در حال بارگذاری ...
در نشست خبری عوامل نمایش مطرح شد؛

نمایش «تا اشکستان» به تاریخ صدراسلام نگاه برون دینی دارد
به بهانه کار دینی زا کیفیت غفلت نکردیم

کارگردان نمایش «تا اشکستان» با بیان آنکه در تولید و نگارش نمایشنامه‌های فاخر در عرصه تئاتر دینی بسیار فقیر هستیم، گفت: نمایش «تا اشکستان» به تاریخ صدراسلام نگاه برون دینی دارد

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر به نقل از خبرگزاری ایرنا، نشست خبری نمایش تا اشکتان به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید حرا، اثر مناسبتی که همزمان با ایام فاطمیه در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود صبح امروز (سه‌شنبه ۳۰ آذرماه) با حضور حمید حرا در مقام کارگردان و مهدی حاج‌محمودعطار مجری طرح این اثر نمایشی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

حرا در ابتدای این نشست با بیان آنکه تا اشکستان چهارمین عنوان اثر تئاتری است که با محور و موضوع فاطمیه توسط این گروه نمایشی با همراهی گروه هنری سایه تدارک‌دیده‌شده است، گفت: چندان اعتقادی به توقف بر روی یک نمایش برای اجرا طی سالیان مختلف و متمادی نداریم.

کارگردان نمایش تا اشکستان با تاکید بر آنکه در حوزه مضامین مذهبی، معنوی، آئینی و دینی شاهد حضور روایت‌ها و داستان‌های مختلف و جذابی هستیم یادآور شد: همواره در تولید آثار تلاش کردیم از منظری متفاوت به مباحث دینی نگاه کنیم و این برای پنجمین بار است که نمایش تا اشکتان را در ایام فاطمیه به صحنه خواهیم بود و ان‌شاءالله در سال‌های بعد به سمت کارهای جدید حرکت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ایام ۲۰ سال بعد از به بعثت رسیدن حضرت محمد مصطفی(ص) و در آستانه رحلت اوست که به‌عنوان مهم‌ترین مساله این اثر نمایشی در قالب روایت مدنظر قرارگرفته است. ما اتفاقاتِ روزها و هفته‌های پایانی زندگی پیامبر و بعد در جریان کوران و اتفاقات پس‌ از رحلت حضرت رسول (ص) را با رویدادهایی که در این صومعه به وقوع می‌پیوندند گره زدیم.

این کارگردان و تهیه‌کننده آثار نمایشی با تاکید بر آنکه نگاهمان در شیوه نگریستن برون‌دینی به یکی از اتفاقات مهم تاریخ صدر اسلام بر این مسئله قرار داشت تا از زاویه‌ای منصفانه به آن نگاه کنیم یادآور شد: ما به بازتاب ظلم و عدالت به شکلی توامان می‌پردازیم و در این پردازش تلاش کردیم تا انصاف را در روایات نیز به مخاطب نشان بدهیم و در این نمایش قصد نداریم خیلی سوگوارانه و کلیشه‌شده به مفاهیم مدنظر به‌ویژه تاریخ صدر اسلام نگاه کنیم.

حرا تصریح کرد: تا اشکستان حاصل تلاش سه ماه تمرین است و امیدواریم که نمایشی آبرومند برای مخاطب باشد. نمایشنامه این اثر ویراست نهم این اثر نمایشی که مخاطب به تماشای آن می‌آید که با تیم نویسندگان و مشاوران حرفه‌ای از ابتدای سال ۱۴۰۰ خورشیدی تا لحظه نهایی شدن اجرای عمومی آن صورت گرفته است.

کارگردان نمایش تا اشکستان یادآور شد: تبدیل روایت‌های تاریخی عموماً همراه با کلام و دیالوگ‌های مختلف و متعدد است، اما ما تلاش کردیم در تولید نمایش تا اشکستان به نوعی این فضای آشنا برای مخاطب را شکسته و از تیم حرکت و طراحی نور حرفه‌ای با همراهی بهزاد محرابی و علی اولیایی‌نژاد استفاده کنیم تا تمام اتفاقات داخل صومعه و آنچه که در کوچه‌ بنی‌هاشم به واسطه محوریت داستان تا اشکستان می‌گذرد را در کنار روایت و گفتار و دیالوگ با حرکت به مخاطبان نشان بدهیم.

