در حال بارگذاری ...
دوشنبه دوم بهمن ماه صورت گرفت

میزبانی تئاتر شهر از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی ؛ آمادگی برای حمایت طرح «گذر هنر»

معاون امور هنری وزارت ارشاد تاکید کرد: وزارت ارشاد آماده اجرایی کردن طرح «گذر هنر» است ولی لازم است نهادهای دیگر هم همراهی کنند.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر،  در چهارمین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر نمایش «هفت عصر، هفتم پاییز» میزبان سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری و حجت‌الاسلام علی حسینی مدیر کل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر شد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد بعد از پایان نمایش «هفت عصر، هفتم پاییز» با بیان آنکه خاطرات دفاع مقدس بخشی مهمی از تاریخ معاصر ماست درباره این نمایش گفت: در جامعه ای زندگی می کنیم که تنوع و رنگارنگی فراوانی در آن وجود دارد. در کنار این موضوع تاریخ و جغرافیای ما نیز چنین تنوعی را همراه خود دارد به عنوان نمونه می ­توان از خاطرات دفاع مقدس یاد کرد که قطعا در حافظه ما ثبت شده است و به شخصه برای من تداعی­ گر خاطرات کودکی و زمانی است که برادرانم در جبهه بودند.

حسینی با اشاره به صحبت­ های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ایجاد نشاط توسط تئاتر در جامعه، یادآور شد: یکی از کارکرد­های مهم هنر ایجاد نشاط است اما در کنار این موضوع، آنچه می تواند مولد نشاط و بقیه حس­ های انسانی باشد، امید است؛ چیزی که ما برای برون رفت از هر حالت دیگری به آن احتیاج داریم.

وی در ادامه صحبت ­های خود را معطوف به گذر هنر که قرار است حد فاصل تئاتر شهر تا تالار وحدت را در طول سال در بر داشته باشد، کرد و دراین­ باره گفت: برای پرداخت کامل بودجه این اثر حتما باید کارهایی صورت بگیرد اما باید بگویم که این کار منحصرا وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و برای به ثمر رسیدن بسیاری از پروژه های بزرگ ملی نیاز است که همه دست به دست هم دهند.

وی در پایان گفت: البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح استقبال کرده و آمادگی خودش را برای ادای سهم خود در ایجاد گذر هنر اعلام می کند. فکر می­ کنم این اصل در مدیریت جدید شهرداری گنجانده شده باشد اما این را نیز باید گفت که نهادهای دیگری غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران هم در این طرح سهیم هستند و امیدواریم همه این نهادها دست ما را به گرمی بگیرند تا بتوانیم این اقدام را برای مردم تهران و در نهایت هنر ایران فراهم کنیم.

همچنین بعد از پایان نمایش «هفت عصر، هفتم پاییز» مدیر کل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: در حقیقت جشنواره این طور تعریف می شود که نمایش ها در ژانرها و محتواهای مختلفی در آن عرضه شود چراکه جامعه به همه گونه های نمایشی نیاز دارد به خصوص بخش دفاع مقدس که قسمت مهمی از فرهنگ کشور ما را شامل می­ شود و در بین عموم مردم ما جایگاه بالایی دارد.

وی درباره نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» عنوان کرد: وجود چنین نمایش ­هایی در جشنواره یکی از نقاط مثبت این رویداد مهم است و در حقیقت محتوایی که از دل فرهنگ عمومی، ایثار و شهادت به وجود آمده باشد برای نسل جوان ما که کمتر با فرهنگ دفاع مقدس آشنا بودند یکی از نیازهای اصلی به شمار می­ رود. از نظر من بودن چنین نمایش هایی در کنار گونه ­های دیگری از نمایش می ­تواند به خوبی خود را نشان دهد.

حجت‌الاسلام علی حسینی با اشاره به تاثیر گذار بودن تئاتر در حوزه فرهنگ، درباره دید مثبت به این هنر اصیل گفت: اگر نمایندگان مجلس تئاتر را با دید مثبت نگاه کنند در پیشرفت این هنر تاثیر به سزایی را ایفا کردند اما در حقیقت فکر می کنم نمایندگان مجلس کمتر با تئاتر آشنا هستند و وظیفه ما این است که آنها را با اینگونه نمایش ­های ارزشی بیشتر آشنا کنیم.

وی در پایان یادآور شد: حمایت ­های مالی می­ تواند به هنر و به خصوص عرصه نمایش کمک ویژه ­ای کند. در حقیقت ما نمایش را همانند منبر می ­بینیم و از این نوع منبر می­ توان در خدمت فرهنگ و هنر کشور بهترین استفاده ­ها را کرد.

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از ۲۸ دی تا ۹ بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی در شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار می ­شود.

 

مهتا کریمی علویجه




نظرات کاربران