در حال بارگذاری ...
کهبد تاراج کارگردان نمایش«یاماها»:

دل تماشاگران برای حضور در سالن‌های تئاتر تنگ شده بود
اساس تئاتر حضور فیزیکی و نَفَس در نَفَس شدن با مخاطب است

نویسنده و کارگردان نمایش یاماها گفت: استقبال خوبی که تماشاگران حداقل برای خرید بلیط اجراهای نخست این نمایش داشتند نشان از آن دارد که مخاطبان بیش از پیش مشتاق تماشای تئاتر هستند.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر به نقل از ایران تئاتر نمایش «یاماها» از عصر روز چهارشنبه اول بهمن‌ماه اجرای خود را در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرد.این نمایش بعد از سی و نهمین دوره جشنواره فجر تا بیستم اسفند ماه به کار خود ادامه می‌دهد. به این بهانه با کهبد تاراج؛ نویسنده و کارگردان این نمایش گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

در مورد روند تولید این نمایش توضیح بفرمایید؟

از آنجا که آخرین تجربه من در عرصه اجرا مربوط به سال 96 می‌شود لذا مدیریت وقت تئاتر شهر پارسال به گروه نوبت اجرا داد و این در شرایطی بود که ما یک نمایش دیگری آماده داشتیم به نام «چند سال» که چون نمایش پُر پرسوناژی بود به دلیل شیوع بیماری کرونا، مهیاسازی آن نمایش برای اجرا را رها کردیم. بلافاصله من چند نمایشنامه دیگر پیشنهاد دادم که آقای اسدی؛ مدیر پیشین تئاتر شهر با آن پیشنهادات موافقت نکردند و این روند تا اواخر تابستان امسال ادامه پیدا کرد. من سرآخر «یاماها» را که آن را برای خانم شهره سلطانی نوشته بودم اما ایشان آن را کار نکردند پیشنهاد دادم و قرار شد از مهرماه اجرا داشته باشیم و حتی اوایل مهرماه هم بازبینی رفتیم و براساس آخرین تصمیمات قرار شد از اواسط مهرماه در سالن قشقایی اجرا برویم که تئاتر تعطیل شد.

دوباره در آبان‌ماه  برای اجرا آماده شدیم که مجدد تئاتر تعطیل شد و چون با یکی از بازیگران قرارداد داشتیم لذا از گروه جدا شد  و پس از 3 ماه به محض اعلام مدیریت تئاتر شهر برای اجرا آماده شدیم و با وجود اینکه یکی از بازیگرانمان را از دست داده بودیم ،تمرین‌ها را از سر گرفتیم و خانم پاوان افسر جایگزین خانم مرجان قمری شدند اما خوشبختانه با تلاش پیگیر گروه، کار را آماده نمایش کردیم.

قصه نمایش «یاماها»چیست؟

این نمایش در بستر اجتماعی، روایتگر سرگذشت خواهر و برادری است که برادر در عین سلامت خواهر، شیطنت کرده و او را راهی تیمارستان می‌کند و این میان دختری در نمایش وجود دارد که سرگذشت این خواهر و برادر را به شکل موازی در 3 مقطع زمانی به پیش می‌برد. این نمایش مونولوگ محور است و در 3 دهه 50، 80 و 90 روایت می‌شود که البته در مورد مقطع سوم روایت این نمایش یعنی دهه 90 ایراداتی از سوی شورای نظارت لحاظ شد که آن را نیز رفع کردیم.

این نمایش از جمله آثار نمایشی است که پس از یک وقفه نسبتاً طولانی با حضور تماشاگر در سالن نمایشی اجرا می‌رود. چه نظری در این مورد دارید و چقدر قائل به توفیق اجرای آنلاین نمایش در دوره کرونا هستید؟

من اعتقادی به اجرای آنلاین ندارم چرا که اساس تئاتر بر حضور فیزیکی و نَفَس در نَفَس شدن با مخاطب است و به نظر من اجرای آنلاین چندان آن روح و پویایی مورد  دلخواه عوامل و تماشاگران را ندارد. بخشی از این مسئله و عدم اعتماد من و سایر دوستان همکارانم به اجرای آنلاین به دلیل فراهم نبودن بستر و زیرساخت‌های مورد نیاز در این فرم اجراست.که البته در فجر39 اقدامت بهتری صورت گرفته بود.

یعنی شما تحت هر شرایطی قائل به اجرای تئاتر با حضور تماشاگر هستید؟

به طور قطع، ما تجربه موفقی در این زمینه را نیز در تابستان امسال و در مقطع کوتاهی نیز داشتیم  تا جایی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته با حضور حداقلی تماشاگر این روند به سلامت برگزار شد و هیچ اتفاق ناگواری نیز نیفتاد و حضور خوب و قابل اعتنای مخاطب با اعتمادی که به مسئولان تئاتری کردند را به دنبال داشت.

استقبال مخاطب  با نمایش‌هایی که مجوز اجرا با حضور تماشاگر گرفتند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 بسیار عالی و این نشان می‌دهد که مخاطب بیش از پیش دلش برای تماشای تئاتر تنگ شده است. حداقل در مورد «یاماها» شواهد حاکی از این قرار است.البته در مورد سایر نمایش‌ها، پیرامون این موضوع خبری ندارم. امیدوارم این شرایط همچنان پایدار بماند و حتی بهتر شود تا تئاتر جان تازه‌ای گرفته و اجراهای نمایش رونق بگیرد.

 مدت زمان نمایش چقدر است و چه ساعتی اجرا خواهد شد؟

مدت زمان این نمایش 65 دقیقه است و ما از اول بهمن تا بیستم اسفند، هر روز ساعت 18 و 45 دقیقه میزبان تماشاگران علاقه‌مند در سالن قشقایی خواهیم بود.

منبع : ایران تئاتر




نظرات کاربران