در حال بارگذاری ...
تالار مشاهیر تئاتر شهر میزبان رئیس سازمان بسیج اساتید کشور شد

قدردانی از احترام و توجه استادان بسیجی به جایگاه هنر در عرصه تئاتر
لزوم استفاده از ظرفیت مفاهیم قرآنی و بهره‌گیری از فرهنگ اسلامی ایرانی در هنرهای نمایشی

رئیس مجموعه تئاتر شهر در نشست هم اندیشی کانون فرهنگ و هنر بسیج اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران از اهمیت پرداختن به هنر متعالی و تحول افرین و دارای روح دینی سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر به نقل  مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، تالار مشاهیر تئاتر شهر در هفته بسیج میزبان برگزاری نشست هم اندیشی کانون فرهنگ و هنر بسیج اساتید دانشگاه علمی کاربردی استان تهران شد.

در این برنامه ابراهیم گله‌دار زاده رئیس تئاتر شهر ضمن گرامیداشت هفته بسیج و احترام به مقام شامخ بسیجیان، برگزاری مراسم گرامیداشت هفته بسیج را در این مجموعه نشان‌دهنده احترام و آگاهی و توجه نهضت استادان بسیج به جایگاه هنر و یکی از موثرترین عرصه‌های آن یعنی تئاتر دانست.

وی دوران کرونا را دوران رکودی برای همه هنرها عنوان کرد و از استقبال خوب مردم پس از بازگشایی مراکز فرهنگی به تئاتر شهر خبر داد و گفت: هر چه به هنر انسانی و کهن خود نزدیک‌تر می‌شویم با اقبال عموم مردم مواجهیم.

 گله‌دار زاده با الهام گرفتن از آیات قرآنی تلاوت شده در ابتدای مراسم از بیان صعودی و رمز‌گونه‌ای که در هنر جاریست و روح هنر که در انسان تحول ایجاد می‌کند و او را از مرتبه‌ای به مرتبه دیگر می‌برد سخن گفته و عنوان کرد: هنر موضوعی دینی صرفا بیان تاریخ است و فاقد هرگونه روح دینی است و آن روح دینی را که تحول آفرین باشد ندارد . این را در بسیاری از هنرها  دیده‌ایم که فاقد آن روحی است که تحول آفرینی کند. سیر تحول این نوع هنر در حقیقت افقی و خطی است و انسان را از مرتبه‌ای به مرتبه دیگر نمی‌برد حال آنکه روح دینی اساسا تحول آفرین است و انسان را از مرتبه‌ای به مرتبه دیگر سیر می‌دهد. وقتی با نشانه‌ها صحبت می‌کنیم، نشانه سیر افقی دارد وقتی یک واقعه انقلابی به معنی دگرگونی در درون انسان را به صورت تاریخی بیان می‌کنیم، حتما آن را دچار سیر خطی کرده‌ایم و در این سیر خطی صعودی وجود ندارد، روحی وجود ندارد و جانی را به آتش نخواهد کشید و انسان را حول حالنا نمی‌کند. چه بسیار است از این دست هنر که تبلیغی و با موضوعات دینی اند اما آن کاری را که باید با جامعه مخاطب خویش نمی‌توانند انجام دهند.

این استاد و پژوهشگر و اسطوره شناس هنر با اشاره به اشعار سعدی  از ضرورت توجه به سیر صعودی هنر و اثربخشی آن در جان آدمیان گفت و افزود : هنرمند باید در خلق آثار هنری ضمن کسب رضای خداوند، خود نیز در درون و قلب خویش از اثر خلق شده راضی باشد تا هنر که نوعی از بیان متعالی ماست طوری خلق گردد که تحول آفرین  باشد و حول حالنا الی احسن‌الحال.

