در حال بارگذاری ...
در گفتگو با کیانوش ایازی مطرح شد؛

«جانور» یک درام جنایی معمایی است
دغدغه‌ای که روی صحنه عینی شد

کیانوش ایازی کارگردان نمایش «جانور» درباره دغدغه‌های اجتماعی این نمایش و تلاش برای اثرگذاری بر مخاطبان خود به ارائه توضیحاتی پرداخت.

کیانوش ایازی کارگردان نمایش «جانور» که از ۲۱ مرداد ماه اجرای خود را آغاز کرده است درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «جانور» نوشته توحید معصومی است و ناهنجاری‌های اجتماعی را که مردم جامعه با آن مواجه هستند به تصویر می‌کشد. در این نمایش مسائل مختلفی مانند مهاجرت‌های غلط از روستا به شهرستان‌ها و یا از شهرهای اطراف به تهران و همچنین برنامه‌ریزی های غلط در مورد شیوه زندگی مورد توجه قرار می‌گیرد. البته ناهنجاری‌ها و مسائل مهم دیگری هم در این نمایش به چالش کشیده می‌شود که ترجیح می‌دهم مخاطبان با دیدن کار در جریان آن قرار بگیرند.

وی درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: «جانور» اثری رئالیستی است و فضایی معمایی و جنایی را به تصویر می‌کشد. در این نمایش یک واحد آپارتمان بازسازی شده است از این رو فضای کارگاه نمایش برای اجرای کار مناسب بود.

ایازی یادآور شد: معمولاً به دنبال این هستم که نکته و یا مسأله‌ای را با مخاطبانم در میان بگذارم از این رو در این شب‌های اجرا اگر چند نفر از تماشاگران هم از نمایش تأثیر بگیرند من به عنوان هنرمند رسالتم را که همان تأثیرگذاری در جامعه است، به انجام رسانده‌ام. چون من به عنوان هنرمند یا باید به مخاطبم درباره برخی از اتفاقات هوشیاری بدهم یا نکاتی را به او یادآوری کنم. در واقع یک سوژه ابتدا باید تبدیل به دغدغه شخصی‌ام شود تا بعد بتوانم آن را روی صحنه عینی کنم. نمایشنامه «جانور» نیز همین ویژگی را داشت و زمانی که آن را مطالعه کردم به دغدغه‌ام تبدیل شد و تصمیم گرفتم آن را به صحنه ببرم.

وی درباره انتخاب بازیگران نمایش بیان کرد: بازیگران نمایش همگی از بچه‌های باتجربه تئاتر و از دوستان من هستند. معتقدم کار با بازیگران به اصطلاح چهره چیزی جز هزینه برای گروه ندارد در حالی که بازیگران حرفه‌ای تئاتری ثابت کرده‌اند که حرفه‌ای هستند و درام و بازیگری را به خوبی می‌شناسند و همین مساله برای من کافی بود که به آنها اعتماد کنم.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت‌هایش گفت: اجرا و نمایش به مخاطبش زنده است و طبیعتاً دیدن این نمایش نیز برای مخاطبان خالی از لطف نیست. گروه ما حتماً نقدها را می‌پذیرند و در جهت اصلاح کار برمی‌آیند و از طرف دیگر واکنش‌های مثبت به ما انرژی می‌دهد. گروه نمایش «جانور» همه نقدها را چه مثبت چه منفی به دیده منت می‌پذیرند.

«جانور» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار نمایشی تئاتر شهر است که از روز جمعه ۲۱ مرداد ماه ساعت ۲۰ به نویسندگی توحید معصومی، کارگردانی کیانوش ایازی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی در کارگاه نمایش مجموعه به صحنه رفته است.

شکوفه حیدریان، فهیمه معین، بهار زندی و سعید نبوی بازیگران نمایش «جانور» هستند.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: «در یک مجتمع مسکونی اتفاقی رخ داده؛ مردی که ادعا می‌کند از اداره آگاهی آمده‌است به ساکنین آپارتمانی در همان مجتمع مظنون می‌شود. آنها ادعای مأمور آگاهی را رد می‌کنند تا اینکه …»




نظرات کاربران