در حال بارگذاری ...
در گفتگو با خبرگزاری ایسنا مطرح شد؛

آخرین وضعیت اجراهای تئاتر شهر به روایت مدیرش

رئیس مجموعه تئاتر شهر در گفتگو با خبرگزاری ایسنا ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های انجام گرفته درباره نحوه برنامه ریزی اجراهای متوقف شده در این مجموعه توضیحات مشروحی را ارائه داد.

به گزارش ایسنا، مجموعه تئاتر شهر به دلیل شرایط اجتماعی فعلی و برای تامین امنیت تماشاگران و گروه‌های نمایشی همچنان تعطیل است و هنوز خبری از شروع دوباره فعالیت‌های آن نیست. در این مجموعه ۵ گروه نمایشی در حال اجرای آثار خود بودند که با تعطیلی تئاتر شهر، اجرای آنها متوقف شد.

سیدمحمد جواد طاهری، مدیر این مجموعه اما اعتقاد دارد نمی‌توان کل جدول تئاتر شهر را دستخوش تغییر کرد. با این حال اگر در ماه‌های آینده، گروهی از اجرای نمایش خود انصراف دهد، گروه‌هایی که اجرایشان در شهریور و مهر متوقف شده است، در اولویت اجرا خواهند بود. 

این مدیر هنری درباره وضعیت اجراهای مجموعه تئاتر شهر به ایسنا می‌گوید: طبیعتا شرایط فعلی برای اجرای تئاتر مناسب نیست. حتی اگر الان سالن‌های تئاتر باز شوند ، با توجه به اینکه خیلی نمی‌توان امنیت تماشاگران و گروه‌های نمایشی را تضمین کرد، صلاح بر این است که اجراها تا زمانی که شرایط مناسبی ایجاد شود، متوقف بماند.

او در عین حال خاطرنشان می‌کند: درست است که در شرایط فعلی تعدادی از اجراها هم از نظر مالی و هم از این نظر که زحمات گروه اجرایی به خوبی دیده نمی‌شود، متضرر می‌شوند. با این حال ترجیح شخص من این است که اگر از اجرای این نمایش‌ها، تعداد قابل توجهی باقی مانده باشد، این اجراها به زمانی دیگر موکول شود چون اگر بخواهیم همه اجراها را دومینووار عقب بیندازیم، همه گروه‌هایی که در نوبت اجرای تئاتر شهر هستند، دچار مشکل می‌شوند.

طاهری با اشاره به تنظیم جدول اجراهای مجموعه تئاتر شهر تا پایان سال جاری می‌افزاید: وقتی گروهی برای زمستان نوبت اجرا دارد، یعنی با تمام عوامل اجرایی خود قرارداد بسته و هماهنگی‌های لازم را انجام داده است. با توجه به اینکه خیلی از بازیگران درگیر پروژه‌های دیگری هم هستند، تغییر جدول اجراهای مجموعه سبب می‌شود خیلی از گروه‌ها بازیگران و عوامل خود را از دست بدهند.

او تاکید می‌کند: اعتقاد شخصی من این است که تا جایی که بتوانیم با گروه‌ها همراهی کنیم تا گروه‌هایی که در این زمان دچار وقفه‌ این چنینی شده‌اند، بتوانند بخشی از کمبود اجراهای خود را جبران کنند ولی تا جایی که ممکن است، نخواهیم برنامه‌ریزی دیگر گروه‌های نمایشی را دچار خدشه کنیم چون تغیر زمان اجرای همه گروه‌ها، ما را دچار آشفتگی عجیب و غریبی می‌کند.

طاهری با اشاره به تغییر زمان برگزاری جشنواره نمایش عروسکی که قرار بود ۲۲ تا ۳۰ مهر برگزار شود و تئاتر شهر هم یکی از میزبان‌های آن بود، توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه بخشی از اجراهای جشنواره عروسکی، در خیابان و فضای باز انجام می‌شود و اصولا برگزاری جشنواره نیازمند حال و هوای بهتری است، تاریخ پیشین، برای برگزاری جشنواره مناسب نیست زیرا همانطور که گفتم، تامین امنیت مخاطبان و هنرمندان مهم‌ترین اولویت است. ضمن اینکه تماشاگر تئاتر علاقه‌مند است در آرامش کامل به  تماشای یک اثر نمایشی بنشیند و قرار نیست با اضطراب در سالن حاضر شود. این آرامش، هم لازمه لذت بردن از اجراست و هم سبب می‌شود مخاطب بتواند تفکری را که مورد نظر گروه اجرایی است، درک کند اما واقعیت این است که این شرایط با وجود اتفاقات اخیر میسر نخواهد شد.

