در حال بارگذاری ...
در 91 سالگی

علی سردار افخمی معمار تئاتر شهر درگذشت

علی سردار افخمی معمار مجموعه تئاتر شهر تهران و ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی در سن ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر به نقل از  ایران تئاتر ، علی سردارافخمی معمار معمار مجموعه تئاتر شهر تهران و ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی در ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.

علی سردار افخمی در سال ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۳، زمانی که شاگرد دوره متوسطه بود برای ادامه تحصیلات راهی فرانسه شد و پس از ورود به رشته معماری در مدرسه هنرهای زیبای پاریس «بوزار» شاگرد اول شد. سردار افخمی پس از أخذ مدرک دکتری معماری از دانشکده هنرهای زیبای پاریس در سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد تا اینکه به دلیل اختلاف با ریاست وقت دانشکده معماری کار تدریس را رها کرد و منحصراً به کار معماری در دفتر خود در تهران «شرکت مهندسان مشاور سردارافخمی» پرداخت.

سردارافخمی درباره معماری تئاترشهر گفته است: فرم نهایی سازه، با الهام از خاطراتی بود که از معماری ایرانی در شیراز و اصفهان داشتم. زمین این بنا آن زمان از همه طرف دیده می‌شد و به نظر می‌رسید بهترین طرح برای اجرا، یک ساختمان دایره‌ای است. نکته مهم در ساخت این بنا این بود که از همان ابتدا مخالف کاربرد شیشه و تراورتن بودم، به دلیل اینکه این مصالح مناسب آب و هوا و فضای ایران نیست.

 او ساختمان مجلس را در سال ۱۳۵۵ طراحی و کمی بعد ایران را به مقصد فرانسه ترک کرد. سردارافخمی پس از اقامت در فرانسه به ایران بازنگشت.




نظرات کاربران