در حال بارگذاری ...
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران:

علاقه مندان و هنرمندان تئاتر حق دارند از وضعیت فعلی محیط تئاتر شهر دلخور باشند
رسیدگی به گروه های بزهکار محوطه تئاتر شهر وظیفه نیروهای امنیتی است
مدیریت شهری باید درباره عملکرد ضعیفش در معضل دستفروشی چهارراه ولیعصر پاسخگو باشد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به مساله حریم تئاتر شهر و وضعیت نابه‌سامان کنونی‌اش پرداخت و گفت: این حق علاقه‌مندان تئاتر و دوستداران هنر قدیمی نمایش است که دغدغه‌مند و در عین حال از شرایط فعلی این بنا دلخور و ناراحت باشند.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر به نقل از خبرگزاری ایلنا، «محمدجواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به مساله حریم تئاتر شهر و وضعیت نابه‌سامان کنونی‌اش پرداخت.

وضعیت کنونی تئاتر شهر در شان این عمارت ارزشمند نیست

حق‌شناس در ابتدای صحبتش با بیان اینکه «در اینکه وضعیت تئاتر شهر خوب نیست، کاملا با نظر کسانی که دغدغه تئاتر شهر را دارند، همراهم» تصریح کرد: معتقدم عمارتی که از بناهای ارزشمند شهر ما تهران است شایسته این شرایط نیست؛ بنایی که هم به لحاظ میراثی ارزشمند است و هم به دلیل جایگاه فرهنگی‌ای که تئاتر در میان هنرهای ملی و جهانی دارد.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر جایگاه بسیار وسیع تئاتر به خصوص در میان نخبگان و علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و هنر و تاثیرش بر اکثر هنرها، و با اشاره به اینکه این وضعیت کنونی این عمارت در شان آن نیست، گفت: فکر می‌کنم این حق علاقه‌مندان تئاتر و دوستداران هنر قدیمی نمایش است که دغدغه‌مند و در عین حال از شرایط فعلی آن دلخور و ناراحت باشند.

حق‌شناس یادآور شد: به اعتقاد من؛ مشکلات تئاتر شهر تنها یک عامل ندارد، بلکه عواملی مختلفی در کار بوده که وضعیت این ساختمان را به سمت و سوی فعلی کشانده است.

مدیریت شهری باید درباره عملکرد ضعیفش در معضل دستفروشی چهارراه ولیعصر پاسخگو باشد

او ادامه داد: یکی از پیشنهادهای اعلام شده برای خروج از این وضعیت، تعیین حریم برای مجموعه تئاتر شهر بود که حرف درستی هم هست. باید برایش حریم قائل شد. ولی قائل شدن حریم برای تئاتر شهر معنایش این نیست که برایش دیوار کشیده و نرده گذاشته شود. باید استدلال کرد که آیا دیوارکشی یا نرده‌گذاری یعنی ایجاد حریم؟ معتقدم دیوار گذاشتن، توهینی آشکار به اهالی فرهنگ و هنر و یک شهر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه چنین فضایی باید سرشار از رویدادهای فرهنگی و نمایشی و آئینی باشد، گفت: دستفروشی‌های متعدد در چهارراه ولیعصر و محوطه تئاترشهر، ضعفی است که به نظر می‌رسد مدیریت شهری باید در موردش پاسخ‌گو باشد؛ چراکه علیرغم تذکرات زیادی که داده شده، نتوانسته این مشکل را رفع و رجوع کند. مدیریت شهری باید پاسخ‌گو باشد که چرا در کنار چهارراه ولیعصر و فضایی که حریم پارک آن محسوب می‌شود، اجازه دستفروشی داده می‌شود تا فضایی را ایجاد کنند که مانعی برای یک مجموعه فرهنگی محسوب شود؟

رسیدگی به گروه‌های بزهکار اطراف تئاتر شهر از وظایف شاخص مقام‌های امنیتی است

حق‌شناس ادامه داد: وجود بعضا برخی گروه‌های بزهکار در کنار این مجموعه که به نوعی خودشان هم افرادی در معرض آسیب هستند و در عین حال در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند به مخاطبان تئاتر و هنرمندانی که آنجا رفت و آمد دارند خدای ناکرده آسیبی وارد کنند از مشکلات بزرگی است که تاکنون به آن رسیدگی جدی نشده. به نظر می‌رسد این مساله از وظایف شاخصی است که برعهده مقامات امنیتی شهر همچون استانداری و فرمانداری و نیروی انتظامی قرار دارد که تمهیدات بیشتری به خرج دهند.

