در حال بارگذاری ...
در گفتگو با کارگردان نمایش «پرواز شماره 745» مطرح شد

خاطرات نوستالژیک جنگ و مقاومت در شهر با شیوه «میکروتئاتر»

نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «پرواز شماره ۷۴۵» از تجربه متفاوت به صحنه بردن اثری سخن گفت که شیوه اجرایی اش یکی از متفاوت ترین گونه های نمایشی تجربه شده در کشورمان است.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، مرجان پورغلامحسین نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «پرواز شماره 745» که این روزها در تالارسایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته درباره محتوا و شیوه های متفاوت اجرای این اثر نمایشی توضیح داد: موضوع جنگ یکی از عناصر جدایی ناپذیر زندگی من در کودکی بوده که به همراه خانواده ام درگیر آن بودیم . کما اینکه در همین دوران به واسطه حضور جنگ در زندگی ام اتفاقاتی افتاد که تا پایان عمر خاطرات و تجربیاتش در کنارم حضور خواهد داشت.

وی ادامه داد: به طور حتم این اتفاقات هیچگاه برای من التیام پیدا نمی کند و من همواره با این فضای نوستالژیک و پر از خاطره با همه تلخی ها و شیرینی هایش زندگی خواهم کرد. زندگی که قطع به یقین در حوزه کاری من نیز حضور پر رنگی دارد و من حتی به صورت ناخودآگاه از آن بهره مند شده ام. این موضوع در اجرای نمایش «پرواز شماره 745» نیز به دنبالم بود و برای من بسیار نکته جالب توجهی است که عنصر جنگ برای تعدادی از مخاطبان این چنین پر رنگ شده که می توانند با آن همذات پنداری کنند.

نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «پرواز شماره 745» درباره بازتابی که اثر در میان تماشاگران داشته بیان کرد: یکی از نکات جالب توجهی که طی روزهای اخیر در نحوه واکنش مخاطبان با آن مواجه بودم همذات پنداری بسیار پر اشتیاق مخاطبان دهه شصتی و اساسا افرادی که جنگ در شهر را با تمام وجودشان احساس کردند ، بود. به هر حال این نسل کودکی و دوران جنگ تحمیلی را آنچنان درهم آمیخته که هر نشانه و نمادی از این موضوع او را با فضای ذهنی اش درگیر کرده و با جلوه نوستالژیکی را در مواجه با یک اثر رو به رو می کند. من در این روزها بسیار خوشحالم که این نمایش با طراحی که در درون شیوه کارگردانی انجام گرفته توانسته با اثر به خوبی ارتباط برقرار کند. همین که در مقاطعی از اجرای نمایش صدای ابراز احساسات تماشاگر روی صحنه شنیده می شود و او تا این حد هیجان انگیزی با کار ارتباط قرار کرده می تواند دربرگیرنده حال و هوای خوبی برای گروه اجرایی باشد.

پورغلامحسین درباره شیوه نمایش هم گفت: شیوه «میکرو تئاتر» یکی از شیوه های کمتر تجربه شده در تئاتر کشورمان است که من و گروه اجرایی نمایش مدت کوتاهی مشغول تجربه آن هستیم بنابراین با توجه به پتانسیل بسیار بالای این شیوه قطعا آن را دنبال کرده و اجراهای دیگری را در صورت فراهم آمدن امکانات روی صحنه خواهم برد.

نمایش «پرواز شماره 745» نویسندگی، کارگردانی و بازی مرجان پور غلامحسین هر روز ساعت 20 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

علاقه مندان و تماشاگران می توانند برای آگاهی از تازه ترین رویدادها و اطلاعات آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر به سایت این مجموعه با آدرس www.teatreshahr.com  مراجعه کنند.




نظرات کاربران