در حال بارگذاری ...
در برنامه «گیومه» رادیو نمایش؛

وضعیت پروژه پهنه رودکی در محوطه مجموعه تئاتر شهر بررسی شد

برنامه زنده رادیویی «گیومه» رادیو نمایش، با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مدیرعامل بنیاد رودکی و مدیر مجموعه تئاتر شهرو شهردار منطقه ۱۱ به اهمیت اجرایی شدن پهنه رودکی در تئاتر شهر پرداخت.

به گزارش واحد ارتباطات آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر به نقل از خبرگزاری فارس، نزدیک دو سال است که مدیریت شهری تهران در دوره جدید، طرح‌های بزرگ فرهنگی  را در پهنه رودکی پیش‌بینی کرده تا فضاهای فرهنگی و هنری قابل دسترسی برای شهروندان به‌ویژه درمحدوده منطقه ۱۱ ایجاد کند.پهنه رودکی از شمال به خیابان انقلاب، ازجنوب به خیابان نوفل لوشاتو، از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان ولی‌عصر می‌رسد. در این محدوده آثار ارزشمند تاریخی و هنری بسیاری با ظرفیت ایجاد پلازاهای شهری یا عرصه‌های عمومی شناسایی شده و اکنون شهرداری تهران در حال اجرای اقداماتی در این منطقه است.
پهنه رودکی به واسطه برخورداری از مراکز ارزشمند فرهنگی وهنری، همچون تالار وحدت، مجموعه تئاتر شهر و...ظرفیت‌های بالایی برای تبدیل به منطقه ویژه فرهنگی و هنری پایتخت دارد.
در این خصوص محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی و سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر و نصرالله آبادیان شهردار منطقه 11 به عنوان میهمان در این برنامه حضور داشتند.
در ابتدای برنامه، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر درباره پهنه رودکی گفت: این منطقه به لحاظ سابقه تاریخی و اینکه منطقه ای است که رویدادهای بزرگ شهر را در خود جای داده، سابقه ای قدیمی دارد. در این منطقه دو بنای مهم شهر تهران وجود دارد که تئاتر شهر و تالار رودکی این دو بنا هستند.
حق شناس ادامه داد: این دو بنا کارکردهای خود را در زمینه نمایش، و موسیقی دارند و جز نمادهای شناخته شده تهران هستند.
وی افزود: گذر شهریار منطقه ای بود که قرار بود ارتباط بین تالار وحدت و تئاتر شهر باشد.
حق شناس عنوان کرد: در دوره جدید شورای شهر با مطالعه ای که انجام شد قرار شد این منطقه  به جای گذر تبدیل به پهنه رودکی شود و قرار بود بیشتر رویدادهای فرهنگی را در خود جای دهد.
مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی نیز درباره این طرح گفت: خوشبختانه با پیگیری مسئولین زمان این طرح بیشتر نشد و شورای شهر متوجه این موضوع بود که شهر تهران نیاز به این فضا دارد و ما غافل بودیم که این کلان شهر نیاز به این نوع اتفاقات فرهنگی دارد.
وی افزود: قبل از اینکه به صورت اداری وارد این گفتگو شویم شورای شهر تهران به صورت مطالعاتی وارد این گفتگو شد.با توجه به مسائل پیش آمده و همکاری شورای شهر طرح در حال پیگیری است.
در ادامه حق شناس درباره نظارت مدیران میراث فرهنگی تصریح کرد: انتظار می رود در این بخش حضور بیشتری را از سمت مدیران میراث فرهنگی داشته باشیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تأکید کرد : تا چهار ماه آینده گزارش ویژه ای درباره خانه های تاریخی این محدوده منتشر خواهد شد و این خانه های تاریخی آرام آرام ارزش اقتصادی خود را نیز نشان می دهند و این خانه ها تبدیل به محلی برای کار فرهنگی خواهند شد و ارزش اقتصادی مورد نیاز مالکان این خانه ها هم فراهم خواهد شد.
