در حال بارگذاری ...
مراسم بدرقه استاد محمد علی کشاورز برگزار شد

بدرود پدر سالار بازیگری ایران

مراسم تشییع و خاکسپاری استاد محمدعلی کشاورز با وجود محدودیت های کرونایی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران فرهنگی، جمعی از هنرمندان، مسئولین و مردم هنردوست در قطعه هنرمندان برگزار شد.سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: استاد کشاورز هنرمند نامی و انسانی ویژه، خاص و متعالی بود.

به گزارش واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر به نقل از ایران تئاتر، صبح امروز سه شنبه 27 خرداد ماه پیکر استاد محمد علی کشاورز با قرائت نماز توسط حجت الاسلام سید محمود دعایی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
در بخشی از این مراسم  سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن عرض تسلیت به خانواده کشاورز و جامعه هنری گفت: استاد کشاورز با دو بال حرکت کرد که او را به اینجا رساند؛ یکی به‌عنوان هنرمند نامی ایران و دیگری انسانی ویژه، خاص و متعالی. ترکیب این دو بود که کشاورز را اینگونه در جان و دل ما جای داده است.
وی افزود: در بخش هنر، زنده‌یاد کشاورز با مسیری که طی کرد، به نقطه امروز رسید. عشق او به هنر آنگونه بود که رشته‌های به‌ظاهر پول‌سازی که اعتبارات ظاهری را می‌آفرید، کنار گذشت و به هنر پرداخت. در وادی هنر او سلوک کرد.
کامران ملکی عضو هیئت مدیره خانه سینما  که اجرای برنامه را برعهده داشت گفت: امروز برای بدرقه هنرمندی آمدیم که کسوت و حضور او و بودنش در تلویزیون و سینما هیچ‌گاه از خاطره‌ها نخواهد رفت.  امروز برای وداع با هنرمندی آمدیم که هیچ گاه لبخند از روی لبانش محو نشد. هیچ گاه از سختی‌ها شکوه‌ای نداشت و همواره همه طرفدارانش را با آغوش باز استقبال می‌کرد. امروز به دیدار واپسین هنرمندی آمدیم که به ما یاد داد یک هنرمند باید فراجناحی باشد و یک هنرمند به دوران خاصی تعلق ندارد.
ملکی خاطر نشان کرد: استاد محمد علی کشاورز با سه نسل همراه بود. سه نسل یا ایشان زندگی و از حضور ایشان بهره بردند و دهها و صدها نسل دیگر هم با آثار ایشان زندگی خواهند کرد. ما با پیکر استاد وداع می‌کنیم اما با حضور و آثار ماندگاری ایشان نه. خانم نیلی کشاورز دختر استاد تاکید کردند که نمی‌خواهیم مراسمی برگزار شود به دلایل شرایط موجود و نمی‌خواستند مردم در چنین شرایطی در مشقت باشند و قرار هم نبود چنین مراسمی باشد قرار بود یک مراسم ساده وداع باشد با یک هنرمند  قطعا اگر شرایط کشور به گونه‌ای دیگر بود، بزرگترین مراسم وداع برای ایشان گرفته می‌شد و به بهترین کیفیت. اما زمانی که آمدیم و دیدم مردم و جمعیت و هنرمندان آمدند ناچار شدیم که به سرعت یک امکانی را فراهم کنیم که حداقل یک تعدادی از بدرقه کنندگان بتوانند بنشینند.
همچنین امین تارخ بازیگر تئاتر،سینما و تلویزیون گفت: زنده‌یاد محمد علی کشاورز یکی از هنرمندان غیر قابل تکرار است. شاید همه هنرمندان غیر قابل تکرار باشند. اما هستند هنرمندانی که به یک جهت خاص شاید غیر قابل تکرار باشند؛ آن هم نمره‌ای است که در اخلاق، منش و شخصیت، مردم به آنها می‌دهند.
وی گفت: من به عنوان یک همکار از نسل محمد علی کشاورز نیستم و از نسل بعد از ایشان هستم. اما در سه فیلم سینمایی و دو مجموعه تلویزیونی افتخار همکاری با ایشان را داشتم ، خیلی چیزها از ایشان آموختم؛ از جمله نظم، عشق به بازیگری و رفتار و برخوردهای انسانی که چه روی صحنه، چه پشت صحنه داشت.
این بازیگر افزود: محمد علی کشاورز در روی صحنه هم برای مدیریت بازیگر مقابل تلاش داشت، پشت صحنه بسیار رفیق بود و رفتار دوستانه داشت. پیشینه گران قدری در بازیگری داشت اما با این حال به تمام جوانان نسل بعد از خودش این اجازه را می‌داد که با او رفاقت داشته باشند. فاصله‌ای بین خودش و جوانان نمی‌دید و نمی‌انداخت و این یکی از خصیه‌های بارز  مرحوم کشاورز بود و امیدوارم به نسل امروز بازیگری منتقل شود. چون اعتقاد داشت هر چقدر رفیق‌تر باشی، نتیجه بهتر و کار حرفه‌ای‌تری اتفاق می‌افتد و  این ویژگی، یکی از آموخته‌هایی بود که از ایشان داشتم.
سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا هم با خواندن یک قطعه شعر از حافظ  و  گرامی داشت مقدم مهمانان گفت: «قلندران حقیقت به نیم جو نخرند قبای اطلس آن کس که از هنر عاریست» امروز گرد هم آمدیم برای بدرقه بزرگی از هنر ایران، ستاره تابناک سینمای ایران، استاد نه تنها هنرمند که انسان دار و متواضع بود.
او همچنین از مردم که در این شرایط سخت با رعایت پروتکل بهداشتی در این مراسم حاضر شدند،قدردانی کرد.
در ادامه اسماعیل شنگله بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به همکاری با استاد کشاورز اشاره کردو گفت: آشنایی من کشاورز از ۶۴ سال پیش آغاز شد، از سال ۱۳۳۵ که هر دو برای اولین در هنرستان هنرپیشگی تهران یکدیگر را دیدیم و برحسب اتفاق، چون منزل‌مان نزدیک به هم بود و پیش از آن هم خبر نداشتیم، دوستی میان‌مان شکل گرفت و این دوستی ادامه پیدا کرد و مانند آبراهه‌ای شد که این آبراهه تبدیل به رودی شد که هر دو ما را به‌دنبال خودش کشاند و برد. قرار نبود ۶۵ سال رفاقتمان به روز درگذشتش ختم شود و قرار نبود تنهایم بگذارد.
شنگله در پایان تأکید کرد: کشاورز هر کاری را به راحتی قبول نمی‌کرد و تنها در کارهای شاخص بازی کرد تا برای همیشه ماندگار بماند.
در ادامه مراسم آرمان امام‌بخش به نمایندگی از خانواده مرحوم کشاورز به ایراد سخنانی پرداخت.
علاوه بر هنرمندان حاضر در مراسم قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی،منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنرمندان و عباس عظیمی رئیس مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی و... از مدیران حاضر در این مراسم بودند.

استاد کشاورز نقش های ماندگاری بسیاری را در عرصه تئاتر ، سینما و تلویزیون بازیکرد و برای حافظه جمعی ایرانیان به یادگار گذاشت ولی در میان آن ها طیف گسترده ای نسل های مختلف مخاطبان با بازی او در نقش اسدالله خان در مجموعه پدرسالار ارتباط برقرار کردند و اینگونه سزاوار است او را  "پدرسالار بازیگری ایران" بنامیم .




نظرات کاربران