در حال بارگذاری ...
رییس هیات مدیره خانه تئاتر:

حصار «تئاتر شهر» برج و بارو نیست
مگر تالار وحدت از مردم جدا شد؟

ایرج راد معتقد است حریم مجموعه تئاتر شهر نیاز به حصاری جذاب و متناسب با معماری مجموعه دارد تا این بنا و محیط اطراف آن را از دسترس خلافکاران و معتادان خارج کند.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر ، ایرج راد درباره نیاز مجموعه تئاتر شهر به حریمی مشخص و تأثیر این حریم مشخص بر شکل‌گیری فضایی فرهنگی و هنری در پیرامون مجموعه، به خبرنگار مهر گفت: تئاتر شهر در حقیقت یک سمبل فرهنگی شهر تهران و مکانی است که سال‌های سال هنرمندان مختلفی در آن روی صحنه رفته‌اند و اجراهای مختلفی در آن داشته‌اند و علاقه مندان به هنر بخصوص هنر تئاتر نیز همواره این سالن را به عنوان یکی از سالن‌های ارزنده هنر نمایش شهر تهران می‌شناسند. متأسفانه وضعیتی که طی سال‌های اخیر در ارتباط با اطراف این مجموعه پیش آمده و افراد معتادی که در کنار آن می‌خوابند و آتش روشن می‌کنند و دیگر مسائلی که خیلی شکل فرهنگی ندارد، به کل فضا و ساختمان مجموعه تئاتر شهر لطمه زده است.

وی معتقد است وضعیت پیرامون مجموعه تئاتر شهر باعث شده تا فضا، بنا و ظاهر مجموعه از شکل واقعی خود فاصله بگیرد.

راد با بیان اینکه در اطراف مجموعه تئاتر شهر تعداد زیادی دست‌فروش وجود دارد که باید فکری به حال شأن شود زیرا از این طریق زندگی می‌کنند، اظهار کرد: باید فضای مناسب دیگری برای آنها در نظر گرفته شود که مخصوص این قضایا باشد و مردم هم بتوانند به آن فضاها مراجعه کنند. در همه جای دنیا فضاها و مکان‌هایی مناسب برای دست‌فروش‌ها در نظر گرفته شده که در آن مکان بساط پهن می‌کنند و مردم نیز آن مکان‌ها را می‌شناسند.

رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر در ادامه سخنان خود یادآور شد: ما از سال‌ها پیش راجع به مسأله حریم تئاتر شهر با شورای شهر در زمان‌های مختلف و همین طور شهرداری در ارتباط بودیم و صحبت‌هایی می‌کردیم، چندین بار هم واقعاً به نتایجی رسیدیم و قرار شد طراحی درخور مجموعه صورت بگیرد و طرحی برای سر و سامان دادن شکل ظاهری و همچنین حصاری که در اطراف تئاتر شهر، داده شود. طرح‌هایی هم در یک زمانی داده شد ولی متأسفانه هرگز به اجرا نرسید و فضای مختلف اطراف مجموعه نظیر آب نما و محل‌های نشستن به شکل بسیار زننده و بدی درآمده و اصلاً در شأن یک فضای فرهنگی و هنری نیست.

وی با بیان اینکه فضای مجموعه تئاتر شهر می‌تواند از فضای پارک دانشجو مجزا شود، افزود: در زمان آقای کرباسچی قرار شد که حصار پارک‌ها برداشته شود تا جزوی از شهر باشند. این فکر در آن زمان در برخی جاها جواب داد و بد نبود اما در برخی پارک‌ها نظیر پارک شهر همچنان حصار وجود دارد و شکل خود را نیز حفظ کرده است.

راد تأکید کرد: مجموعه تئاتر شهر مکان متمایزی است و باید در اطراف مجموعه طراحی زیبای حصار مانندی وجود داشته باشد تا هم تماشاگرانی که به دیدن کار تئاتر می آیند با یک فضای هماهنگ با مسائل فرهنگی روبرو باشند و هم خود هنرمندان که در رفت و آمد به آن مکان هستند.

این بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر متذکر شد: وضعیت موجود در اطراف مجموعه تئاتر شهر بسیار زننده و ناخوشایند است.

وی اظهار امیدواری کرد ترتیبی اتخاذ شود و با طرح جذابی که هماهنگی با ساختمان و معماری تئاتر شهر داشته باشد حصاری برای محیط پیرامون مجموعه در نظر گرفته شود تا از این وضعیت خارج شود.

راد درباره انتقاد برخی مبنی بر اینکه ایجاد حصار در پیرامون مجموعه تئاتر شهر باعث فاصله و جدایی مردم از تئاتر می‌شود، یادآور شد: الان کل عرصه رودکی جدا شده ولی آیا از مردم جدا شده است؟ این جدایی برای حفظ آن فضا و مکان است. قرار نیست حصار مجموعه تئاتر شهر به شکل برج و بارو باشد. منظور ما حصاری با طراحی جذاب و متناسب با معماری ساختمان است تا هم دید ساختمان محفوظ بماند و هم محوطه‌ای باشد که فضای فرهنگی و هنری را از فضایی که عمومی هست جدا کند؛ قرار نیست فضای پیرامون تئاتر شهر خصوصی شود ولی به هر حال برای تماشاگران، علاقه مندان به تئاتر و برای تئاتر خواهد بود.

این هنرمند با سابقه تئاتر تأکید کرد: حصار کشی مجموعه تئاتر شهر به معنای جدا شدن تئاتر از مردم نیست و اصلاً اینگونه نخواهد بود زیرا مجموعه تئاتر شهر برای علاقه مندان به هنر شناخته شده است و ارزش‌های آن را می‌دانند.

وی معتقد است از نظر آبرو، اعتبار و حفظ فرهنگ، سنت و فضاهای فرهنگی لازم است مکان‌هایی مانند مجموعه تئاتر شهر را حفظ کنیم ضمن اینکه مجموعه تئاتر شهر به عنوان مکانی فرهنگی ثبت شده است و حفظ بناها و فضاهای ثبت شده فرهنگی دارای قوانینی است که باید این قوانین در خصوص حفظ تئاتر شهر هم مدنظر قرار گیرد.

راد در پایان سخنان خود تصریح کرد: ایجاد حصاری جذاب و متناسب با معماری مجموعه تئاتر شهر این فضا را از مردم جدا نمی‌کند بلکه از دسترس معتادان و خلافکارانی که شب‌ها را در کنار این مکان سپری و در کنار آن آتش روشن می‌کنند خارج می‌کند و ربطی به ایجاد فاصله میان تئاتر و مردم ندارد.




نظرات کاربران