در حال بارگذاری ...
در گفتگو با سیدمحمد جواد طاهری مطرح شد؛

از دوره جدید بازسازی و ترمیم مجموعه تئاتر شهر چه خبر ؟
جواد طاهری: در روند بازسازی‌ها حفظ هویت بصری تئاتر شهر اهمیت دارد

سیدمحمد جواد طاهری، مدیریت مجموعه تئاتر شهر با اشاره به تلاش برای حفظ هویت بصری این مجموعه در روند بازسازی‌های اخیر از آغاز اجراهای تالار قشقایی و چهارسو گفت.

ه گزارش ایران تئاتر، مجموعه تئاتر شهر از آغاز هفته گذشته با نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» در تالار قشقایی و در اواخر هفته پیش با نمایش «من یک خنیاگرم» در تالار چهارسو پس از یک وقفه سه‌هفته‌ای میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان تئاتر است.

این در حالی ا‌ست که روند بازسازی این مجموعه همچنان ادامه دارد.

سیدمحمد جواد طاهری، مدیریت مجموعه تئاتر شهر درباره آغاز اجرای سالن‌های نمایشی این مجموعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: «مجموعه تئاتر شهر از روز یکشنبه یک آبان ماه با اجرای نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» و از پنجشنبه با اجرای نمایش «من یک خنیاگرم» میزبان مخاطبان بود.»

او ادامه داد: «دیگر سالن‌های اجرایی این مجموعه نیز با توجه به بازسازی‌های که در حال انجام است، به‌زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.»

این مدیر هنری درباره روند بازسازی مجموعه تئاتر شهر توضیح داد: «با انجام اقدامات لازم به‌منظور بازسازی راهروهای پایین جلوی پلاتوهای تمرین، سعی کردیم تا وزارتخانه را برای بازسازی و یکدست کردن راهروی ورودی به سایه و راهروی ورودی به قشقایی متقاعد کنیم و برای همه این بخش‌ها از متریال و یک رنگ واحد بهره ببریم.»

او ادامه داد: «پس از اینکه بخشی از سرویس‌های بهداشتی سالن اصلی به‌منظور بازسازی تخریب شد، متوجه شدیم که سرامیک‌های ابتدایی این بخش که همان سرامیک‌های به‌کاررفته در لابی سالن اصلی بوده، مخدوش شده و روی آن‌ها سرامیک جدید کار شده است. این اتفاق واقعاً باعث تأسف است که یک بنای تاریخی و میراث فرهنگی این مرزوبوم این‌گونه مورد خدشه و آسیب قرار گرفته است.»

طاهری با بیان اینکه برای بازتولید و بازسازی سرامیک‌های اولیه تئاتر شهر اقدام شده است، گفت: «امیدوارم هزینه بازتولید سرامیک‌های اولیه تئاتر شهر سرسام‌آور نباشد تا بتوانیم آن را به حالت اولیه بازگردانیم.»

مدیر مجموعه تئاتر شهر در ادامه توضیح داد: «اکنون 50 سال از زمان ساخت مجموعه تئاتر شهر می‌گذرد. برای حدود 100 تا 150 سال دیگر اینجا تبدیل به موزه خواهد شد و افراد برای دیدن مکانی که تاریخ تئاتر ایران در آن شکل گرفته به این محل می‌آیند. اگر متریالی را که موجود است، به حالت اولیه برگردانیم این بازسازی‌ها باعث می‌شود که مخاطبان با این سالن به‌عنوان نقطه شروع تئاتر حرفه‌ای در این آشنا شوند.»

او افزود: «ابتدا در مجموعه تئاتر شهر تنها یک سالن اصلی وجود داشته و سالن‌های پایین به‌عنوان انبار و پارکینگ مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفته‌اند و متریال گذشته این بخش‌ها سیمانی بوده است اما متأسفانه الآن رنگ سیمان‌ها تغییر کرده و علاوه بر این کف سیمانی مجموعه نیز تراشیده شده است. ما در بازسازی جدید سعی می‌کنیم تا از هویت بصری مجموعه استفاده کنیم. رنگ غالب بر مجموعه رنگ‌های کِرم و اُخرایی هستند که در نظر داریم تا فضای سالن‌های پایین هم به همان سمت‌وسو برود.»

طاهری در پایان گفت: «بازسازی ادامه دارد و به‌صورت تفکیک‌شده انجام خواهد شد تا به روند اجرای گروه‌ها آسیبی وارد نشود.»

گفت‌وگو: نگار امیری




نظرات کاربران