در حال بارگذاری ...
پیشنهادهایی برای حل مشکلات محیط پیرامونی تئاتر شهر

هنرمندان تئاتر در بهسازی محیط تئاتر شهر مشاوره می دهند
آغاز عملیات اجرایی با تشکیل یک شورا

مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران در دیدار با مدیرکل هنرهای نمایشی و رییس تئاتر شهر از آمادگی شهرداری تهران برای بررسی و رفع مشکلات محیط پیرامونی این مجموعه طی هفته های آینده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، مصطفی کاظمی مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران به همراه نصرالله آبادیان شهردار منطقه 11، برزین ضرغامی رییس سازمان زیباسازی شهرداری و علی اصغر طاهری شهردار ناحیه یک شهرداری منطقه 11  روز سه شنبه 22 مهر ماه با حضور در مجموعه تئاتر شهر ضمن دیدار با قادرآشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم گله دارزاده رییس تئاتر شهر از آمادگی شهرداری تهران برای بررسی و رفع مشکلات محیط پیرامونی این مجموعه خبر داد.

در این دیدار که با بازدید کاظمی از محیط پیرامونی و تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر همراه بود، پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج، محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، حسن جودکی معاون تئاتر شهر،  مهدی کرمانی مدیر حراست مجموعه تئاتر شهر، حسین طاهربخش مدیر فنی تئاتر شهر و فرشاد محمدی مدیراداری تئاتر شهر نیز حضور داشتند.

ابراهیم گله دارزاده رییس مجموعه تئاتر شهر در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از حضور مدیران عالی رتبه شهرداری تهران در این مجموعه که به منظور بررسی آسیب های محیط پیرامونی آن صورت گرفته بود، توضیح داد: مجموعه تئاتر شهر چندی پیش نیز میزبان جناب آبادیان ( شهردار منطقه) برای بررسی مشکلات این مجموعه بود. شرایطی که بسیاری از هنرمندان تئاتر بر این باور بودند که به دلیل برگزاری جلسات متعددی که در این زمینه طی سال های قبل انچام گرفته امیدی به بهبود و اجرایی شدن وعده ها و مصوبه های این جلسات نیست. اما خوشبختانه بلافاصله بعد از پایان آن جلسه به همت دوستان ما در شهرداری منطقه 11 شرایطی پیش آمد که ما شاهد اجرایی شدن برخی از مصوبات جلساتمان در محیط پیرامونی بودیم. همین موضوع می تواند شروع خوبی برای تحقق وعده هایی باشد که جا دارد از همین جا تشکر ویژه ای از آقای آبادیان و سایرهمکارانشان داشته باشیم.

وی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر حضور و مشاوره هنرمندان در بهسازی فضای تئاتر شهر در کنار سایر نهادها تصریح کرد: بنده بر این باورم حضور مدیران عالی رتبه شهرداری در این جلسه نشان دهنده اهمیت موضوع تئاتر شهر در حوزه مدیریت شهری است. به هر حال در این مکان نگرانی های بسیار زیادی وجود دارد که من در جلسه پیشین خدمت دوستان شهرداری منطقه 11 به آنها اشاره کردم.  من تصور می کنم این روزهای کرونایی فارغ از اتفاقات تلخی که برای همه ما فراهم آورد می تواند فرصتی را فراهم کند تا به دلیل کاهش تراکم اجراها با نگاه عمیق تری به مشکلات تئاتر شهر در حوزه پیرامونی بپردازیم و فضا را به سمتی هدایت کنیم که مصوبات و حرف هایی که در این جلسات گفته می شود شکل عملیاتی پیدا کند.

رییس تئاتر شهر افزود: ما باید شرایط را به سمتی ببریم که با کاهش منطقی و اصولی بزه و آسیب های اجتماعی ، محدوده جغرافیایی تئاتر شهر را تبدیل به یک منطقه فرهنگی کنیم. در این شرایط تئاتر شهر می تواند به عنوان یک نقطه استراتژیک فرهنگی شهر تهران به شهروندان عزیز خدمت رسانی کند. من بر این باورم همه شما عزیزان به دلیل پیشینه ارزشمندی که در کارنامه مدیریتی تان دیده ایم افرادی دغدغه مند هستید که می توانید این طرح ها و مصوبات جلسات اینچنینی را اجرایی کنید.

قادرآشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: شرایط تئاتر در روزهای کرونایی به طور حتم شرایط مناسبی نیست چرا که تعطیلی پی در پی تالارهای نمایشی موجب شده تا فضای نامطلوبی به جهت اقتصادی در این حوزه حکمفرما باشد. این در حالی است که خوشبختانه به مدد همراهی صمیمانه هنرمندان تئاتر و همکاران ما در تالارهای نمایشی ما حتی یک گزارش از ابتلای یکی از تماشاگران یا هنرمندان به کرونا در این ایام نداشتیم. چرا که در این زمینه همکاری حداکثری برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی مربوط به تالارهای نمایشی صورت گرفته که امیدوارم تصمیم گیرندگان برای تعطیلی تالارهای نمایشی نسبت به این موضوع توجه بیشتری کنند تا در آینده برای تعطیلی یا توقف فعالیت های تئاتری نگاه دیگری به ماجرا داشته باشند. به هر حال این روزها به سبب همین توقف فعالیت ها فشار سنگینی به لحاظ روانی روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که خواهشمندم با اتخاذ تصمیمات موثر در روزهای اینده شاهد کاهش این فشار هم در حوزه فعالیت هنرمندان شریف تئاتر و هم همکارانم در وزارت ارشاد باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تعیین حریم برای مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد و  گفت: در حال حاضر همه متفق القول هستند که در حوزه تئاتر شهر نگرانی های زیادی وجود دارد که در درجه اول هنرمندان، مخاطبان و کارکنان این مجموعه را تحت تاثیر قرار داده است. شما اگر دقایقی را در محوطه مجموعه تئاتر شهر قدم بزنید خواهید دید که از یادگاری های نوشته شده روی دیوار تا حضور افراد بزهکار و سایر آسیب های خطرناکی که در این محدوده وجود دارد، چه لطماتی را به این محیط فرهنگی وارد شده است. بنابراین تا زمانی که فرهنگ واقعی خلق نشود ما نمی توانیم بدون تعیین حریم برای تئاتر شهر شاهد اتفاقات ثمر بخش فرهنگی باشیم. در این میان بحث تعیین حریم برای این محدوده می تواند به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.که امیدوارم این جلسه علاوه بر مواردی که درباره سایر آسیب های محیط پیرامونی به آن اشاره شد، مقدمه ای برای تعیین حریم در محدوده تئاتر شهر نیز باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: مباحث مرتبط با تعیین حریم برای تئاتر شهر سالهاست توسط رسانه ها، هنرمندان و مخاطبان  به صورت مستمر مطرح می شود. دغدغه هایی که به نظر من بسیار موضوع جدی است که تاکنون در این زمینه شاهد اتفاق اجرایی برای حل ماجرا نبودیم. همین شرایط موجب شده که هنرمندان و مخاطبان نیز از برگزاری این جلسات نا امید باشند. پس حالا وقت آن است که بتوانیم به تمام حرف ها و گفته هایی که در این برنامه مطرح می شود با کمک یکدیگر جامعه عمل بپوشانیم. خوشبختانه این اهتمام مدت هاست در اداره کل هنرهای نمایشی وجود دارد و من صادقانه می گویم حاضرم خودم لباس شرافتمندانه کارگری را به تن کنم و در میدان حضور داشته باشم تا همراه هم از بحران جدی که فعالیت های تئاتر شهر را به شدت تحت تاثیر قرار داده، عبور کنیم.

آشنا تاکید کرد: من حتی حاضرم برگزاری جشنواره تئاتر فجر در این مکان ارزشمند را به جای دیگری منتقل کنم اما شرایطی را ایجاد کنم تا هرچه زودتر شاهد اتفاقات بهتری برای کاهش آسیب ها و بحران فعلی که تئاتر شهر را در خطر جدی قرار داده، باشم. ما امروز اینجاییم تا به امید خدا و همراهی شما عزیزان در شهرداری تهران موضوع تئاتر شهر را دردستور کار قرار دهیم.

