در حال بارگذاری ...
در گفتگو با ایرنا مطرح شد:

کلید به دستان فرهاد قفل‌زن بازگشت

بعد از تلاش به سرانجام نرسیده سارقان برای سرقت کلید مجسمه «فرهاد قفل‌زن» در ضلع غربی مجموعه تئاترشهر و ایجاد آسیب جدی به این تندیس، با تلاش مسئولان و نظارت یکی از شاگردان استاد پرویز تناولی - طراح و سازنده مجسمه - کار مرمت آن به پایان رسید و بار دیگر کلید به دستان فرهاد قفل‌زن بازگشت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، روز دوشنبه (سیزدهم اردیبهشت‌ماه)، سامان تیرانداز یکی از کارگردانان تئاتر که برای لختی استراحت کنار مجسمه «فرهاد قفل‌زن» در ضلع غربی مجموعه تئاترشهر نشسته بود به شکل اتفاقی متوجه می‌شود پیچ‌های کلید دستان مجسمه فرهاد قفل‌زن باز شده‌است. مراتب را از طریق فایل تصویری در فضای مجازی به ابراهیم گله‌دارزاده مدیر مجموعه تئاترشهر اطلاع می‌دهد.

مدیر مجموعه تئاترشهر با دیدن آن تصویر به‌سرعت مساله را به حفاظت فیزیکی نیروی انتظامی، حراست مجموعه تئاترشهر و مسئولان شهرداری منتقل می‌کند و با حضور به‌موقع مسئولان و انتقال کلید دستان مجسمه فرهاد قفل‌زن روند سرقت برنامه‌ریزی‌شده این مجسمه که نه‌تنها یکی از نشانه‌های فرهنگی محیط هنری تئاترشهر که یکی از نشانه‌های پایتخت شناخته می‌شود و به ثبت نیز رسیده ناکام می ماند.

با انتقال کلید به داخل مجموعه تئاترشهر طبق گفته ابراهیم گله‌دارزاده به‌سرعت روند مرمت و بازسازی این مجسمه آغاز شد. تااینکه شامگاه شنبه (هجدهم اردیبهشت‌ماه) کار مرمت و نصب کلید در دستان مجسمه فرهاد قفل‌زن به اتمام رسید. 

روند مرمت به گونه‌ای صورت گرفت که احتمال سرقت به صفر برسد

ابراهیم گله‌دارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه کار ترمیم مجسمه فرهاد قفل‌زن و نصب کلید این مجسمه با نظارت یکی از شاگردان ممتاز و برجسته استاد پرویز تناولی به‌عنوان طراح و سازنده این مجسمه به پایان رسید، گفت: شامگاه ۱۸ اردیبهشت‌ماه با همکاری مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران و عوامل فنی کار تعمیر این مجسمه به اتمام رسید و یک‌بار دیگر کلید در دستان فرهاد قفل‌زن قرار گرفت.

وی درباره کسب اجازه برای بازسازی و آغاز روند ترمیم مجسمه فرهاد قفل‌زن از طراح و سازنده آن گفت: ۶ ماه پیش به شکل مکتوب از استاد پرویز تناولی اجازه مرمت کسب‌شده بود. بعد از اقدامات نخستین که در همان زمان در حوزه زنگ‌زدایی از این مجسمه و ترمیم‌های ابتدایی آن صورت گرفت با اتفاقی که درباره کلید دستان فرهاد قفل‌زن صورت گرفت این‌بار با حضور یکی از شاگردان ممتاز استاد تناولی کار بازسازی این مجسمه به پایان رسید.

به گفته مدیر مجموعه تئاترشهر، این‌بار به‌جای دو پیچ قبلی از ۶ بست و به‌جای جوش‌های معمولی از جوش آراگون استفاده‌شده است تا احتمال وقوع چنین بزه‌هایی که خوشبختانه از سر مجسمه فرهاد قفل‌زن گذشت در آینده توسط دیگر سارقان به صفر نزدیک شود.

کار مرمت این مجسمه تا رسیدن به شکل ابتدایی آن ادامه خواهد داشت

گله‌دارزاده در پاسخ به این پرسش که در ادامه روند ترمیم و مرمت آیا قفل‌هایی که پیش‌از این بر بدنه مجسمه فرهاد قفل‌زن بوده و طی این ایام توسط برخی مردم کنده شده است در جریان مرمت به مجسمه افزوده شده یا خیر؟ گفت: مسئله این است که این قفل‌ها طی بازه زمانی گذشته و به‌مرور توسط برخی افراد کنده شده و دیگر شاهد حضور قفل‌ها بر قامت مجسمه فرهاد قفل‌زن نبودیم.

وی افزود: طی صحبت‌های صورت‌گرفته بنا داریم تا بار دیگر در ادامه روند مرمت و بازسازی این مجسمه با حضور خود استاد پرویز تناولی بار دیگر قفل‌های جدید ساخته و به بدنه این مجسمه نصب شود تا شاهد تندیس کامل فرهاد قفل‌زن به‌عنوان یکی از نمادهای پایتخت و یکی از مؤلفه‌ها و شناسه‌های فرهنگی محیط هنری مجموعه تئاتر شهر باشیم.

 

 




نظرات کاربران