در حال بارگذاری ...
در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر؛

نشست رسانه ای هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت برگزار شد

نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت برگزار شد و طی آن دبیر جشنواره درباره اجرای آثار جشنواره در پیاده‌روی اربعین حسینی تأکید کرد، در این خصوص تابع تصمیم ستاد اربعین هستند.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر به نقل از خبرگزاری مهر ، نخستین نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت با حضور سید وحید فخر موسوی دبیر جشنواره، محراب محمدزاده دبیر اجرایی، امین اشرفی مدیر بخش بین‌الملل و یاسر یگانه مدیر ستاد خبری جشنواره، صبح سه‌شنبه ۸ شهریور در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیدوحید فخر موسوی درباره روند انتخاب خود به عنوان دبیر، شکل‌گیری فراخوان و برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره توضیحاتی را ارائه داد.

او اظهار کرد: «تفاوت این دوره با دوره‌های قبلی جشنواره، اضافه شدن بخش بین‌الملل و همچنین گستره برگزاری جشنواره در ایران اسلامی و کشورهای همسایه است. جشنواره هجدهم از شهریور و با پیاده‌روی اربعین حسینی آغاز و تا آذر ادامه خواهد داشت.»

دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در ادامه درباره وضعیت اجرای آثار بخش پیاده‌روی اربعین حسینی با توجه به شرایط پیش‌آمده در کشور عراق، یادآور شد: انتخاب آثار این بخش انجام شده است ولی با توجه به اتفاقاتی که طی این چند روز در کشور عراق رخ داده، ما تابع دستورات و تصمیمات وزارت کشور و ستاد پیاده‌روی اربعین حسینی هستیم.

سپس امین اشرفی در ادامه نشست، اظهار امیدواری کرد شرایط در عراق بسامان و ناامنی برطرف شود تا علاوه بر پیاده‌روی اربعین حسینی، برنامه‌های تدارک دیده شده جشنواره نیز در پیاده‌روی اربعین اجرا شوند.

او یادآور شد: در بخش «زخم عتیق» هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، تأکید ما بر آیین‌های سوگواری اقوام مختلف ایران در انتخاب آثار مدنظر بود تا هم در زنده نگه داشتن این آیین‌ها تلاش کنیم و هم آثار در راستای فضای پیاده‌روی اربعین حسینی باشند.

در ادامه محراب محمدزاده نیز به ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های جشنواره و آمار آثار متقاضی حضور در این رویداد پرداخت و گفت: «در این دوره بحث گستره ایران یعنی حضور در میان مردم برای اجرا در نقاط مختلف کشور، مورد توجه ویژه ما قرار دارد. همچنین اضافه کردن بخش تله‌تئاتر به شکل تولیدی ۲ پخش آثار بخش رادیو تئاتر از شبکه‌های مختلف شنیداری نیز از دیگر تفاوت‌های این دوره از جشنواره نسبت به گذشته است.»

او ادامه داد: «در بخش بین‌الملل آثارمان برای اجرا در کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه، لبنان، بوسنی و هرزگوین و عراق آماده هستند اما بسته به شرایط، این اجراها انجام خواهد شد.»

در این بخش از نشست فخرموسوی درباره وضعیت بودجه جشنواره، اظهار کرد: «ما نسبت به دوره هفدهم ۵۰ درصد افزایش بودجه داشتیم اما نسبت به شرایط جشنواره که بخش بین‌الملل نیز دارد و در گستره ایران برگزار می‌شود، این بودجه کافی نیست. از این رو به دنبال جذب مشارکت استان‌ها و بخش بین‌الملل هستیم.»

محراب محمدزاده نیز درباره اینکه اگر شرایط اجرا در کشورهای در نظیر افغانستان و پاکستان هم فراهم نشود چه تمهیدی در نظر گرفته شده است، گفت: «اگر در افغانستان و پاکستان امکان اجرا وجود داشته باشد اجرا خواهیم رفت و اگر میسر نشود، میزبان اجرای گروه‌های این کشور در ایران خواهیم بود.»

فخرموسوی در ادامه نشست، با اشاره به مکان‌های مختلفی که برای اجرای آثار در پیاده‌روی اربعین حسینی در نظر گرفته شده، یادآور شد: «علاوه‌بر اجرای آثار در موکب‌ها، در ایام جشنواره تئاتر سیار «تئاتررول» هم در ۶ روز در ۶ نقطه مستقر و اجرا خواهد کرد.»

او ادامه داد: «به دلیل حضور زائران کشورهای مختلف، بیشتر آثار انتخاب شده برای اجرا در پیاده‌روی اربعین حسینی مبتنی‌بر تصویر است.»

فخرموسوی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه آیا سلایق مختلف هنرمندان در این دوره جشنواره مدنظر قرار گرفته‌اند یا نه، اظهار کرد: «ما تابع قانون هستیم و اگر کاری بر اساس قانون و شرایط شورای ارزشیابی و نظارت داشته باشد، در جشنواره حضور خواهد داشت.»

رئیس سابق شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره اینکه اکثر هنرمندانی که در عرصه تئاتر و حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس فعالیت می‌کنند دغدغه‌مند و تابع قوانین هستند ولی نظارت‌ها سلیقه‌ای شده است، تأکید کرد: «تیم ما در جشنواره به تنهایی نمی‌تواند برای اجرای آثار نمایشی تصمیم بگیرد و تابع قانون و شورای نظارت و ارزشیابی هستیم. زمانی که در ریاست شورا را بر عهده داشتم تلاش کردم روی مصادیق شورای نظارت کار کنم تا از نگاه‌های سلیقه‌ای جلوگیری شود. معتقدم باید روی مصادیق شورای نظارت کار شود.»

دبیر جشنواره هجدهم تئاتر مقاومت درباره حضور فعالان شناخته شده عرصه تئاتر در جشنواره و تولید آثار توسط آن‌ها، گفت: «ما در کنار آثاری که در جشنواره حضور دارند، به بزرگان عرصه تئاتر نیز سفارش کار داده‌ایم تا آثاری را تولید و اجرا کنند. هر مشارکتی هم برای جشنواره جذب کنیم صرف تولید آثار نمایشی خواهیم کرد.»

محمدزاده دبیر اجرایی جشنواره در ادامه نشست، درباره اینکه چرا در بخش بین‌الملل مقاومت در کشورهای غیر اسلامی نیز مدنظر قرار نگرفته است، یادآور شد: «این اولین دوره جشنواره است که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود ولی بودجه و ظرفیت ما برای پذیرش آثار کشورهای بیشتر، محدود است. ما تأکیدی بر اسلامی بودن کشورها نداشتیم.»

او در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: ۷۰ درصد بودجه جشنواره برای تولید آثار نمایشی در نظر گرفته شده است.

در بخش پایانی این نشست با حضور مدیران بنیاد فرهنگی روایت از خانواده شهید سعید قهاری سعید تجلیل شد. همچنین ستایش چگینی بازیگر خردسال نمایش «سربازخانه» و مصطفی بوعذار کارگردان نمایش «رهسپار خیمه‌ها» نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

 




نظرات کاربران