مهدی حاج محمود عطار مجری طرح نمایش تا اشکستان در ادامه نشست خبری با اشاره به آنکه گروه هنری سایه فعالیت تئاتری خود را از سال ۱۳۷۲ از تئاتر مدارس آغاز کرد و در ادامه از سال ۱۳۷۷ نخستین گام‌ها را برای تولید تئاتر حرفه‌ای در صحنه‌های هنرهای نمایشی کشور برداشت، یادآور شد: اغلب تولیدات این گروه هنری مربوط به شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بوده که تا اشکستان نیز اثری دیگر از همین نگاه و دغدغه گروه هنری سایه است.

وی با اشاره به آنکه در ایام مناسبتی دیگر چون عید غدیر، نیمه شعبان، مباهله و برخی دیگر از رویدادهای مهم تاریخ اسلام بیش‌از ۱۰ اثر نمایشی تا به امروز تولید شده‌است گفت: ۳۰ بازیگر در نمایش تا اشکستان حضور دارند و بیش‌از دو برابر از این میزان در پشت صحنه کار هماهنگی و ارائه این اثر نمایشی به بهترین شکل به مخاطب را برعهده داشته و دارند.

عطار با تاکید بر آنکه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما تولید کار حرفه‌ای در حوزه هنرهای نمایشی و منطبق با استانداردهای روز این هنر است، تصریح کرد: تلاش کردیم به واسطه تولید آثار نمایش دینی از کیفیت و محتوای اثر غافل نباشیم و همچنین در تمامی عرصه‌ها از نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر، نور، صدا و دیگر عواملی که یک اثر تئاتری را شکل می‌دهند همواره از گروه‌های حرفه‌ای و هنرمندان به نام این عرصه بهره برده‌ایم.

وی تاکید داشت: تا به امروز برای تمامی اجراهای گروه هنری سایه بلیت‌فروشی نداشته‌ایم و تلاش آنان بوده تا مردمی که برای مراسم سوگواری به‌دنبال منظرهای جدیدی برای روایت‌های تاریخ صدر اسلام هستند از رسانه‌هایی چون تئاتر بهره ببرند و این خود دعوتی دیگر و بستری برای حضور بیشتر مخاطبان در سالن‌های تئاتری است.

حمید حرا در ادامه نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی‌بر آنکه عدم تمایل گروه هنری  بر اجرای مستمر آثار نمایشی دینی طی سال‌های متفاوت آیا نقد فعالیت هنرمندان دیگر به‌ویژه گروه تئاتر خورشید کاروان که قریب به سه دهه است که در ایام ماه صفر اثر نمایش خورشید کاروان را به صحنه می‌برد است، خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌وجه این حرف من به‌معنای آن نیست که با چنین شکل و شیوه اجرایی مخالف هستم.

وی افزود: اعتقاد من بر این است که تمرکز بر یک کار و استمرار بر اجرای اجرای متعدد یک اثر نمایشی باعث ایستایی گروه تئاتری می‌شود. درحالی‌که ما اعتقاد داریم هنر نمایش نیازمند پویایی چه برای گروه نمایشی و چه برای هنرمندان است.

حرا همچنین تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در تجربیات بعدی برای اجرای نمایش تا اشکستان این اثر نمایشی را با به زبان‌های دیگر چون عربی و انگلیسی برای مخاطبانی غیرفارسی‌زبان در کشور و خارج کشورمان به صحنه ببریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اثر نمایش در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز به صحنه خواهد رفت.

محمد جواد حبیبی، محمد امین نیک پنجه، علیرضا عمرانی، سیدعلی زاهدی، مسعود اصغری، پیمان خراسانی، محمد مهدی هاشمی دانا، محمدرضا جمال، امیر صادقی، مهدی بیابانی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نمایش تا اشکستان از اول دی در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر میزبان مخاطبان خواهد بود و علاقه مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می توانند به سامانه تیوال مراجعه نمایند.

 

 




نظرات کاربران