در حال بارگذاری ...
در گفتگو با سایت ایران تئاتر عنوان شد؛

تازه ترین خبرها از آغاز فاز جدید تعمیرات مجموعه تئاتر شهر

سید محمدجواد طاهری مدیر مجموعه تئاتر شهر ضمن اشاره به جزییات روند تعمیرات اخیر این مجموعه از برنامه‌ریزی پازل‌گونه برای اجرای آثار نمایشی تئاتر شهر به منظور جبران ضرر مالی گروه‌ها گفت.

این روزها و با تعطیلی اجراهای نمایشی روی صحنه مجموعه تئاتر شهر فرصت مناسبی به منظور تعمیر و بازسازی این قلب تپنده تئاتر ایران برای رسیدن به کیفیت مطلوب ارائه خدمات به هنرمندان و مخاطبان شکل گرفته است. حدود نیم قرن از تولد تئاتر شهر در مرکز اصلی شهر می‌گذرد؛ سالنی که خاستگاه خاطرات به‌یادماندنی اهالی و پیشکسوتان تئاتر است. مجموعه‌ای که بهانه‌ای است برای فعالیت بسیاری از جوانان عاشق هنر نمایش تا ساعتی روی صحنه‌اش زندگی کنند، جایگاهی که فارغ از بعد هنری‌اش، میراث فرهنگی این سرزمین به شمار می‌رود. مجموعه تئاتر شهر با گذر زمان نیازمند مرمت و بازسازی‌های اساسی است. خوشبختانه به‌تازگی تعمیراتی در این مجموعه در حال انجام است که سایت ایران تئاتر به منظور پیگیری روند این تعمیرات با سید محمدجواد طاهری مدیر مجموعه تئاتر شهر به گفت‌وگو پرداخته است.

در حال حاضر تعمیرات در کدام بخش‌های مجموعه تئاتر شهر انجام می‌شود؟

تعمیر کف راهروی روبه‌روی پلاتوهای تمرین که به دلیل لق‌ شدن موزاییک‌ها باعث سروصدا و سلب آرامش اجراها می‌شد، یکی از کارهایی است که اکنون در حال انجام آن هستیم. سرویس‌های بهداشتی سالن اصلی نیز در حال بازسازی است و اگر بودجه کفاف بدهد سقف‌های کاذب راهروهای پایینی مجموعه نیز به دلیل بحث آکوستیک صدا، تمیزی و یکدست بودن به حالت رابیزی که در زمان گذشته بود، درخواهد آمد.

برای تعمیر بخش‌های دیگر هم برنامه‌ای دارید؟

اولیت ما سرویس‌دهی درست به مخاطبان و هنرمندان در فضای اتاق‌های گریم و راهروهای طبقه پایین یا همان زیرزمین مجموعه است. در صورتی که بر اساس تاکید آقای کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی بودجه بازسازی و تعمیر افزایش پیدا کند، در مراحل بعد تعمیر طبقات بالاتر به‌ویژه طبقه سوم که بخش پرسنلی و اداری است نیز انجام خواهد شد.

با وجود بازسازی، تمرین گروه‌های نمایشی همچنان برقرار است؟

بله، این بازسازی خللی در در روند تمرین گروه‌های نمایش ایجاد نکرده است. تمرین‌ها کنسل نشده بلکه مسیر دیگری برای ورود اعضای گروه‌ها آماده شده است. تنها تعداد دو کارگاه مجموعه برای بازسازی تعطیل است که نهایتا تا هشت روز آینده و با تکمیل تعمیر راهروی پایینی مجددا به بهره‌برداری خواهند رسید. بخش تعمیر سرویس‌های بهداشتی نیز در دو فاز انجام می‌شود تا در صورت اجرای آثار مشکلی برای گروه‌ها ایجاد نشود.

روند اداری بازسازی کامل مجموعه تئاتر شهر و تعیین تکلیف حریم این مجموعه در چه مرحله‌ای است؟

دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ محترم دستور عاجل برای تامین بودجه در این زمینه را صادر کرده‌اند که امیدواریم هرچه سریع‌تر طرح بازسازی جامع و حریم مجموعه عملیاتی شود.

آغاز اجرای گروه‌های نمایشی از چه زمانی خواهد بود؟

هنوز زمانی برای شروع به کار گروه‌ها اعلام نشده است اما برآورد شخصی من این است که بتوانیم از هفته آینده اجراها را از آغاز کنیم.

نوبت اجرای نمایش‌هایی که به دلیل شرایط موجود از روی صحنه رفتن بازمانده‌اند، باعث تعویق در برنامه اجرایی دیگر گروه‌ها نخواهد شد؟

ما سعی‌مان بر این است تا به جای اینکه اجرای همه گروه‌های نمایشی را دومینووار عقب بیندازیم، پازل‌گونه عمل کنیم. بر این اساس با حفظ اولویت، زمان دیگری برای گروه‌های آسیب‌دیده به منظور جبران ضرری که تعویق اجرا بر آن‌ها متحمل کرده است، تعیین می‌کنیم تا این ضرر در شرایطی مساعد و مناسب جبران شود؛ اما در حال حاضر اینکه بخواهیم پشت سر هم اجراها را عقب بیندازیم، همگی گروه‌ها را درگیر و متضرر خواهد کرد؛ چراکه خیلی از آن‌ها دقیقا برای تاریخ تعیین‌شده، برنامه‌ریزی کرده و با عوامل‌شان قرارداد بسته‌اند و اگر اجرا در زمان مشخص‌شده روی صحنه نرود، آن‌ها نیز دچار مشکلات بیشتری خواهند شد.

مجموعه تئاتر شهر در سه،چهارماه گذشته حال و هوای خوبی پیدا کرده بود و امیدواریم به‌زودی گروه‌های نمایشی با انگیزه و برنامه‌ریزی روی صحنه بروند. چیزی که این روزها باید از هنرمندان دور شود، بلاتکلیفی‌ای است که در حال حاضر گریبان همه را گرفته و پیامدی جز افسردگی شدید جامعه هنری نخواهد داشت. امیدوارم هرچه زودتر به شرایط آرامش برسیم.

گفتگو از نگار امیری




نظرات کاربران