در حال بارگذاری ...
در یک بررسی رسانه ای مطرح شد؛

حکایت حریم اطراف تئاتر شهر به کجا رسید

داستان هفت‌تیرکشی در اطراف تئاتر شهر، دست‌فروشان سوداگر اطراف پارک دانشجو و گعده‌های افراد ناسالم در حوالی میراث فرهنگی ما، قصه‌ای است که سردراز دارد. به‌تازگی جلسه‌ای در شورای شهر برای بهبود شرایط این مکان برگزار شده است.

داستان هفت‌تیرکشی در اطراف مجموعه تئاتر شهر و راه یافتن یک عده افراد نادرست به حریم این مجموعه، دست‌فروشان اطراف پارک دانشجو، معتادان، پاتوق و گعده‌های ناسالم در حوالی میراث فرهنگی و دزدی از مجموعه تئاتر شهر، قصه‌ای است که سردراز دارد و درباره آن در این چند روز زیاد صحبت شده است اما اینکه در این چندساله هر چه گفته و شنیده‌شده چرا به عمل تبدیل نشده است نیز خود مثنوی جداگانه‌ای است.

در ارتباط با ایجاد امنیت مجموعه تئاتر شهر و اطراف آن در این چندروزه رویکردهای کوتاه‌مدت و بلندمدتی از سوی مسئولان هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه شهرداری و شورای شهر تهران مطرح‌شده به‌طوری که پای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این چند روز به مجموعه باز و جلسه‌ای نیز روز گذشته با حضور مسئولان تئاتر و وزارت ارشاد و شورای شهر تهران برگزار شد.

این روزها اگر در اطراف بوستان دانشجو عبور کرده باشیم، شرایط بهتری را به لحاظ رفت و آمد و جمعیت دست‌فروشان و شلوغی گعده‌های خاص شاهد هستیم و امیدواریم که این اتفاق مقطعی نباشد و بتوانیم شاهد شهری سالم برای تردد خانواده‌ها باشیم. حال اینکه جمع آوری دست‌فروشان اطراف تئاتر شهر به معنای ساماندهی آنها است یا جمع کردن آنها از یک منطقه و بردنشان به منطقه دیگر و باز هم همین داستان در محدوده دیگری و اینکه گعده‌های ناسالم عده‌ای معتاد و پاتوق‌های افراد خاص به کجا کشیده شده است، نیز جای بحث زیاد دارد.

برنامه‌های عملیاتی از حصارکشی تا اجرایی شدن طرح پهنه رودکی

شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی در این باره می‌گوید: جلسه‌ای که با شورای شهر برگزار کردیم خوشبختانه جلسه عملیاتی و موفقی بود. یکی از مشکلات ما این است که در بحث فعالیت‌های اجرایی با هم هم فکری و هماهنگی نداریم و سعی نمی‌کنیم با تعامل مسائل را در چارچوب‌های مختلف حل کنیم تا به نتیجه برسیم.

وی در این باره می‌افزاید: در ارتباط با حفظ امنیت تئاتر شهر نیز مسائل عملیاتی زیادی مطرح شد و قرار شد برنامه کوتاه و بلند مدت داشته باشیم و هر نهادی بنا به وظیفه خود عمل کند. ابتدا قرار شد مطالعاتی در زمینه معضلات و مسائل مختلف اطراف تئاتر شهر صورت بگیرد و نیروی انتظامی نیز آسیب‌ها را مطرح کرد. منتها نمی‌توان یک شبه انتظار داشت که معضلات رفع بشوند. به هرحال چهارراه ولی‌عصر (عج)، مکان شلوغی است با خروجی مترو، تجمع گروه‌های پرتردد مردمی و عدم حصار در اطراف تئاتر شهر که قابل دسترسی است، اینها همه نیاز به برنامه‌ریزی دارند.

نمی‌توان یک شبه انتظار داشت که معضلات شهری رفع بشوند. چهارراه ولی‌عصر مکان شلوغ و پرترددی به لحاظ مترو تهران و تجمع گروه‌های مردمی است

وی در پایان می‌افزاید که قرار بر این است طرح پهنه رودکی به زودی اجرایی شود. مطالعات در حوزه شهرداری برای حصارکشی اطراف تئاتر شهر انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف شد که نظارت بیشتری برای کنترل گروه‌های حاشیه ساز منطقه انجام دهد و امیدواریم همه اینها تداوم داشته باشد و مقطعی نباشند!

محصورسازی تئاتر شهر کارشناسی می‌طلبد

سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر نیز این باره می‌گوید که در جلسه شورای شهر مقرر شد،‌ تعامل بینا بخشی بین شهرداری منطقه، نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت بگیرد، آنچه قرار است عملیاتی بشود این است که دست‌فروشان اطراف ساماندهی و محیط از بزه کاران مقیم پاکسازی شود.

وی در ادامه نیز می‌افزاید که درباره طرح محصور سازی تئاتر شهر در گذشته ایده‌هایی مطرح بوده، منتها چون شهرداری ایده‌اش این بود که دسترسی مردم به بناهای فرهنگی بیشتر باشد، چنین اتفاقی نیافتاده و حصارها برداشته شده است. همین ایده خود تئاتر شهر را در خطر خیلی مسائل قرار داده است. الان بسیاری از موزه‌ها و فضاهای فرهنگی برای حفظ و حراست میراث خود نیازمند حفاظت و حراست بیشتر هستند. در نهایت حصارکشی اطراف تئاتر شهر نیاز به کارشناسی دارد و نیاز به تغییر وضعیت کلی بوستان دانشجو و راه اندازی پهنه رودکی دارد.

اسدی همچنین یادآور می‌شود که آنچه در پایان مدنظر این جلسه قرار گرفت، این بود که بخش‌های مختلف وظایف خود را انجام دهند و شهرداری منطقه یازده و شش نیز بودجه لازم را برای تأمین هزینه‌های این مکان برآورد و تخصیص دهند؛ اما این نکته لازم به ذکر است که تنها با رویکردهای سلبی نمی‌توان کار را پیش برد بلکه برخوردهای سلبی مقطعی است و ما نیاز به کارهای ایجابی داریم تا فضاهای فرهنگی‌مان رفته رفته بافت اجتماعی‌اش تغییر کند.

تنها با رویکرهای سلبی نمی‌توان امنیت شهر را تأمین کرد بلکه ما نیاز به کارهای ایجابی داریم تا فضاهای فرهنگی به تدریج بافت اجتماعی‌اش تغییر کند

مدیر مجموعه تئاتر شهر در پایان می‌گوید که مسئله دست‌فروشان برای شهرداری پیچیده است چون اینها چندین سطح از کسانی هستند که در این حوزه بساط گستری می‌کنند.

برخی سازمان یافته و به مثابه سوداگر آنجا هستند، برخی هم شاید مشکل معیشتی داشته باشند اما شهرداری اعتقادش این است که این تفکیک اتفاق افتاده و نیازمندان واقعی شناسایی و کسانی که نظام یافته سوداگری می‌کنند، جلویشان گرفته خواهد شد.

در نهایت اینکه همه این طرح‌ها نیاز به پژوهش مناسب دارد. ما اقداماتی را از گذشته شروع کرده بودیم و الان هم بعد از این حادثه اخیر شدت پیدا کرده است و امیدواریم بعد از این اتفاق و کاسته شدن حضور دست‌فروشان شاهد باشیم که فضا به نفع رخدادهای فرهنگی سازمان یابد.

منبع: فارس




نظرات کاربران