در حال بارگذاری ...
پروا آقاجانی بازیگر نمایش «برونسی»:

تماشای روایتی لطیف از جنگ در تالار سایه تئاتر شهر

پروا آقاجانی که یکی از پرکارترین بازیگرهای زن سال گذشته بود و در نقش‌های متفاوتی روی صحنه رفت. او این روزها با نمایش «برونسی» نوشته و کار مرتضی شاه‌کرم درمجموعه تئاترشهر حضور دارد. نمایشی که اجرای خود را از دوم بهمن در تالار سایه آغاز کرده‌است،

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر ، آقاجانی جذابیت نقش مادر در نمایش برونسی را منفور بودن آن دانست و گفت: من کلن نقش‌های منفی را خیلی دوست دارم و برایم به نوعی کلاس آموزشی است و ایجاد چالش می‌کند. همیشه تلاش می‌کنم که نقش منفور را طوری بازی کنم که تماشاگر دوستش داشته باشد و حسش را درک کند. هرچند این نقش در ذات منفی نیست بلکه مادری است به خاطر فرزندش هرکاری می‌کند و به هرریسمانی چنگ می‌زند و به نظرم مخاطب درگیرش می‌شود

وی افزود: در ابتدا  کارگردان به من گفت پیرزنی می‌خواهم که شبیه عجوزه باشد و کمی نگران بود که این نقش با ظاهر من فاصله دارد. اما من تمام تلاشم را کردم که به لحاظ میمیک و فرم بدن خودم را به نقش نزدیک کنم. با وجودی که من دوهفته مانده به اجرای جشنواره کارگردان به گروه پیوستم نمایش مرتضی شاه‌کرم خیلی در رسیدن من به نقطه دلخواه کمک کرد و با دادن نظرات درست به فرم صحیح ایستادن و حرکت دست و بدن رسیدیم وهمین باعث شد این نقش از حالت تیپ خارج شود. البته ویژگی‌های تیپ را دارد ولی من تیپ شخصیت بازی می‌کنم و این شخصیت ویژگی‌های خاص خودش را دارد و رفتارهایش خاص خودش است.

این بازیگر به تمرین در شرایط سخت کرونایی اشاره کرد و گفت: ما بیشتر اوقات با ماسک تمرین می‌کردیم و برای بازیگر کار روی میمیک چهره با ماسک دشوار است اما عشق به صحنه و شوق همراهی و حضور تماشاگران به ما نیروی مضاعف می‌داد که بتوانیم کار را به اجرا برسانیم.

پروا آقاجانی که تجربه  حضور در آثار بسیاری با موضوع دفاع مقدس را دارد،  جنگ را دغدغه اش دانست و گفت من هیچوقت آثار دفاع مقدسی که شعارزده باشد انتخاب نمی‌کنم.  بعضی از کارهای ضد جنگ دردمندی دارند که شعار زده نیست. دردمندی جنگ را نه تنها ایران بلکه کل جهان به نوعی تجربه کرده‌اند و درگیر جنگ بوده‌اند.

وی افزود: ماجرای دفاع مقدس به طور کلی از سیاست جداست. شهدا و بزرگانی که رفتند و از تجاوزدفاع کردند انسان‌های بی‌نظیری بودند که می‌توانستند جهان را زیبا تر این این کنند. کسانی مثل شهید همت، جهان‌آرا و همین شهید برونسی، اما بهتر است در این آثاراز شعار پرهیز کنیم و به طور کلی نشان بدهیم که جنگ بد است.

آقاجانی ویژگی آثار شاه‌کرم را قلم شعرگونه او دانست و گفت: در «برونسی» هم در مقام کارگردان سعی کرده اثر را تلطیف کند.

وی  در مورد نمایش برونسی تصریح کرد: دانستن تاریخ خوب است و هرچیزی که مربوط به تاریخ باشد  شنیدنی است. از جنگ 40 سال می‌گذرد و به نوعی تاریخ نانوشته ما است. در نمایش «برونسی» ما در قالب نمایشی شیرین رویدادهای واقعی جنگ را نشان می‌دهیم.

آقاجانی اجرا در حضور تماشاگر بعد از یکسال را خیلی خوشایند دانست و گفت: استقبال تماشاگران از نمایش «برونسی» خیلی خوب بود و تماشای این نمایش را به‌خصوص برای دانشجوهای تئاتر تاثیرگذار است. در این اثر همه رده‌های سنی حضور دارند از بازیگر پیشکسوت تا بازیگر تازه‌کار. دانشجوها خوب است ببینند که برای ارایه نمایشی دیدنی نیازی به چهره نیست بلکه کارگردان و گروه که همدل باشند نتیجه مورد استقبال مخاطب قرار می‌گیرد.

پروا اقاجانی در باره برگزاری جشنواره فجر گفت: جشنواره‌ها همواره برای بازیگرها مهم است. من معتقدم جشنواره، به‌خصوص جشنواره فجر ویترین بازیگران است. اما اینکه جشنواره چگونه برگزار شود هم مهم است و یه بحث دیگه است. هرچند ما دوست داشتیم در بخش مسابقه حضور داشته باشیم اما همینکه در بخش میهمان هم حضور داریم هم خوب است.

آقاجانی که دریافت جوایز بسیاری از جشنواره‌های مختلف در کارنامه‌اش دارد گفت: هر آدمی جایزه و تشویق را دوست دارد من هم همینطور ولی هربار که کاندید می‌شوم باز هم خوشحال می‌شوم. برای ما که حمایتی ازسمت دولت نمی‌شویم این جوایز دلگرمی است. اما من هربار جایزه گرفتم احساس کردم  مسئولیتم سخت تر شده. چون باور دارم جایزه نگرفتم چون عالی هستم  بلکه داورها نشان دادند که مرا دیده‌اند و باید  تلاشم را بیشتر کنم.

منبع : خبرگزاری ایلنا

 




نظرات کاربران