در حال بارگذاری ...
تینو صالحی:

آشنایی‌زدایی از یک پهلوان ملی
مساله نمایش چگونه مردن «تختی» نیست

تینو صالحی کارگردان «تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد در این نمایش از شخصیت غلامرضا تختی آشنایی‌زدایی شده است.

تینو صالحی نویسنده و کارگردان نمایش «تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک» که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است در این باره به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی تا ۳۰ آذر ماه روی صحنه است و خوشبختانه تا امروز از استقبال مخاطبان و بازخوردهای خوبی که بعد از اجرا از آنها گرفته‌ام، راضی هستم.

وی ادامه داد: این نمایش در شب پایانی زندگی غلامرضا تختی می‌گذرد اما مساله خیلی مهمی که در این نمایش قصد نداشتم به آن بپردازم اما در فضای بیرون همچنان با آن درگیر هستم مساله چگونگی مرگ آقای تختی است در حالی که زمانی که تصمیم به اجرای این نمایش گرفتم قصد داشتم پرداختن به این موضوعات را مورد نقد قرار دهم و به این مساله بپردازم که خیلی مهم نیست تختی چگونه می‌میرد بلکه این مهم است که چطور زندگی کرده است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر یادآور شد: در حالی که وقتی نمایش را روی صحنه بردم متوجه شدم بسیاری از ورزشکاران و یا پیشکسوتان و هنرمندانی را که برای دیدن نمایش دعوت می‌کنیم، همچنان درگیر ماجرای کشته شدن یا خودکشی تختی هستند. به عنوان نمونه وقتی فلان ورزشکار را برای دیدن نمایش دعوت می‌کنیم تا متوجه می‌شود نمایش درباره تختی است قبل از هر چیز از ما می‌پرسد، بگویید که تختی در نمایش شما چطور می‌میرد تا بعد از اینکه فهمید تختی در روایت ما کشته شده یا خودکشی کرده آن وقت برای دیدن یا ندیدن نمایش تصمیم بگیرد. در واقع خیلی از افرادی که انتظار می‌رفت به دیدن نمایش بنشینند و از کار ما حمایت کنند، درگیر مساله چگونه مردن تختی هستند؛ مفهومی که ما از ابتدا قصد داشتیم درگیر آن نشویم.

صالحی درباره نگاهی که در این نمایش به شخصیت تختی داشته است، متذکر شد: با دیدن چنین عکس‌العمل‌هایی مطمئن می‌شوم که موضوع درستی را برای اجرا انتخاب کردم چون بیشتر حاشیه‌های زندگی قهرمانان و اساطیر ملی ما برای مردم مهم است تا ویژگی‌های شخصیتی و عملکردشان. این نمایش به چگونگی مرگ غلامرضا تختی نمی‌پردازد بلکه به این مساله اشاره دارد که چطور می‌توان از حاشیه‌ها پرهیز کرد. مخاطبانی که از دیدن نمایش لذت می‌برند همین نوع نگاه را دوست دارند و برایشان خیلی عجیب است که در این اثر نگاهی انسانی و زمینی به غلامرضا تختی و فشارهای که از سوی جامعه و مردم به او وارد می‌شد، داشته‌ایم. نوع نگاهی که در این نمایش به تختی شده است فارغ از کلیشه‌های مرسوم است و در واقع آشنایی زدایی عمیقی از شخصی که به عنوان اسطوره می‌شناسیم، شده است.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: تختی نمایش ما همان تختی نیست که مخاطب می‌شناسد بلکه یک آدم معمولی را با همه عواطف و احساساتش در حساس‌ترین شب زندگی‌اش که همان شب مرگش است، می‌بینیم. فردی که همه او را به پهلوانی و مهربانی و خندانی می‌شناسند اما او هم می‌تواند با توجه به شرایط عصبی و بدخلق باشد. در این نمایش نشان دادن قهرمانی و پهلوانی تختی مهم نیست چون همه این ویژگی‌های او را می‌دانند بلکه به خصلت‌هایی از شخصیت او پرداختیم که آدم‌ها کمتر از آن اطلاع دارند. در واقع این نمایش کلاژی است از موضوعاتی درباره تختی که تاکنون کمتر به آن پرداخت شده است.

بازیگران این اثر نمایشی به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از رضا بهرامی، مجید رحمتی، سهیل ملکی، سامان کرمی، نجلا نظریان، حسین خجسته، آروین فلاح، کهبد تاراج، مسعود حکمت آرا.

«تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک» تا ۳۰ آذر ماه هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.




نظرات کاربران