در حال بارگذاری ...

گزارشی از ۹ ماه تئاترشهر؛ درخشش کمدی‌های در گیشه

مجموعه تئاترشهر در ۹ ماه نخست سال جاری میزبان ۴۲ اثر نمایشی بوده است که بالغ بر ۷۰ هزار نفر از این آثار دیدن کرده‌اند .

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، دفتر ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه  تئاتر شهر اقدام به انتشار فهرستی از فعالیت 9 ماه نخست سال 1398 کرده است که حاوی اطلاعات قابل‌ توجهی است. طبق این اطلاعات 70 هزار تماشاگر برای دیدن 42 اثر نمایشی روی صحنه رفته به تئاتر شهر آمده‌اند. آنچه مشخص است این رقم خبر از افت شدید مخاطب در سال کنونی می‌دهد. در حالی که در سال 1396 این رقم برای 9 ماه نخست نزدیک به 120هزار نفر مخاطب بوده است، نشان می‌دهد در دو سال اخیر تئاتر شهر با افت مخاطب 40درصدی روبه‌رو شده است. بخش مهمی از این افت محصول برنامه‌های ارتقایی در دو سال چهارسو و اصلی بوده است.

تالار اصلی مجموعه به عنوان اصلی‌ترین بخش تئاتر شهر، جهت بازسازی بنیادین ماشینری و تعویض صندلی ها از 13 اردیبهشت تا 29 آذر بدون اجرا بوده است.

در سه فصل نخست سال جاری، 42 اثر بالغ بر 837 نوبت اجرا داشته باشند که با توجه به شرایط موجود متوسط اجراها در سال‌های اخیر را حفظ کرده است.

بر مبنای این گزارش از میان 42 اثر اجرا شده، 33 اثر بر مبنای متون نمایشنامه‌نویسان ایرانی روی صحنه رفته است و تنها 9 اثر از نمایشنامه‌نویسان غربی فرصت اجرا شدن در تئاتر شهر را به دست آوردند.

از منظر ژانری طبق اطلاعات منتشر شده ژانر اجتماعی با 9 اثر، تراژدی و تاریخی هریک با 5 اثر، آثار کمدی و عروسکی هر یک با 4 اجرا ، تئاتر مستند و تجربی هریک با 3 اثر روی صحنه رفته است.

همچنین برخی از  آثار روی صحنه رفته در رده آثار دفاع مقدس، سیاسی، موزیکال ، ملودرام، اساطیری، گروتسک و...  تلقی می‌شوند.

در گزارش مذکور ارقام فروش آثار نیز درج شده است. در ماه‌های اخیر روزهای تعطیلی مجموعه تئاتر شهر بیش از  سال‌های دیگر تجربه کرده است. با این حال طبق آمار با حضور 68هزار و 349 تماشاگر، تئاتر شهر به فروش 28 میلیارد و 355 میلیون و 570 هزار ریال دست یافته است که نسبت به سال‌های مشابه و با توجه به افزبایش قیمت بلیت‌ها، افت بسیاری پیدا کرده است. طبق ارقام سال‌های گذشته این افت نزدیک به 10درصد است که با توجه به افزایش نرخ بلیت این درصد محسوس‌تر نیز می‌شود.

البته در این زمان تئاتر شهر رویکرد علمی و پژوهشی متفاوتی با سال‌های گذشته دنبال کرده است. انتشار فراخوان رویدادهای اجرایی پژوهشی کارگاه نمایش  و طراحی و اجرای  11 رویداد و فعالیت پژوهش محور در قالب برگزاری نشست‌های تخصصی ، برگزاری جلسات رونمایی کتاب و نمایشنامه‌خوانی از دیگر فعالیت‌های مجموعه بوده است. تئاتر شهر در این مدت میزبان 27 نشست و رویداد تخصصی تئاتری و جلسات نقد و بررسی نمایش ها نیز بوده است.

طبق اطلاعات ارائه شده در سالن قشقایی، موفق‌ترین اثر «بانوی آوازه‌خوان» علیرضا کوشک‌جلالی است که پس از 34 اجرا به فروش 953 میلیون ریال دست یافته است.

در سالن سایه نیز موفقیت فروش از آن نمایش «ستاره‌شناس» اثر اصغر نوری است که پس از 22 اجرا به فروش 3میلیارد و 944 میلیون و 150 هزار ریال رسیده است.

در چهارسو نیز نمایش «فرشته تاریخ» با 39 اجرا به فروش یک میلیارد و 697 میلیون و 520 هزار ریال رسیده است.

پرفروش‌ترین نمایش تئاتر شهر نمایش «ملاقات» پارسا پیروزفر با فروش 12 میلیارد و 447 میلیون و 300 هزار ریال بوده است. این نمایش 36 اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر داشته است.

در پلاتوی اجرا نیز نمایش «آسانسور نداره» اثر لبخند بدیعی با 63 میلیون و 200 هزار ریال موفق‌ترین اثر بوده است.

براساس این آمار مشخص می‌شود نمایش‌های کمدی نسبت به دیگر گونه‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند.

می‌توانید جداول مربوط به فروش و برنامه‌های تئاتر شهر را در بخش پیوست‌های خبر مشاهده کنید.

انتهای پیام/




نظرات کاربران