در حال بارگذاری ...
غزاله نظر بازیگر نمایش«اعتراف»

شهاب حسینی هوشمندانه بازیگر را وارد مسیر درست ایفای نقش می کند

نمایش اعتراف در باره وجدان ، بیداری ، تبعیضات اجتماعی و انتخاب راه درست از باطلل است. تبعیضاتی که باعث بروز تبهکاری و بزهکاری درجوامع بزرگ شهری می شود . غزاله نظر بازیگر جوان که سال قبل درخشش قابل توجهی در نمایش مافیا ی افروز فرونده داشت. با حضورش در این نمایش تلاش می کند تجربیات بازی تئاتریش را در کنار بزرگانی نظیر علی نصیریان ارتقا ببخشد .

نظر فعالیت‌های بازیگری‌اش را خیلی زود و از سن 14 شروع کرد و توانست با حضورهای درست و سنجیده در اواخر دهه هشتاد بتواند نام خودش را به‌عنوان یک بازیگر مستعد تثبیت کند. سریال بیابان عشق کارگردان هوشنگ هدایتی، تله‌فیلم تنگنا کارگردان علیرضا بذرافشان ، تله‌فیلم مادر لر کارگردان جهانگیر الماسی ، تله‌فیلم کشتی امید کارگردان مجتبی اسدی پور، تله‌فیلم که عشق آسان نمود اول کارگردان محمدرضا بیاتی ، تله‌فیلم بازی شبانه کارگردان کاظم معصومی  ، مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد ،اپیزود نیمه پنهان کارگردان احمد معظمی و فیلم سینمایی آینه شیطان به کارگردانی فرید ولی زاده ازجمله آثار مهم کاری نظر محسوب می‌شوند. نمایش اعتراف به زندگی و اعتراف‌های یک قاتل حرفه‌ای جوان و درون‌گرا به پدر روحانی باتجربه‌ای در کلیسا و چالش‌های رخ‌داده بین آن دو نفر می‌پردازند.در این اثر نمایشی که به تهیه‌کنندگی مسعود صفوی به صحنه رفته است ، علی نصیریان، شهاب حسینی، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی، نیما رئیسی، صالح میرزاآقایی، غزاله نظر، میثاق زارع، شهرام ابراهیمی، ایلیا نصراللهی، تنی آواکیان و عباس حسنی به‌عنوان بازیگر حضور دارند .همچنین احمد ساعتچیان به‌عنوان دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و مجری طرح، مجید لیلاجی به‌عنوان طراح صحنه و لباس، مهدی حسینی آهنگساز و مهسا همتی مدیر رسانه‌ای در این اثر نمایشی حضور دارند. نمایش اعتراف سومین تجربه حضور شهاب حسینی در حوزه تئاتر است. او در سال 91 همراه با احمد ساعتچیان نمایش ملاقات را در فرهنگسرای نیاوران تهران به صحنه برده بود‌ و در سال 87 نیز در نمایش کرگدن به کارگردانی فرهاد آییش در تالار اصلی تئاتر شهر همبازی ساعتچیان بود. با غزاله نظر درباره همکاری با شهاب حسینی و بازی در نمایش اعتراف  گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

در اواخر دهه هشتاد در فیلم تگنا با شهاب حسینی فرصت همکاری را پیدا کردید. همکاری با این بازیگر – کارگردان مطرح چه ویژگی‌هایی دارد؟

فیلم تنگنا در آن زمان بهترین تجربه بازیگریم محسوب می‌شد. زیرا هم کارگردانی و هم فیلم‌نامه خوبی داشت و در کنارش شهاب حسینی هم به‌عنوان بازیگر حضور مؤثری در این فیلم داشت . هم‌بازی شدن با شهاب حسینی در تنگنا باعث شد تا مسائل جدیدی را در حوزه بازیگری بیاموزم . حضورم در اعتراف هم باعث شد بازهم تجربیات متفاوت‌تری را در حوزه تکنیک‌های بازیگری به دست بیاورم . در هر جلسه تمرینی نمایش با نکات و حرف‌های جدیدی روبه‌رو می‌شدم و تمام عوامل بازیگری از این فرصت مغتنم  بهره لازم را بردند . در تئاتر خیلی مهم است با کارگردانی کارکنید که دارای ایده و نظریه باشد و حرفی برای گفتن هم داشته باشد . حضور استاد علی نصیریان در اعتراف مزیت دیگری برای من بازیگر بود که از نزدیک با شیوه بازیگری ایشان آشنا بشوم.