او یادآور شد: انتظار می‌رود به این مکان مهم که چشمِ شهر است توجه بیشتری بکنند و این بی‌توجهی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. به نظر من، دوستداران هنر تئاتر این حق را دارند که این پرسش را با صدای بلند مطرح کنند که چرا پارک دانشجو که در حریم محلی است که جوان‌ها و خانواده‌ها می‌خواهند به تماشای تئاتر بروند؛ باید با برخی افراد بزهکاری که نباید آنجا رها باشند احاطه شود؟ این مسئولیت نهادهای سیاسی، امنیتی و انتظامی شهری است که به این مسائل توجه کنند.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت تعامل برای رسیدن به طرح و ایده‌ای در تعیین حریم تئاتر شهر که بتواند قوانین میراث فرهنگی را هم تامین کند، گفت: گرچه خود سازمان میراث فرهنگی هم در این بخش کوتاهی‌هایی داشته و آن‌گونه که باید و شاید تمهیدات لازم را شکل نداده است. از سوی دیگر، فکر می‌کنم مدیران هنرهای نمایشی هم اگر در این محوطه به طور مستمر فعالیت‌ها و رویدادهای هنری شکل می‌دادند تا فضای آنجا در اختیار هنرمندان قرار بگیرد شاید با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شدیم.

حریم تئاتر شهر می‌تواند با تغییراتی در معماری یا پوشش گیاهی باشد

حق‌شناس در ادامه با ذکر مثالی از حریم مورد نظرش برای یک مجموعه فرهنگی گفت: برای اینکه در فضای مجردی سخن نگویم می‌خواهم فضای بوستان هنرمندان را با مجموعه بسیار ارزشمندی که آنجا فعالیت می‌کند یعنی خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر مثال بزنم؛ آنجا دیوار و نرده ندارد اما با پوشش گیاهی جداسازی شده است.

او یادآور شد: همانطور که ابتدای صحبتم هم گفتم با ایجاد حریم برای تئاتر شهر موافقم و اگر همکارانم در شورای شهر سخنی در رد این موضوع می‌گویند، دارند با دیوارکشی مخالفت می‌کنند نه حریم داشتن. حرفی که من می‌زنم هم به نوعی جمع کننده سخن همکارانم در شورای شهر و توجهی است که به گلایه‌های دوستان دغدغه‌مند تئاتری دارم.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: می‌گویم که باید برای تئاتر شهر حریم قائل شویم؛ حریمی که می‌تواند با تغییراتی در معماری آنجا باشد، می‌تواند از طریق فضای باغبانی و کاشت شمشادها باشد تا تئاتر شهر در موقعیت مناسبی قرار بگیرد و از همه مهم‌تر فعالیت عزیزان مدیریت تئاتر شهر است که فضای عمومی آنجا را هرچه بیشتر به محلی برای رفت و آمد هنرمندان و مردم تبدیل کنند. چراکه معتقدم صرفِ حضور مردم، امنیت‌زاست و این مساله می‌تواند بسیاری از مسائل را حل و فصل کند.

باید به سمت کاهش آلام و دردهای اجتماعی برویم

حق‌شناس با اشاره به مشکلاتی که در بسیاری از نقاط شهر وجود دارد، گفت: ما در این شهر زندگی می‌کنیم و از بزه‌های اجتماعی و مشکلاتش خبر داریم؛ اما در کنارش، هنر قرار است به مساله اعتیاد و بزه‌ها به عنوان بخشی از واقعیت‌های جامعه بپردازد.

او در پایان تصریح کرد: ما نمی‌توانیم صرفا با رویکردهای انتظامی و قهری به حل مساله بپردازیم بلکه در کنار آن، هنرمند هم باید این مشکلات را ببیند تا بتواند درباره‌شان اثری تولید کند. اینها واقعیت‌هایی است که با آن روبه‌رو هستیم و در عین حال باید محیط را برای مردم امن بکنیم. در نهایت، باید به سمت کاهش آلام و دردهای اجتماعی در ابعاد مختلف حرکت کنیم.




نظرات کاربران