رئیس بسیج اساتید کانون هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد:

لزوم استفاده از ظرفیت مفاهیم قرآنی و بهره‌گیری از فرهنگ اسلامی ایرانی در هنرهای نمایشی

داریوش نصیری رئیس کانون هنر بسیج اساتید دانشگاه علمی کاربردی در مراسم بزرگداشت هفته بسیج از ضرورت لزوم استفاده از ظرفیت مفاهیم قرآنی و بهره‌گیری از فرهنگ اسلامی ایرانی در هنرهای نمایشی و نیز تجربیات اجرایی این کانون در این راستا سخن گفت.

داریوش نصیری در این مراسم  از برنامه‌های بسیج اساتید کانون هنر دانشگاه علمی‌کاربردی سخن گفته و وظایف و ماموریت‌های این کانون را بر شمرد.

ایجاد و تقویت نهضت استادی در حوزه هنرهای نمایشی، ایجاد ظرفیت‌های جدید استادی در کارآفرینی و مهارت آموزی هنر، بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنرهای نمایشی در تبیین آثار قرانی ، هنر دینی و دفاع مقدس و سیاست‌های کلی بیانیه گام دوم انقلاب را از جمله اهداف این کانون بر شمرد .

این استاد دانشگاه، سیاست‌های راهبردی نهضت استادی بسیج کانون هنر را استفاده از ظرفیت مفاهیم قرآنی و بهره‌گیری از فرهنگ اسلامی ایرانی در هنرهای نمایشی، تاکید بر تاریخ معاصر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عنوان کرد و با ارائه مثال‌هایی از کارهای انجام گرفته و تجربیات اجرای برنامه‌هایی که بسترش مفاهیم قرانی بوده و افتخارات حاصل شده در جشنواره‌های مختلف بااستفاده از این مفاهیم در موضوعات اجتماعی ، انسانی و حقوق بشری به تبیین سیاست‌های کلی این مرکز پرداخت.

نصیری با اشاره به برگزاری جشنواره بازیگری حسن فتحی و جشنواره سرباز آسمانی افزود: نهضت استادی بسیج کانون فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی خالصانه از همه اساتید دغدغه‌ دعوت به همکاری می‌نماید و دست یاری به سوی استادان و نخبگان دانشگاهی برای فعالیت در این عرصه خواهد داشت تا با ارائه مشورت و نظرات خود این کانون را یاری کنند

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و گرامیداشت هفته بسیج، از زحمات و تلاش‌های مسئولان کانون‌های دانشگاه علمی کاربردی و مسئولان کانون برگزار کننده در مجموعه تئاتر شهر تقدیر و تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد این مراکز بتوانند روز به‌روز در راستای حل مسائل کشور پیش رفته و بلایای ناشی از بیکاری که از دردها و رنج‌های خانواده‌هاست به مدد دانشگاه‌های نسل سوم و دانشگاه‌هایی چون دانشگاه علمی کاربردی که مجموعه ارزشمندی است رفع گردد.

 وی در سالگرد آخرین پیام امام خمینی (ره)رهبر کبیر انقلاب اسلامی به بسیج، که در بردارنده آخرین بیان و منویات ایشان در دوم آذرماه بوده است، بیان کرد:  هیچ سخنی پرمغزتر و پرمحتوا‌تر از بیان امام خمینی در وصف بسیج نبوده و بنابراین بر بخش‌هایی از این سخنان ارزشمند تاکید خواهم کرد.

مردانی بیان کرد: به گفته رهبر کبیر انقلاب،" تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران، یقینا از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصا جنگ، نهادها و گروه‌های فراوانی بودند که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت‌طلبی، کشور و انقلاب را بیمه کردند، ولی حقیقتا اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه‌کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود؟ " این واژگان بسیار قابل تامل است و ما می‌بینیم رزمندگان بسیجی را که روی سیم خاردار خوابیدند و رزمندگانی که کیلومترها دورتر از وطن در دفاع از حرم به میدان آمدند و در مقابل وحشی‌ترین افرادی که به نام اسلام توسط بیگانگان تربیت شدند ایستادند و مقاومت کردند و امروز شاهد این پیام امام عزیز هستیم. " بسیج، شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن، بوی بهار وصل و طراوات یقین حدیث عشق می‌دهد. بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند" امروز ما  در این مجموعه با ارزش که ودیه الهی است  قرار داریم و انشالله بدانیم چه امانت بزرگی به ما داده شده.