نصرالله آبادیان شهردار منطقه 11 تهران هم در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از آنچه طی ماه های گذشته در پهنه فرهنگ و هنر رودکی و محدوده تئاتر شهر صورت گرفته، اظهار کرد: موضوع محدوده تئاتر شهر یکی از مهم ترین دغدغه های شهرداری منطقه 11 تهران در ماه های گذشته بوده که ما در راستای عملیاتی شدن فاز یک پهنه فرهنگ و هنر رودکی که از محدوده تالار وحدت آغاز شد روی آن تمرکز ویژه ای داشتیم. کما اینکه در این زمینه قرار است فاز دوم پروژه را از آبان ماه امسال آغاز کرده و شرایطی را فراهم کنیم که هرچه زودتر شاهد فضای مطلوب فرهنگی در این محدوده جغرافیایی باشیم.

وی افزود: محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر در بحث پهنه فرهنگ و هنر رودکی یکی از مهم ترین مواردی بوده که روی آن تمرکز ویژه ای داریم. به هر حال این مجموعه در یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین مناطق شهر تهران قرار گرفته که مجاورت در محدوده بوستان دانشجو و خیابان ولیعصر به علاوه تاریخی بودن آن شرایطی را به وجود آورده که نه تنها به عنوان یک ساختمان مهم برای اهالی تئاتر محسوب می شود بلکه دارای ارزش های معماری و فرهنگی قابل توجهی است که اهمیتش بر ما پوشیده نیست. بنابراین آنچه در این شرایط می تواند به بهبود فضای فعلی مجموعه ثمر بخش باشد موضوعی شدن بوستان دانشجو به یک مکان فرهنگی است. اتفاقا در این شرایط است که می توانیم به کاهش آسیب های اجتماعی این محدوده که واقعا در موقعیت بحرانی قرار دارد کارهای مثبتی را با همراهی دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نتیجه برسانیم.

شهردار منطقه 11 تهران در بخش دیگری از صحبت های خود ابراز امیدواری کرد با تشکیل کارگروه های ویژه بین شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در رابطه با مجموعه تئاتر شهر و البته انجام هماهنگی های لازم برای انتقال اعتبارات در شهرداری تهران ، شاهد رفع مشکلات پیرامونی تئاتر شهر در فازهای دوم و سوم پهنه فرهنگ و هنر رودکی باشیم.

برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در این دیدار گفت: بسیار خوشحالم که بعد از مدتی با  دوستانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار می کنم. به هر حال همه این جلسات و برنامه ها در راستای اهداف مشترکی است که نتیجه اش قطعا باید در بین اصحاب فرهنگ و هنر و مخاطبان فهیم آن دیده شود.

وی افزود: مجموعه تئاتر شهر هم از جمله مکان های فرهنگی هنری شهر تهران است که همکاران بنده در شهرداری تهران قطعا بر مشکلات پیرامونی آن واقفند و تلاش می کنند تا با برگزاری این جلسات شرایط بهتری را در خدمت رسانی به اهالی تئاتر انجام دهند. ما امروز اینجا هستیم تا در حد توان نسبت به حل و فصل مشکلات تئاتر شهر اقدامات عاجلی را انجام دهیم. در این راستا لازم است تا جلسات مشترکی میان شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود تا با انجام مشورت های لازم هرچه زودتر به نقطه مشترکی برای حل مشکلات پیرامونی دست پیدا کنیم. در حوزه مباحث مالی – اداری نیز شرایط به گونه ای است که باید همه دستگاه ها دست به دست هم دهند تا در این زمینه نیز مشکلی پیش روی دست اندرکاران نباشد.

مصطفی کاظمی مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران نیز در این دیدار با قدردانی از تلاش های صورت گرفته همکارانش در شهرداری منطقه 11 توضیح داد: جا دارد همین جا از دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی قدردانی کنم که شرایطی را ایجاد کردند تا پای مدیران شهری به این گونه مجامع باز شود.

مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران افزود: از وقتی آقای آشنا با من تماس گرفت و ماجرای تئاتر شهر را با من در میان گذاشت کمتر از دو روز گذشته است و من به دلیل دغدغه ای در این رابطه دارم به نمایندگی از آقای حناچی به این جلسه آمدم تا در جریان مشکلات قرار گیرم. من نه به عنوان عضوی از شهرداری تهران که به عنوان یک شهروند به مجموعه تئاتر شهر تعلق خاطر دارم. از سوی دیگر به عنوان یک مدرس دانشگاه در رشته معماری نیز همواره به اهمیت ساختمان تئاتر شهر واقف بوده و هستم. همین دغدغه ها در کنار وظایف ذاتی شهرداری تهران برای توجه به فضاهای این چنینی شرایطی را ایجاد کرده که امروز دور هم جمع شویم و به نتایج ثمربخشی برای حل مشکلات تئاتر شهر برسیم.

