در حال بارگذاری ...
در گفتگو با ایسنا مطرح شد؛

طرح یک مشکل قدیمی در مجموعه تئاتر شهر

مدیر مجموعه تئاتر شهر تاکید دارد که کتابخانه این مجموعه جانمایی خوبی ندارد و مکان آن حتما باید تغییر کند.

ابراهیم گله‌دارزاده همزمان با هفته کتاب در گفتگو با ایسنا نکاتی را درباره کتابخانه مجموعه تئاتر شهر بیان می‌کند.

او در آغاز درباره کمبودهای این کتابخانه و اینکه بعضی از آثار تخصصی نمایشی در آن وجود ندارد، توضیح می‌دهد: این اواخر تعداد زیادی کتاب به کتابخانه تئاتر شهر اضافه شده تا بروزتر شود. ضمن اینکه این کتابخانه به نهاد کتابخانه‌های کشور هم اضافه شده است و می‌توان تمام دارایی آن را روی سامانه سیمرغ دید.

گله‌دارزاده در ادامه از مشکلی قدیمی سخن می‌گوید و یادآوری می‌کند: کتابخانه اشکالی قدیمی دارد که باید به شکل جدی رفع شود. اولا دیگر جایی برای توسعه ندارد چراکه این کتابخانه جانمایی نادرستی دارد و روی کم مقاومت‌ترین بخش تالار اصلی بنا شده و این در حالی است که کتاب جزو سنگین‌ترین بارهای ساختمان است و این همه کاغذ به صورت ثابت در یک نقطه فشار می‌آورد.

او با تاکید بر اینکه باید جای کتابخانه را تغییر بدهیم، ادامه می‌دهد: در این زمینه با چندین مهندس مشاور معمار صحبت کرده‌ایم و همه معتقدند جای کتابخانه باید طبقه همکف باشد.

این مدیر هنری با اشاره به اینکه مجموعه تئاتر شهر جزو میراث فرهنگی است، خاطرنشان می‌کند: اینجا ساختمان میراث فرهنگی است و نمی‌توانیم دیوارهایش را خراب و معماری‌اش را عوض کنیم همچنانکه نمی‌توانیم توسعه داخلی انجام دهیم.

گله‌دارزاده اضافه می‌کند:کتابخانه دیگری در پارک دانشجو درست شده که قبلا هدف‌گذاری‌اش برای چیز دیگری بود. ما با آنان هم مذاکره کردیم و در نظر داشتیم آن را به کتابخانه تخصصی هنر تبدیل کنیم و خودمان هم مدیریتش را بر عهده بگیریم و از فضای کتابخانه فعلی تئاتر شهر برای برگزاری جلسات استفاده کنیم اما مذاکرات‌مان به بن بست خورد. هرچند این کتابخانه هنوز هم به بهره‌برداری نرسیده است.

او از انجام مذاکره دیگری در این زمینه خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای استفاده از یکی از ساختمان‌های نزدیک تئاتر شهر با شهرداری مذاکره کردیم و قرار شد اگر آنان بتوانند این ساختمان را در اختیار بگیرند، به جمع‌بندی برسند و در نقطه‌ای نزدیک تئاتر شهر ساختمانی را برای کتابخانه در اختیارمان بگذارند. گام بعدی این است که در حریم تئاتر شهر کتابخانه‌ای زیرزمینی احداث کنیم که از داخل مجموعه ، امکان دسترسی به آن وجود داشته باشد.

مدیر مجموعه تئاتر شهر در پایان می گوید: به هر حال باید جلوتر برویم که ببینیم کدام یک از طرح‌ها عملی‌تر است اما در اینکه باید جای کتابخانه تغییر کند، تردیدی نیست بویژه با این همه ناشر جدیدی که در حوزه کتاب‌های نمایشی فعال شده‌اند. بنابراین ضرورت توسعه کتابخانه بشدت احساس می‌شود و این فضای فیزیکی دیگر جوابگوی کتابخانه تخصصی تئاتر ایران نیست.




نظرات کاربران