در حال بارگذاری ...
جزئیات نشست خبری بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

دبیرخانه دائمی مهم‌تر از بودجه و انتخاب دبیر

نشست خبری بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با حضور علیرضا درویش‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، مریم کاظمی دبیر ، اردشیر صالح پور قائم‌مقام دبیر و مهدی حاجیان دبیر اجرایی جشنواره امروز ۲۰ آبان ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد

 در ابتدای این نشست علیرضا درویش نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان اهداف این جشنواره پرداخت و گفت: ما در این جشنواره چند هدف را دنبال می‌کنیم؛ اول اینکه تئاتر کودک و نوجوان بین کودکان به‌عنوان یک هنر متعالی نهادینه شود، دوم پیوند خانواده‌ها با تئاتر زیرا باعث ارتقای سطح فرهنگی خانواده‌ها می‌شود و تلاش می‌کنیم تئاتر در سبد خانوارها قرار بگیرد و سوم افزایش شورونشاط اجتماعی و چه چیزی بهتر از تئاتر می‌تواند ما را برای رسیدن به این هدف کمک کند.

وی افزود: ما باید رنگین‌کمان زندگی اجتماعی را گسترش دهیم. ما نیازمند تنوع رنگ‌ها و خط‌های رنگی هستیم تا جامعه را پویا نگه‌داریم. ما در حوزه فرهنگ داشته‌های زیادی داریم که باید معرفی‌شان کنیم همچنین از دستاوردها و ظرفیت فنی کشورهای دیگر هم استفاده کنیم که این اتفاق از طریق یک رویداد بین‌المللی مثل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رخ می‌دهد. بین‌المللی بودن جشنواره خود عاملی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های هنری و فنی کشورهای دیگر در این رنگین‌کمان بهره ببریم.

درویش نژاد افزود: یکی از برنامه‌های جشنواره این است که مردم سهم جدی در آن داشته باشند و با این رویداد احساس همذات پنداری کنند و شاد باشند بر همین اساس قرار شد از مقبره ابن‌سینا تا میدان امام خمینی (ره) همدان مراسم شادپیمایی داشته باشیم و گروه‌های عروسکی و موسیقی از جنوب ایران به اجرای برنامه خواهند پرداخت و از طریق این شادپیمایی پیوند مردم با جشنواره برقرار خواهد شد. بعد از شادپیمایی مراسم افتتاحیه شاد و پرنشاطی در سالن فردوسی برگزار می‌شود تا آغاز جشنواره همراه با شادی باشد.

مدیرکل ارشاد همدان با اشاره به بین‌المللی بودن جشنواره نیز گفت: ما در 83 کشور رایزن فرهنگی داریم و این کشورها می‌توانند میزبان هفته تئاتر ایران باشند و برگزاری ورک شاپ ها و اجرای نمایش در این کشورها و رفت‌وآمدهای فرهنگی می‌تواند در ارتقاء تئاتر کشور نقشی اساسی داشته باشد.

همچنین درویش نژاد درباره دائمی شدن دبیرخانه جشنواره توضیح داد: قرار است در اختتامیه این نوید را بدهیم که دبیرخانه دائمی جشنواره در شهر همدان شکل خواهد گرفت.

درویش نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برگزاری 25 دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خود از برکات چهل سال انقلاب اسلامی است به برنامه‌های ویژه چهل‌سالگی انقلاب در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره اجرا خواهد شد. در این دوره از جشنواره تجلیل از کودکان شهدای مدافع حرم که برخی از آن‌ها هنرمند هستند و حتی در حوزه نمایش هم کارکردند؛ و تجلیل از پیشکسوتان فعال در شکل‌گیری انقلاب در همدان از دیگر برنامه‌های این دوره است و خاطرات این افراد نیز در آینده نزدیک به‌صورت کتاب منتشر خواهد شد.

 

حضور میهمانانی از 12 کشور جهان

به گزارش ایران تئاتر در ادامه این نشست مریم کاظمی دبیر جشنواره به بیان ویژگی‌های این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: در این دوره از ۱۲کشور جهان مهمان‌داریم که از ۱۰کشور نمایش‌هایی در همدان به صحنه می‌روند.