وی افزود: همه ما به محدودیت های بودجه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقف هستیم و می دانیم که دوستان ما در این زمینه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند پس آنچه در این میان می تواند مورد توجه قرار گیرد شروع یک حرکت مشترک فرهنگی میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این حرکت مشترک قطعا نتیجه ای جزو منفعت برای شهروندان نخواهد داشت. ما احساس می کنیم هر کمکی که از دست ما بر می آید متعلق به شهر و همین مردم است که می تواند نتایج ثمر بخشی هم داشته باشد.

کاظمی در بخش دیگری از صحبت های خود با مطرح کردن پیشنهاداتی برای تبادلات فرهنگی میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع آسیب های وارده به تئاتر شهر و نقش پروژه پهنه فرهنگ و هنر رودکی در این زمینه اشاره کرد و گفت: پهنه فرهنگ و هنر رودکی یک پروژه مهم شهرداری تهران است که نباید آن را با سیستم وصله پینه ای هدایت کرد. این پروژه مهم که خوشبختانه فاز اول آن را پشت سر گذاشتیم یک مدیریت یکپارچه می خواهد. شرایطی که قطعا باید مجموعه مهمی چون تئاتر شهر نیز باید مورد توجه قرار گیرد. شما مطمئن باشید اگر این مدیریت یکپارچه وجود نداشته باشد قطعا هرکاری بکنیم ناموفق است.

مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران اظهار کرد: من به دوستان شهرداری منطقه 11 تهران و نهادهایی که به نوعی چه از سوی شهرداری و چه از سوی وزارت ارشاد در ماجرای تئاتر شهر دخیل هستند پیشنهاد می کنم در قالب دفتر توسعه محله ای که فقط هم متعلق به شهرداری تهران نیست شرایطی را فراهم کنند تا موضوعات مختلف با تئاتر شهر به صورت جدی تری پیگیری شود در این زمینه شهرداری تهران نیز آماده هرگونه همکاری در این شرایط است که بتوانیم هرچه زودتر به رفع مشکلات اقدام کنیم.  اتفاقا در همین دفتر توسعه محله ای است که می توان روی موضوعات دیگری چون قابلیت های گردشگری این مجموعه نیز تمرکز کرد تا در این چارچوب شهروندان عزیز در قالب یک فرآیند هدایت شده بتوانند از امتیازات ویژه این مجموعه استفاده کنند.

وی در بخش پایانی صحبت های خود از تلاش دفتر شهردار تهران برای حل و فصل اعتبارات مرتبط با موضوع پهنه فرهنگ و هنر رودکی در محدوده تئاتر شهر سخن گفت و رفع مشکلات و آسیب های محیط پیرامونی این مجموعه معتبر تئاتری را جزو وظایف شهرداری تهران دانست.

بر اساس این گزارش در پایان این دیدار پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج نیز ضمن قدردانی از شهردار منطقه 12 تهران در بهبود شرایط فیزیکی و خدمات شهری پیرامون این مجموعه تاریخی هنری از مدیرکل دفتر شهردار تهران خواست نا نسبت به پیگیری طرح توسعه تماشاخانه سنگلج بررسی های لازم را انجام دهد.

وی با ارائه گزارشی از روند تدوین طرح توسعه تماشاخانه سنگلج که از دوره های پیشین مدیریت این مجموعه مورد توجه قرار گرفته ، طرح مکتوب  توسعه تماشاخانه سنگلج را به کاظمی ارائه داد .

مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران نیز در این دیدار از پیگیری مجدانه این طرح در مجموعه شهرداری تهران تا حصول نتایج لازم  سخن گفت.

برای آگاهی و اطلاع درباره تازه ترین برنامه ها و اجراهای مجموعه تئاتر شهر به سامانه اینترنتی  www.city.theater.ir  و صفحه اینستاگرام این مجموعه به آدرس @tehran.city.theater  مراجعه کنید.

عکس ها از مسعود میر میری است




نظرات کاربران