در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با کارگردان اجرای «سرزمین پدری» در تالار سایه مطرح شد ؛

مقاومت در مقابل رویکرد سلبریتی محور در تئاتر

طراح و کارگردان نمایش «سرزمین پدری» با اشاره به استقبال خوب تماشاگران از این اثر نمایشی در تئاتر شهر به ویژگی های هنری و جامعه شناختی اجرای آثار بدون ستاره در تئاتر ایران اشاره کرد.

محمد قاسمی طراح و کارگردان نمایش «سرزمین پدری» که این روزها در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی در مواجهه با تماشاگران طی روزهای گذشته توضیح داد: از زمانی که نمایش «سرزمین پدری» به همت تعدادی از دوستان هنرمندم در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت اصلا انتظار نداشتم که استقبال چشمگیری از نمایش بشود اما امروز بسیار خوشحالم که با افتخار بگویم آنچه ما از این استقبال تماشاگر پیش بینی می کردیم فراتر رفته و خوشبختانه اغلب مخاطبانی که نمایش را می بینند با آن ارتباط خوبی گرفتند.

وی ادامه داد: به هر ترتیب فضای اجرای نمایش در تئاتر شهر و دیگر تماشاخانه ها به دلایل مختلف با تغییر و تحولات زیادی مواجه شده و ما شاهد این مساله هستیم که فضای رایج موجود دیگر آن فضای چند سال پیش نیست که تماشاگران فقط چند گزینه برای انتخاب تئاتر داشته باشند . به هر حال با ظهور  تماشاخانه های مختلف خصوصی و دولتی به طور طبیعی امکان بیشتری نیز برای انتخاب تماشاگران جهت دیدن یک اثر نمایشی به وجود آمده که همین کار یک گروه نمایشی بدون ستاره را برای جلب مخاطب سخت می کند.

قاسمی بیان کرد: آنچه من و گروه اجرایی نمایش برای طراحی فضای مورد نظرمان، اولویت داشت حضور در یک فضای نمایشی با بهره مندی از موسیقی است که امیدوارم توانسته باشد تا امروز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت باشد. کما اینکه در همین دیدار کوتاهی که با مخاطبان اجرای «سرزمین پدری» داشتم آنها ارتباط خوبی با فضا پیدا کرده و این ترکیب موسیقایی – نمایشی را از امتیازات کار می دانستند.

کارگردان نمایش «سرزمین پدری» در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: راستش را بخواهید من وقتی تصمیم به اجرای نمایش گرفتم به دلیل هراسی که از کمبود مخاطب در مواجهه با این نوع نمایش حس می کردم تلاشم را انجام دادم تا از برخی بازیگران چهره برای کارم استفاده کنم. اما بازهم مقاومت کردم و پیش روی خودم اعضای پرتلاش این گروه اجرایی را تصور کردم که هر کدام با پیشینه دانشگاهی از رشته تئاتر چه زحماتی برای به سرانجام رسیدن کار انجام دادند تصمیم گرفتم از آنچه به عنوان بازیگری تئاتر نام می برند بیشتر استفاده کنم تا اینکه بخواهم ذیل فعالیت ستاره هایی بروم که اغلب آنها فقط به تئاتر نگاه مادی دارند و چندان علاقه مند به حضور در تجربه های متفاوت با کارگردان کمترشناخته تر نیستند.

وی تصریح کرد: نمایش «سرزمین پدری» قطعا نمایشی برای تماشاگرانی که مایل به دیدن ستاره های سینما روی صحنه هستند، نمایش چندان جذابی نیست. این نمایش به هیچ عنوان نمی خواهد با آوردن چهره های آشنا روی صحنه مخاطب را فریب دهد. این نمایش گرچه برای ذائقه مخاطب امروزی نیست اما تلاش کرده به سهم خود شرایطی را به وجود آورد که جنبه های نمایشی و هنری آن از جنبه های عامیانه و اقتصادی دارای اولویت بیشتری است.  شرایطی که خوشبختانه تا به امروز در حد و اندازه های خود پاسخ لازمش را از مخاطبان و حتی استادان تئاتر دریافت کرده و ما را برای ادامه این راه مصمم تر کرده است.

نمایش«سرزمین پدری»  به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی و بازی پری بارانی، محمد قاسمی، مجتبی شجاعی، ملینا قدیمی، شکیلا سماواتی، امیر یوسفی، محمد علی رحمانی  هر روز ساعت 18 به مدت زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 30 هزار تومان در تالار سایه تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

برای کسب آخرین اطلاعات و اخبار تئاتر شهر به سایت این مجموعه به آدرس www.teatreshahr.com و کانال تلگرام Tehran_city_theater@ مراجعه کنید.

 




نظرات کاربران