 

آیا علی نصیریان در حین تمرینات با بازیگران جوان رابطه خوبی داشتند؟

همین‌طور است و ایشان مثل یک استاد بی‌بدیل با روی گشاده بی‌دریغ تجربیاتشان را در اختیار ماها قرار می‌دادند و حضورشان در تمرینات یک انرژی مثبت به فضای کار وارد می‌کرد . به نظر من این نوع فرصت‌های همکاری با بزرگان کمتر در طول دوران حرفه‌ای یک بازیگر به وجود می‌آید .

 

معمولاً کارگردان‌هایی که سابقه بازیگری دارند نقش‌ها را برای درک بهتر بازیگران یک دور بازی می‌کنند . شیوه کاری شهاب حسینی در بحث  هدایت بازیگران چه بود؟

شهاب حسینی با تیزهوشی بازیگر را وارد مسیر درست ایفای نقشش قرار می‌دهد .

 

 در تمرینات برای در مسیر درست قرار دادن بازیگر برای یافتن مختصات نقشش شهاب حسینی چه‌کارهایی انجام داد؟

ایشان با توصیف ابعاد و ویژگی‌های نقش بازیگر را در مسیری قرارمی دهد تا ابعاد نقش را کشف کند و چراغ را برای شما روشن می‌کند که مسیر درست ایفای نقش را طی کنید . برای من پروسه‌ای که طول کشید تا به نقش در تمرینات برسم فوق‌العاده جذاب و لذت‌بخش بود و با اشتیاق تمرینات را انجام می‌دادم .

 

پروسه تمرینات اعتراف به چه نحوی بود؟

 بخشی از جلسات تمرینی به تحلیل نقش اختصاص داشت در این جلسات کارگردان با دقت نظرات بازیگران درباره نقش‌هایشان را می‌شنید و با گفتن انتظارش از نقش ، باعث می‌شد کلیت بازی هر بازیگر مشخص شود و هیچ‌وقت بازیگر را مقید نمی‌کرد در چارچوب خاصی قدم بردارد .

 

جایگاه مادر در نمایش اعتراف به چه نحوی بود؟

نکته مهم این بود که اتفاقی در زندگی خانوادگی این قاتل جوان رخ می‌دهد و من نقش مادر خانواده را بازی کردم .بهر حال خانواده مرد جوان سرمنشأ اتفاقات بعدی زندگی‌اش است که درگیر تبهکاری و جرم و جنایت و حضور در گروه‌های گانگستری می‌شود. این زن و شوهرش شروع خوبی در زندگی مشترکشان مثل همه زوج‌های جوان داشته‌اند. اما به‌تدریج زندگی پرفرازونشیبی را طی کرده‌اند و دستخوش ناملایماتی شده‌اند و درزمان حال هم این مادر اوضاع خوبی را ندارد .

 

اتفاقی که برای این خانواده رخ می‌دهد وزندگی‌شان پرفرازونشیب می‌شود ، می‌تواند برای هر خانواده‌ای در هرجایی رخ بدهد ؟

بله، موضوع نمایش جهان‌شمول است. چند شب مخاطبی به من گفت بعد از دیدن نمایش کلی گریه کرده است . زیرا با اتفاق مشابهی در زندگی‌اش روبه‌رو شده است .

 

 واکنش مردم و مخاطبان در قبال نقش مادر چگونه بود؟

خیلی از مردم عادی بعد از دیدن نمایش تحلیل‌های جذابی از این نقش و نمایش ارائه می‌کردند که برایم غیرمنتظره بود و این نظرات نشان می‌دهد مردم با نمایش اعتراف ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و هر مخاطبی برداشت‌های خاص خودش را از این اجرا دارد

 

دو نمایشی که در این یک سال اخیر بازی کرده‌اید ( مافیا و اعتراف) نمایش‌های موفق و پرمخاطبی هستند. آیا این مسئله باعث نمی‌شود در قبول پیشنهاد‌های  تئاتریتان در آینده دچار چالش در انتخاب بشوید؟

به چنین چالشی فکر کرده‌ام و باید آگاهانه و با منطق کار بعدیم را در تئاتر انتخاب کنم.  




نظرات کاربران