همچنین مهدی افضلی درباره پارکینگ های این منطقه گفت: ما جلسات زیادی را درباره بحث جای پارک در این منطقه برگزار کردیم و همچنین پارکینگ مقابل تالار وحدت همچنان در اختیار مردم خواهد بود و این مشکل نیز در دراز مدت حل خواهد شد.
حق شناس درباره مشاغل خرد که در این پهنه وجود دارند گفت: تمام تلاش و نگاه شورای شهر و شهرداری و در سازمان زیباسازی این است که مداخله این طرح باعث از بین رفتن کسب و کاری نشود و ما حتی وقتی ورود خودرو را ممنوع کنیم باعث رونق کسب و کار خواهد شد.
وی تأکید کرد: مردم مطمئن باشند کار بدون مطالعه نبوده است و نظرسنجی نیز از همه ساکنان انجام شده است.
حق شناس در ادامه گفت: این طرح قرار است باعث کمک به ساکنان شود و این منازل بدون هیچ گونه ضرری ادامه خواهند داد.
افضلی نیز درباره این ضرر به ساکنان گقت: شهردار منطقه 11 سعی و تلاش خود را در باب تغییر کاربری ها انجام دادند تا نارضایتی برای مردم ایجاد نشود و ما این نوید را به مردم می دهیم که بعد از کرونا شاهد اتفاقات مبارکی در این مورد خواهیم بود.
در بخش دیگری از برنامه سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر و نصرالله آبادیان شهردار منطقه 11 مهمان برنامه بودند.
آبادیان درباره این طرح گفت: ما در این محدوده بر اساس برنامه دوم شهرداری تهران که مصوبه شورای اسلامی شهر است ، قرار است با توجه به ظرفیت های موجود تالار وحدت  و تئاتر شهر ،بر اساس ضوابط شهرداری این دو مجموعه را به هم ارتباط دهیم.
وی ادامه داد:  با نظرسنجی از هنرمندان و کسانی که در این محدوده رفت و آمد دارند از نقطه نظرهای آن ها استفاده کردیم.
سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر گفت: ما در جنبه های تخصصی این طرح ورودی نداشتیم و البته با شهرداری منطقه 11 تعامل داشتیم و نظرات و صحبت های خود را در جلسات با شهردار این منطقه داشتیم و شهرداری نیز با نهایت همکاری با مجموعه های فرهنگی این طرح را پیش می برد.
وی افزود: اتفاقاتی که در این طرح در اطراف تئاتر شهر می افتد می تواند با همکاری چندوجهی، مشکلات این فضا را حل کند به عنوان مثال در چندماه گذشته بحث دست فروشان کنار تئاتر شهر ساماندهی شد و البته ما بامشکلات اجتماعی در اطراف تئاتر شهر همچنان دست به گریبان هستیم.
اسدی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی تئاتر شهر را به عنوان یک میراث فرهنگی ثبت کرده است ولی متاسفانه نگاه خوبی به تئاتر شهر از طرف میراث فرهنگی نمی شود.
مدیرمجموعه تئاتر شهرخاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد این پهنه باید از سمت تئاتر شهر به سمت تالار وحدت برود و شهرداری باید یک تعجیل و یک بازنگری در این طرح انجام دهد .اسدی درباره منبع آبی که قرار است در کنار تئاتر شهر جای گذاری شود گفت:دراین منطقه یک پست برق وجود دارد که مربوط به تئاتر شهر است و در جا یابی این منبع به نظر می رسد مشکلاتی وجود دارد و گذاشتن این منبع در کنار پست برق به نظر معقول نیست و البته تا به این لحظه قرار شده است یک فاصله معقول بین این منبع و پست برق برقرار شود.
در پایان محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در این باره تاکید کرد:در پهنه رودکی جای بهتری از کنار مجموعه برق تآتر شهر را می توانیم معرفی بکنیم و حالا اگر در این منطقه جایابی منبع آب، اینگونه باشد، شاید همکاران ما کم سلیقگی به خرج دادند که باید پی گیری شود.  
این برنامه امروز ساعت 9 تا 10:30 به صورت زنده از رادیو نمایش پخش شده است، علی بهرامی تهیه‌کنندگی «گیومه» و علی جعفری فوتمی مجری کارشناسی آن را بر عهده داشته است.




نظرات کاربران