آذربایجان، آفریقای جنوبی، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، ترکیه، عراق، فرانسه، نروژ با یک کار مشترک و هند کشورهایی هستند که اجرای صحنه‌ای دارند. چهار ورک شاپ از کشورهای هلند، روسیه، استرالیا و ایران برگزار می‌شود که از ایران مسلم قاسمی ورک شاپ ریتم در تئاتر کودک را برگزار خواهد کرد. ورک شاپ دنیای جادویی از هلند، تئاتر مستند برای نوجوانان از روسیه، نقش مهارت‌های اجتماعی و تبدیل آن به تئاتر از استرالیا از دیگر کارگاه‌های آموزشی این دوره هستند.

وی با اشاره به اینکه شعار جشنواره امسال «کودک و حقوق اجتماعی» انتخاب‌شده، توضیح داد: حساسیت‌های زیادی درباره حقوق کودکان و نوجوانان وجود دارد و ما باید تلاش کنیم کمتر آن‌ها را نگران کرده و به‌جای آن امید را به آن‌ها تزریق کنیم چون امیدواری یکی از ابتدایی‌ترین حقوق کودکان است. اگر یکی از انگیزه‌های اصلی هنرمندان و کنشگران ما این باشد که برای کودکان نمایش تولید کنند، می‌توانیم از این طریق امیدوار باشیم که کودکان با حقوقشان آشنا شوند چون حق هر کودکی است که با تئاتر آشنا شود. ما امسال بدون محدود کردن موضوع برای نمایش‌ها این شعار را انتخاب کردیم.

کاظمی در ادامه نشست به معرفی داوران بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و گفت: محمد چرمشیر، حمیدرضا نعیمی و بهرام جلالی پور داوران بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی هستند که از بین آثار انتخاب‌شده سه نمایشنامه برگزیده در اختتامیه معرفی خواهند کرد. امسال پنج نمایشنامه برگزیده سال گذشته در یک مجلد منتشرشده است که امیدوارم این اقدام ادامه‌دار باشد.

وی افزود: بخش مسابقه تئاتر ایران که شامل آثار بخش نوجوان و کودک است توسط بهرام شاه محمدلو، رحمت امینی، حسین صفی از هنرمندان همدانی، گلاب آدینه و شهره سلطانی داوری می‌شود. هوبرت فرن باخر از آلمان، پانته آ بهرام و مهرداد رایانی مخصوص داوران بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل هستند و همچنین مجید قناد، حسین محب اهری و لاله صبوری داوران بخش مسابقه تئاتر خردسال و مریم معترف، مجید امرایی و محسن پورقاسمی از هنرمندان همدانی داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی هستند.

 

جشن 100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان

به گزارش ایران تئاتر  اردشیر صالح پور به‌عنوان قائم‌مقام جشنواره  در ادامه نشست به معرفی بخش‌های جنبی جشنواره پرداخت و گفت: فرهنگ امر پروژه‌ای نیست بلکه امر پروسه‌ای است در همین راستا برنامه‌های جنبی در جشنواره وجود دارد که ما را به امر پروسه‌ای جشنواره سوق می‌دهد.

صالح پور با اشاره به اینکه امسال مقارن با جشن صدسالگی تئاتر ایران است، گفت: به استناد عکسی که اجرای نمایش خردسالان توسط جبار باغچه‌بان را نشان می‌دهد امسال صدمین سال شکل‌گیری تئاتر کودک و نوجوان است و به همین مناسبت پنجشنبه ۲۴آبان ساعت ۱۰صبح بر مزار جبار باغچه‌بان جمع می‌شویم تا خدماتی را که وی درزمینه تئاتر کودک انجام داده است، ارج نهیم. همچنین از کتابی درباره زندگی ایشان که توسط محسن سلیمانی نوشته‌شده رونمایی خواهد شد.

وی افزود: اولین مهدکودک توسط جبار باغچه‌بان شکل‌گرفته است و همان‌طور که می‌دانید او درزمینه تعلیم و تربیت ناشنوایان فعالیت‌های زیادی داشته است لذا بنا است میدانی که در نزدیکی مزارش است به نام او نام‌گذاری شود و قرار است زمینه‌ای فراهم ‌شود تا مزار جبار باغچه‌بان تبدیل به آرامگاه مشاهیر شود.

