در حال بارگذاری ...
گلچهر دامغانی از تجربه ی کارگردانی آرش در سالن چهارسو می گوید

روایتی متفاوت با نمایشنامه ی بهرام بیضایی

نویسنده و کارگردان نمایش «آرش» که این روزها در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته از انگیزه ها و دغدغه های خود برای به صحنه بردن یک نمایش بدون ستاره های درآمد ساز سخن گفت.

به گزارش واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، گلچهردامغانی نویسنده و کارگردان نمایش «آرش» که این روزها در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی توضیح داد: قبل از هر نکته باید اشاره کنم که این نمایشنامه به هیچ عنوان ارتباطی با نمایشنامه «آرش» استاد بهرام بیضایی ندارد چرا که برخی از مخاطبان از بدو ورود به تالار تصور می کنند که این نمایش اجرایی برگرفته از متن این استاد مسلم حوزه تئاتر است. در حالیکه باید بگویم نمایشنامه «آرش» بنده با آنچه استاد بیضایی نوشته اند تفاوت هایی دارد که می تواند از جهات بسیاری مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره بازخورد حسی مخاطبان پس از تماشای نمایش گفت: خوشبختانه تا به امروز بازخوردی که از مخاطبان دریافت کردیم اغلب مثبت بوده که برایم بسیار جالب توجه و ارزشمند است. کما اینکه در همین چند روز تعدادی از هنرمندان و صاحب نظرانی که از نمایش دیدن کردند به این نکته اشاره می کردند که با وجود زبان ساختگی نمایش و عمده اجراهایی که از این گونه آثار نمایشی پیش روی مخاطب قرار داده می شود و او را با خستگی هایی هم مواجه می کند، اما خوشبختانه ما شاهد یک فضای بسیار انرژی بخش و مثبتی از سوی اغلب مخاطبان بودیم که برایم جالب توجه است. کما اینکه هماهنگی میان موسیقی و بازی بازیگران روی صحنه نیز از دیگر نکاتی بوده که تاکنون از واکنش تماشاگران نسبت به اجرای این نمایش دریافت کرده ام.

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: من در نگارش نمایشنامه نهایت تلاش خود را انجام دادم تا این بار نگاه متفاوتی به دو شخصیت«هومان» و «افراسیاب» داشته باشم و فکر می کنم آنچه پیش روی تماشاگر قرار گرفته معرفی دو شخصیت بسیار متفاوت با تاکید بر یک روایت تازه از پدیده هایی چون «دشمن» و«دشمنی کردن» است. موضوعاتی که برای من دستمایه های بسیار مهمی شدند که بتوانم در قالب نمایش «آرش» آن را به مخاطبان روی صحنه تئاتر نشان دهم.

دامغانی درپاسخ به این پرسش که چرا برای به صحنه بردن نمایش «آرش» از بازیگران شناخته شده  و مشهورتر کمک نگرفتید، گفت: من فکر می کنم اکنون در شرایطی هستیم که باید کمی از نسل خودمان فاصله گرفته و با هنرمندانی کار کنیم که با نسل من تفاوت سنی دارند. خیلی از عزیزان با سابقه ای که بنده برای تک تک آنها احترام قائلم ممکن است در اجرای یک نمایش با شما به عنوان کارگردان برخورد دشواری داشته باشند. همین موضوع باعث می شود که از دعوت بازیگران حرفه ای پرهیز کنی و با هنرمندان کاری کنی که همکاری با آنها قطعا دربرگیرنده تجربه های ارزشمند و لذت بخشی است.

نمایش«آرش» به نویسنده و کارگردانی گلچهردامغانی و بازی امیر محمدی، منصور نصیری، اروین گالستیان، حامد فعال، میرحسین نونچی، بیاینا محمودی، عرفان رحیمی، پریسا خواجه دهی، مجید عراقی، شیدا مقصودلو راد، امیر ستاری هر روز ساعت 17:30 با مدت زمان 75 دقیقه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

برای کسب آخرین اطلاعات و اخبار تئاتر شهر به سایت این مجموعه به آدرس www.teatreshahr.com و کانال تلگرام Tehran_city_theater@ مراجعه کنید.




نظرات کاربران