در حال بارگذاری ...
رونمایی از کتاب تاریخچه و سایت جشنواره تئاتر فجر در تئاتر شهر؛

فرصتی برای بهره‌برداری بهتر و دقیق‌تر از جشنواره تئاتر فجر

طی مراسمی با حضور مدیران و هنرمندان تئاتر و اهالی رسانه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر، از کتاب تاریخچه و سایت جامع و دوزبانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رونمایی شد.

به گزارش واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، آیین رونمایی از کتاب تاریخچه و سایت جامع و دو زبانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عصر امروز(یکشنبه 20 بهمن ماه) در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

شهرام کرمی(مدیرکل هنرهای نمایشی)، محمدمهدی بهداروند(مشاور عالی مدیرکل هنرهای نمایشی)، نادر برهانی مرند(دبیر جشنواره)، سعید اسدی(مدیر مجموعه تئاتر شهر)، علی اکبر عبدالعلی زاده، محمدتقی اکبرزاده، محمدرضا الوند، وحید لک (مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره) و جمعی از اهالی رسانه و هنر در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم وحید لک، مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره بیان کرد: امیدوارم بتوانیم با رونمایی از سایت و کتاب جشنواره تئاتر فجر برخی از مشکلات اطلاعاتی جشنواره تئاتر فجر را برطرف کرده باشیم.

نادر برهانی‌مرند دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز گفت: امروز برای من بسیار فرخنده است چون با تلاش دوستانم سعی شده اطلاعات بخشی از تاریخ تئاتر ایران یعنی جشنواره بین المللی تئاتر فجر در دسترس مخاطبان داخلی و خارجی قرار بگیرد.

وی افزود: تا پیش از این تلاش بسیاری در این راستا توسط دوستان انجام شده است و ما امروز میراث دار فعالیت ها و زحمت های پیشینیان هستیم. اتفاقات و تغییرات بسیاری در طی سال های برگزاری جشنواره رخ داده و خوشبختانه به واسطه این کتاب تاریخچه و سایت جامع همگی تا حد امکان در دسترس هستند تا برنامه ریزی دقیق تر، بهره برداری بهتر مخاطبان و پژوهشگران و همچنین برگزاری بهتر جشنواره را در آینده شاهد باشیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: اولین کتاب تاریخچه جشنواره سال 86 توسط آقای اکبرزاده به عنوان راهنمای دوره های یک تا 25 این رویداد هنری تهیه و منتشر شد، ایشان در امر پژوهش بسیار حساس و دقیق هستند. کتاب امسال از دوره یک تا سی و هفتم جشنواره را شامل می شود که دو زبانه است و تا چند روز آینده نسخه چاپی و الکترونیکی آن توسط انتشارات نمایش در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. 

وی همچنین گفت: اگر اتفاقاتی را که امسال رخ داد شاهد نبودیم ما تصمیم داشتیم دوره سی و هشتم را هم به این کتاب بیفزاییم و از آنجا که این روند ادامه خواهد داشت امیدوارم در سال های آینده دوره سی و هشتم هم به این کتاب افزوده شود. امسال فاز اول سایت رسمی جشنواره بین المللی تئاتر فجر را رونمایی خواهیم کرد و فاز دوم ان شاالله تا اسفندماه به پایان خواهد رسید، سایت جشنواره در سال های پیش رو جز با همکاری هنرمندان تکمیل نخواهد شد.

برهانی مرند با تشکر از علی اکبر عبدالعلی زاده و محمدتقی اکبرزاده گفت: امسال این دو امر مهم و مبارک خوشبختانه به سرانجام خواهد رسید.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی هم بیان کرد: امسال سایت جامع جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که امری ضروری برای این رویداد هنری است رونمایی خواهد شد تا فضایی تعاملی برای مخاطبان داخلی و خارجی جشنواره را فراهم کند. وجود سایتی که تمامی اطلاعات ادوار گذشته این رویداد هنری را پوشش دهد هدفی مهم بود که باید پیش از این تحقق پیدا می کرد و دبیران دوره های گذشته هم تلاش بسیاری برای عملی شدن این امر کردند اما بنا به هر دلیلی تا به امروز این رونمایی محقق نشد و امیدوارم پس از این سایت جامع بتواند پل ارتباطی این رویداد با همه مخاطبان داخلی و خارجی باشد.

وی افزود: امیدوارم این سایت در تمام طول سال فعال باشد و مطابق با اتفاقات و رویدادهای جشنواره به روز شود.

کرمی درباره کتاب تاریخچه جشنواره هم توضیح داد: ما فقدان مرجع لازم را در تمام بخش های تئاتر احساس می کردیم و شاید اطلاعات به صورت پراکنده وجود داشتند که لزوم جمع آوری آن ها احساس می شد و امسال با انتشار کتاب تاریخچه جشنواره بین المللی تئاتر فجر شاهد این تحقق این امر خواهیم بود.
در بخش بعدی این مراسم از کتاب تاریخچه جشنواره بین المللی تئاتر فجر توسط مهمانان حاضر رونمایی شد.

محمدتقی اکبرزاده هم در ادامه این مراسم درباره کتاب تاریخچه جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: کتاب تاریخچه جشنواره گردآوری نیست بلکه مستندسازی داده های سی و هفت دوره گذشته جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. ما بیش از 270 منبع را برای تهیه این کتاب بررسی کردیم. کتاب از سه بخش تشکیل شده است که شامل معرفی هر دوره، معرفی نمایش های هر دوره و معرفی نامزدها و برگزیدگان جشنواره می شود. این کتاب دو زبانه است که 800 صفحه به زبان فارسی و 800 صفحه آن هم به زبان انگلیسی به نگارش درآمده است.

سپس علی اکبر عبدالعلی‌زاده درباره سایت جامع این رویداد هنری توضیح داد: نبود اطلاعات در دنیای امروز بسیار مشکل ساز است و ما تاکنون نگاه پژوهشی به ادوار گذشته رویداد جشنواره بین المللی تئاتر فجر نداشتیم. راه اندازی سایت جامع این رویداد هنری و همچنین انتشار کتاب تاریخچه باعث می شود تا هنرمندان و منتقدان حوزه تئاتر به جای آنکه وقت خود را صرف جمع آوری و پژوهش کنند، بیشتر بر پرورش ایده هایشان متمرکز باشند.




نظرات کاربران