صالح پور با اعلام اینکه تندیس ویژه بیست‌وپنجمین سال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز در همدان رونمایی خواهد شد گفت: در جمعه دوم آذر نیز به‌طور ویژه جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان که جشنی کاملاً مردمی است برگزار خواهد شد. معتقدم بعد از بیست‌وپنج سال جشنواره باید از حالت اجرایی صرف خارج شود و شاهد فعالیت‌های جنبی در کنار اجراهای صحنه‌ای باشیم.

 

شکل‌گیری دبیرخانه دائمی در رأس اهمیت

در ادامه این نشست مریم کاظمی دبیر جشنواره در پاسخ به سؤال خبرنگار ایران تئاتر درباره میزان تخصیص بودجه امسال جشنواره گفت: هیچ‌گاه بودجه، کیفیت به ارمغان نمی‌آورد بلکه با افکار بلندمدت می‌توان کیفیت را ارتقا داد بنابراین اگر دبیرخانه دائمی شکل بگیرد می‌توانیم امیدوار باشیم که بدون تصمیم‌گیری‌های مقطعی، تئاتر کودک بتواند پیشرفت کند. بودجه سال قبل جشنواره 800 میلیون تومان سهم تهران و به همین میزان استان همدان بود و امسال این بودجه به یک میلیارد تومان رسیده که همین میزان نیز استان همدان مشارک خواهد داشت. البته همکاری شهرداری همدان در تبلیغات در فضاهای شهری و همکاری‌های استانداری همدان، شورای شهر همدان نیز به این حمایت اضافه می‌شود.

کاظمی در پاسخ به نیاز تسریع در انتخاب دبیر جشنواره نیز به اهمیت دبیرخانه دائمی اشاره کرد و افزود: انتخاب دبیر جشنواره مهم است و هرچه دبیر جشنواره زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی داشته باشد قطعاً نتایج مطلوبتری خواهد داشت؛ اما از انتخاب دبیر مهم‌تر داشتم دبیرخانه دائمی اهمیت دارد. اگر دبیرخانه دائمی برقرار باشد بسیاری از امور برنامه‌ریزی می‌شود. این نیاز به‌خصوص در بخش دعوت از گروه‌های خارجی بسیار مشهود است زیرا بسیاری از گروه‌های حرفه‌ای در خارج از کشور برنامه اجرای خود را سالیانه برنامه‌ریزی می‌کنند و نبود دبیرخانه باعث می‌شود ما ظرف زمانی کمتری برای بررسی و سپس دعوت از گروه‌ها داشته باشیم. امیدوارم با قول‌هایی که داده‌شده دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز برقرار شود.

 

استقبال قابل توجه هنرمندان

به گزارش ایران تئاتردر بخش‌های مختلف این نشست مهدی حاجیان دبیر اجرایی جشنواره که مدیریت این نشست را نیز بر عهده داشت به اعلام و تحلیل آمار این جشنواره پرداخت و گفت: از میان 455 گروه متقاضی حضور در جشنواره 50 گروه پذیرفته‌شده و به اجرای آثارشان خواهند پرداخت.

حاجیان ضمن بیان به اینکه دبیر جشنواره نیز از بانوان فعال در حوزه تئاتر است به حضور فعال بانوان در این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: از میان آثار حاضر کارگردانی 33 درصد بخش نمایش‌های صحنه‌ای را بانوان به عهده خواهند داشت که این میزان در بخش خردسال به 60 درصد می‌رسد. همچنین 50 درصد کارگردانان بخش خیابانی را نیز بانوان به عهده‌دارند.

حاجیان در پایان به انتشارات این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: انتشار سه نمایشنامه برگزیده دوره قبل و نمایش‌نامه کودکان به قلم اوراند هریس که قبلاً دو جلد آن منتشرشده بود با ترجمه حسین فدایی حسین جلد سوم آن منتشر خواهد شد.




نظرات کاربران