گذشته چندین متن نوشته و در طول این مدت به یک زبان مشترک دست یافته ایم. در حقیقت در طول این چند سال اختلاف نظرهایمان برطرف شده و هنگام نوشتن و کارگردانی با یک تعامل مشترک پیش می رویم.

رهجوی درباره فضاسازی نمایش توضیح داد: لحن و فضاسازی این نمایش رئالیستی است و این واقع گرایی در بازی بازیگران نیز رعایت شده است البته در طراحی صحنه کمی از فضای رئال فاصله گرفتیم و طبق آموزه های گروتفسکی از فضا به مکان رسیدیم. در اجرا قصد نداشتیم که مکان اتفاقات نمایش را با جزییات خلق کنیم به همین جهت طراحی صحنه ای مینیمال برای نمایش انتخاب کردیم و بیشتر شمایی کلی از وضعیت و مکان رخداد قصه را برای مخاطبان به نمایش گذاشتیم.

این کارگردان تئاتر درباره چگونگی شکل گیری نمایش عنوان کرد: جرقه اصلی نگارش این نمایشنامه به تجربه شخصی من در دوران سربازی باز می گردد. در آن زمان در یکی از شهرهای کویری خدمت می کردم و می دیدم که متاسفانه با برخی از سربازها با خشونت برخورد می شود. این خشونت نسبت به تعدادی از سربازها اعمال و باعث طردشدگی آنها می شد. سخت ترین شکنجه برای انسان مدرن دیگر خشونت فیزیکی نیست بلکه طردشدگی و تبعیض عده ای علیه یک گروه است که بدترین نوع خشونت به حساب می آید و نمایش «مرزداران» نیز درباره همین مساله است.

وی درباره داستان نمایش گفت: «مرزداران» درباره حضور چند سرباز در یک پاسگاه مرزی و شرایطی است که آنها با آن روبه رو می شوند. داستان نمایش از جایی آغاز می شود که یکی از سربازها فرار می کند و در ادامه شاهد اتفاقات مختلفی هستیم.

رهجوی ادامه داد: این اثر نمایشی با وجود به تصویر کشیدن رخدادهای تلخ اصلا نمایشی عبوس نیست و مخاطبان حتی در صحنه های تراژیک و غمگین هم شاهد رگه هایی از طنز هستند.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: علاقه مند بودم این نمایش در سالن بزرگتری چون سایه یا چهارسو اجرا شود اما به دلیل حجم زیاد تقاضاها شرایط برای انتخاب سالن مورد نظر فراهم نیست و ما بیشتر از اینکه انتخاب کننده باشیم انتخاب شونده ایم و نکته دیگر نیز اینکه تماشاخانه های خصوصی مناسبات مالی معیوبی را مورد توجه قرار می دهند که من ترجیح می دهم هیچگاه وارد این مناسبات نشوم.

نمایش «مرزداران» نوشته و کارگردانی وحید رهجوی و حسین ملکی تا ۳۱ فروردین ماه ساعت ۱۸ در پلا اجرای مجموعه تئاترشهر روی صحنه است.

بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه مهدی بازدار، شاهو رستمی، سپهر زمانی، حامد مهراندیش، امیر کامران، پیمان صفرزاده هستند.

منبع : خبرگزاری مهر

 




نظرات کاربران