وی افزود: "بسیج، میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‌یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند. بسیج، لشکر مخلص خدا است که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان، از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند". همه کسانی که از ابتدای بشریت در این مسیر بوده‌اند را امام بسیجی تلقی می‌کنند. بیش از 300 هزار شهید ما واقعا بسیجی بودند و یاد آنها امروز باعث سربلندی ماست و ما قدردان این فداکاری‌ها هستیم. این را کسی می‌گوید که همه اندیشمندان عالم چه مسلمان و چه غیر مسلمان اذعان دارند بر این که رهبر کبیر انقلاب احیا گر قرن  بود و این احیاگری در حوزه فرهنگ و دین و اندیشه بود. هیچ یک از رهبران انقلاب‌های بزرگ دنیا در مقایسه با ایشان احیاگر نبوده‌اند و با این حال  امام (ره)بیان می‌کنند که من افتخارم این است که یک بسیجی باشم.

مردانی در ادامه گفت: امروز صدای غرش خمپاره‌ها به گوش نمی‌رسد اما در فضای مجازی و در جنگ شناختی و جنگ نرم دشمن همچنان در حال نبرد است. امروز شاهد انواع تحریم‌ها هستیم که در حقیقت جنگ اقتصادی دشمنان است و گناه ما آنست که می‌خواهیم پیشرفت کنیم و به یک کشور پیشرفته تبدیل شویم. جنگ نرم دشمن در حوزه فرهنگی به شدت در جریان است و هر روز ما تلفات داریم، تلفاتی که نتیجه آن ایجاد انحرافات فکری در جامعه است و متاسفانه امروز تلفات آن قداست شهادت را ندارد و امام این را هشدار داده بودند که ساده اندیشی است که گمان کنیم دشمنان از کید و مکر دست می‌کشند . باید به سلاح صبر و ایمان متوسل شد. این ملت باید همه افرادش بسیجی باشند. امام تاکید کردند استادان باید در عرصه حاضر باشند و فرزندان بسیجی امام در دانشگاه پاسدار ارزش‌های اسلام باشند.

این استاد دانشگاه، افزود: امام می‌فرمایند مسئولان تنها با پشتیبانی شماست که می‌توانند به تشنگان حقیقت اثبات کنند که بدون وابستگی به شرق و غرب می توان به آزادی رسید.

محمدرضا مردانی با تاکید بر تکلیفی که برای حفظ نظام و انقلاب بر دوش بسیج اساتید است، عنوان کرد: امروز حضور در صحنه و تلاش برای کارآمدی نظام ، موجب تقویت سرمایه اجتماعی نظام خواهد شد و حکمرانان باید آن را در دستور کار خود قرار دهند . در این برهه بی‌نظیر که ما در آن قرار داریم یک همسویی نسبتا خوبی میان قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها به وجود آمده و این بهترین فرصت است برای هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های گوناگون کشور در راستای حل مسائل کشور است. در این برهه بسیار با ارزش از زمان بخش بی ‌بدیل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و حوزه‌های نخبگی کشور از همه بخش‌های کشور موثرتر است. نخبگان و اساتید گرانقدر در دو حوزه عمومی (حضور در همه عرصه‌ها) و تخصصی (در مهارت‌های تخصصی خود) می‌توانند نقش‌افرین  و اثرگذار باشند.

وی افزود: استاد بسیجی در تربیت جوانان اثرگذار است. استاد نقش اساسی و تربیتی دارد و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.در کنار تعلیم ، مساله تربیت دینی هم بسیار مهم است و استاد بسیجی میدان دار این عرصه است.

