در حال بارگذاری ...
گزارش فعالیت های مجموعه ی تئاترشهر در 9 ماه نخست سال 1398 منتشر شد

تئاتر شهر در تسخیر نمایشنامه های ایرانی؛70 هزار نفر به تماشای آثار اجرایی نشستند

مجموعه ی تئاترشهر در ۹ ماه نخست سال جاری میزبان ۴۲ اثر نمایشی بوده است که بالغ بر ۷۰ هزار نفر از این آثار دیدن کرده اند .

به گزارش دفتر ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه ی تئاتر شهر در 9 ماه نخست سال 1398 بالغ بر 70 هزار تماشاگر برای دیدن 42 اثر نمایشی روی صحنه رفته به تئاتر شهر آمدند . این امر در حالی است که علیرغم تعطیلی تالار اصلی مجموعه جهت بازسازی بنیادین ماشینری و تعویض صندلی ها از 13 اردیبهشت تا 29 آذر ، رویکرد حداکثری میزبانی از اجراهای نمایشی در سالن های قشقایی، چهارسو، سایه و کارگاه نمایش سبب شد در سه فصل نخست سال جاری، 42 اثر بالغ بر 837 نوبت اجرا داشته باشند.

تئاتر شهر، خانه ی نمایشنامه های ایرانی

بر مبنای این گزارش از میان 42 اثر اجرا شده ، 33 اثر بر مبنای متون نمایشنامه نویسان ایرانی روی صحنه رفته است و تنها 9 اثر از نمایشنامه نویسان غربی فرصت اجرا شدن در تئاتر شهر را بع دست آورده اند که نشان از سهم بالای نویسندگان ایرانی  و اهمیت متون نمایشی ملی برای مجموعه ی تئاترشهر دارد.

پیشتازی ژانر اجتماعی و تراژدی

در این بازه ی زمانی علاوه بر تکثری که در ایجاد امکان اجرا برای هنرمندان جوان و پیشکسوت تئاتری دوشادوش هم فراهم شده است ، از لحاظ تنوع ژانرِ آثار به نمایش در آمده نیز سعی شده است به رویکردهای زیبایی شناسانه ی گوناگون توجه شود. بر این مبنا ژانر اجتماعی با 9 اثر ، تراژدی و تاریخی هریک با 5 اثر ، آثار کمدی و عروسکی هریک با 4 اجرا ، تئاتر مستند و تجربی هریک با 3 اثر و آثار دفاع مقدس، سیاسی، موزیکال ، ملودرام، اساطیری، گروتسک و... از دیگر گونه هایی بوده است که می توان در فهرست 42 اجرای روی صحنه رفته در 9 ماه نخست سال جاری نشانی از آنها گرفت.

مضامین اخلاقی و میهن دوستی در صدر

اخلاق و تاکید بر ارزش های اخلاقی شاخص ترین مضمونی است که به شکل های مختلف در آثار نمایشی اجرا شده در این بازه زمانی تکرار شده است. بازتاب این امر را می توان در مفاهیمی  همچون میهن دوستی و پاسداری از سرزمین، آزادگی و انسانیت، ستایش عشق و انتقاد از فساد ، بی عدالتی و توجه ویژه به مسائل زنان در جامعه امروز ایران شاهد بود . این امر نشان از دغدغه مندی هنرمندان و گروه های تئاتری جهت پرداختن به موضوعاتی دارد که بیش از هر زمان دیگری ناخودآگاه آنها را به خود مشغول کرده است.  

رونق رویدادهای پژوهشی و فرهنگی

امسال از جهت تعدد تعطیلات رسمی یکی از پر فراز و نشیب ترین سالهای کار مجموعه بود با این حال حضور 68349 تماشاگر در این مجموعه بالغ بر 28،355،570،000 ریال درآمد برای این مجموعه ی دولتی کسب کرده است و در کنار آثار اجرایی ، انتشار فراخوان رویدادهای اجرایی پژوهشی کارگاه نمایش  و طراحی و اجرای  11 رویداد و فعالیت پژوهش محور در قالب برگزاری نشست های تخصصی ، برگزاری جلسات رونمایی کتاب و نمایشنامه خوانی از دیگر دستاوردهای مجموعه بوده است . ضمن آنکه از آغاز سال جاری تئاتر شهر میزبان 27 نشست و رویداد تخصصی تئاتری و جلسات نقد و بررسی نمایش ها نیز بوده است .

امید است این روند در 3 ماه پایانی سال نیز ادامه یافته و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده شاهد آثار نمایشی پر مخاطبی در این مجموعه باشیم . 

شایان ذکر است تمامی مستندات آماری اجراها و فعالیت های فرهنگی مجموعه ی تئاتر شهر از آغاز تا پایان آذر ماه 1398 به این گزارش پیوست شده است.

برای کسب آخرین اطلاعات و اخبار تئاتر شهر به سایت این مجموعه به آدرس www.teatreshahr.com و کانال تلگرام Tehran_city_theater@ مراجعه کنید.




نظرات کاربران