در حال بارگذاری ...
برگزیده جشنواره سوره در تئاترشهر

دروغگو «دشمن خدا» است

کارگردان «دشمن خدا» درباره مسایل مطرح شده در این نمایش سخن گفت و عنوان کرد در این اثر نمایشی مخاطبان به کمدی موقعیتی که در صحنه شکل می گیرد، می خندند.

عمادالدین رجبلو کارگردان نمایش «دشمن خدا» که به تازگی اجرای عمومی خود را در پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است در این باره گفت: نمایش «دشمن خدا» به عنوان نمایش برگزیده بخش منطقه ای جشنواره تئاتر سوره در منطقه خراسان شمالی انتخاب شد و در اختتامیه این جشنواره نیز توانست جایزه سوم کارگردانی و تقدیر بازیگران زن در بخش نوجوان را از آن خود کند.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: این نمایش ۲ مقطع آموزشی مختلف را در ۲ اپیزود به تصویر می کشد که یکی از این اپیزودها در یک مدرسه دخترانه و دیگری در یک پادگان نظامی روایت می شود. از لحاظ محتوا و تکنیک اجرا این دو اپیزود در ارتباط با یکدیگر قرار دارند اما از نظر سیر داستانی با هم فرق دارند. اپیزود اول درباره دو دختر نوجوان است که بر سر مالکیت یک برگه انشا با یکدیگر دعوا می کنند. ناظم مدرسه آن دو را به دفتر می برد و متوجه می شود که مشخصات و دلایلی که هر کدام برای مالکیت برگه انشا می دهند، درست است اما بعد از خوانده شدن اجرا ورق برمی گردد و هر کدام از اینکه نوشتن انشا را گردن بگیرند، امتناع می کنند... این اپیزود در تردید بین راستگویی یا دروغگویی این دو پایان می گیرد.

رجبلو درباره اپیزود دوم این نمایش بیان کرد: اپیزود دوم ماجرای دو سرباز است که با هم دعوا می کنند و در این دعوا کتف یکی از آنها می شکند. سرباز دیگری شهادت می دهد که به چشم خودش دیده که یکی از سربازها کتف دیگری را شکسته است. این اتفاق از یک دروغ کوچک شروع می شود و انقدر پیش می رود که دیگر نمی توان جلویش را گرفت. پایان نمایش نیز مشخص می شود اصلا ماجرا چیز دیگری بوده است. این نمایش داستان های ساده و یک خطی را دنبال می کند و بیشتر کشمکش داستان در دیالوگ ها و ارتباط بین کاراکترها شکل می گیرد و به مسایلی چون دروغ و ریا و حقیقت و راستی می پردازد.

وی درباره دلایل انتخاب این سوژه برای نگارش متن عنوان کرد: مسایل و رفتارهای انسانی در این نمایش بسیار مورد توجه است. این مساله که همه آدم ها چه کوچک و چه بزرگ با وجودی که می دانند دروغگو دشمن خداست اما باز هم دروغ می گویند و دست به کارهای نادرست و خطا می زنند باعث شد علاقه مند به نگارش این نمایشنامه شوم.

این کارگردان در پایان درباره شیوه اجرایی نمایش گفت: «دشمن خدا» کاری رئالیستی چه در بازی ها و چه محتوا و نوع نگارش است اما در طراحی صحنه، نمایش به سمت سوررئال می رود و چون در پایان بندی، نمایش کمی به فانتزی نزدیک می شود در طراحی صحنه نیز فضا را به سمت سوررئال پیش بردیم. نمایش کمدی دیالوگ ندارد اما از کمدی موقعیت برخوردار است. تلاش نکردیم به هر قیمتی مخاطب را بخندانیم اما در طول کار موقعیت هایی پیش می آید که موجب خنده مخاطبان می شود.

نمایش «دشمن خدا» به نویسندگی و کارگردانی عمادالدین رجبلو از روز جمعه بیستم مرداد ماه اجرای خود را در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است.

این اثر نمایشی که از جمله نمایش‌های منتخب بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره است رضا وحیدی فر، پورنیک کاوش، محدثه شیرعلی، امیر محمد درویش، محمد حسین صفایی، مارال سینه سپهر و ملیکا البرزی به عنوان بازیگر حضور دارند.

منبع: خبرگزاری مهر




نظرات کاربران