مردانی در ادامه به برخی مشکلات روز جامعه اشاره کرده و استادان بسیجی را بهترین افراد و مرجع برای کمک به نظام حکمرانی کشور عنوان کرده و از توافق‌های صورت گرفته در نهضت استادی با نهادهای مختلف برای کمک نهضت استادی به دستگاه‌های سیاستگذار در حل مسائل کشور  سخن گفت.

رئیس سازمان بسیج اساتید بیان کرد: از جمله مطالبات اساسی نظام افزایش سقف آموزش‌های مهارتی بوده که متاسفانه رشد خوبی نداشته و نیازمند پیگیری توسط استادان بسیجی در قالب تشکیل  کارگروه‌های تخصصی و اندیشکده‌های  تخصصی و مهارتی است که باید مورد توجه قرار گرفته و تبدیل به بسته‌های سیاستی شود و ظرفیت دستگاه‌ها ترغیب شود. بلیه بیکاری مهم‌ترین مساله کشور است و تنها از طریق آموزش‌های مهارتی و ترغیب جوان‌ها به اشتغال و ایجاد بستر خود اشتغالی میسر است.

مردانی در پایان از لزوم تلاش برای فرهنگ سازی در عرصه  آموزش‌های مهارتی سخن گفت و از مطالبات اصلی بسیج اساتید را لزوم پیگیری تحقق نظام صلاحیت‌های حرفه‌ای کشور و لزوم افزایش سطح آموزش‌های مهارتی دانست که باید با تلاش استادان دغدغه‌مند و از طریق راه اندازی اندیشکده های مهارتی و تبدیل آن به بسته های سیاستی برای ارائه به سیاست‌گذاران پیگیری شود.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی:

الگوی نهضت استادی بسیج در حوزه هنر استادان ترازی چون آوینی‌ها و چمران‌‌ها هستند

روحیان رئیس بسیج اساتید دانشگاه علمی کاربردی تشکیلات بسیج اساتید را در دانشگاه علمی کاربردی متفاوت از سایر دانشگاه‌ها با توجه به رویکرد این دانشگاه عنوان کرد و از  تشکیل کانون‌های هنر ، صنعت و کشاورزی و مدیریت و خدمات اجتماعی در نهضت استادی بسیج علمی‌کاربردی سخن گفت و افزود: این کانون‌ها در بسیج مستضعفین با این نام ثبت شده و رویکرد جدیدی در ساختار بسیج محسوب می‌شود.

وی گفت: این طرح در استان‌ها پیاده نشده و پس از بررسی نتایج آن در سایر استان‌ها نیز پیاده خواهد شد.

 روحیان همچنین در ادامه از تلاش‌های داریوش نصیری مسئول بسیج اساتید کانون هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی که از استادان تلاشگر این دانشگاه است قدردانی کرد.

وی همچنین برلزوم معرفی دانشگاه علمی کاربردی بر اساس توانایی‌های بسیار این دانشگاه و مهارت‌های فارغ‌التحصیلان آن و حضور فعالشان در جامعه تاکید کرد.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه  جامع علمی کاربردی در ادامه از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری نشستی‌ در پژوهشکده مخابرات و سایر مراکز مرتبط با دانشگاه علمی‌کاربردی سخن گفته و افزود: نهضت استادی بسیج در حوزه هنر از ظرفیت‌های خوب موجود در مراکز موثر در حوزه هنر کشور چون مجموعه تئاتر شهر استفاده خواهد کرد.

وی بیان کرد: الگوی نهضت استادی بسیج در حوزه هنر دیدگاه استادان ترازی چون آوینی‌ها و چمران‌‌هاست و انشالله در آینده بسیج مدرسان علمی کاربردی را ایجاد خواهیم کرد.




نظرات کاربران