طاهری درباره دیگر تدابیری که برای تغییر جدول زمان‌بندی تئاتر شهر اندیشیده شده است، یادآوری می‌کند: فعلا فقط دو راهکار برای جا به جایی محدودی در برنامه‌ریزی قبلی‌مان داریم؛ اول عقب افتادن جشنواره عروسکی و دیگر اینکه در برنامه‌ریزی قبلی، پیش‌بینی کرده بودیم که اگر نمایشی با استقبال تماشاگران مواجه شد، ده روزی بتوانیم برای تمدید اجرایش در نظر بگیریم. ولی الان با توجه به این اتفاقات، شاید چنین چیزی امکان‌پذیر نباشد و بتوانیم تا حدود اندکی، جدول را تغییر بدهیم.

مدیر مجموعه تئاتر شهر اضافه می‌کند: اگر به زودی شرایط نسبی برای اجرای تئاتر ایجاد شود، شاید بتوانیم تعدادی از اجراهای باقی ‌مانده نمایش‌هایی را که در این مقطع آسیب دیده‌اند، جایگزین جشنواره نمایش عروسکی کنیم تا بخشی از ضررهایشان جبران شود. اگر بتوانیم فعالیت تئاتر شهر را آغاز کنیم، با همراهی اداره کل هنرهای نمایشی، قطعا این زمان را برای نمایش «پدر» که به عنوان اثری پر هزینه در تالار اصلی مجموعه روی صحنه بوده، در نظر خواهیم گرفت تا بتواند در مدت زمان برگزاری جشنواره اجرای خود را ادامه بدهد.

او درباره دیگر اجراهای تالار اصلی توضیح می‌دهد: برنامه‌ریزی ما بر این است که نمایش «گالیله» کار شهاب حسین‌پور همچنان در تاریخ مشخص شده قبلی یعنی آبان ماه روی صحنه برود. از نظر ما اجرای این نمایش تغییر زمانی نخواهد داشت. اصرار ما این است که گروه‌ها طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده اجراهای خود را داشته باشند. هرچند در حال حاضر سختی و محدودیت بیشتری برای اجرای تئاتر وجود دارد ولی نظر ما بر این نیست که برنامه‌ریزی‌ها را تغییر بدهیم مگر اینکه گروهی به دلیل شرایط اقتصادی یا اجتماعی، بخواهد اجرای خود را به زمانی دیگر موکول کند . به جز نمایش «گلیله»، امیدواریم در تالار اصلی، میزبان نمایشی از جابر رمضانی هم باشیم.

طاهری ادامه می‌دهد: اگر بعد از آغاز به کار دوباره مجموعه تئاتر شهر، گروهی نخواهد در زمان مقرر شده قبلی اجرای خود را روی صحنه ببرد، نمی‌توانیم زمان دیگری برایش در نظر بگیریم چون در جدول فعلی، سالن‌های کوچک را دو اجرایی در نظر گرفته‌ایم تا با توجه به انبوه تقاضا برای اجرا در تئاتر شهر، بتوانیم به گروه‌های بیشتری فرصت اجرا در این مجموعه را بدهیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در این مقطع گروهی از اجرای نمایش خود اعلام انصراف کرده، می‌گوید: فعلا هیچ گروهی اعلام انصراف نکرده است . اگر در آینده گروهی انصراف بدهد، قطعا نوبت اجرای او را به گروه‌هایی خواهیم داد که در مقطع فعلی آسیب دیده‌اند چون هزینه کرده‌اند و کارشان را به اجرا رسانده‌اند. بنابراین اگر گروهی انصراف داد، آنها جایگزین می‌شوند نه اینکه گروهی جدید نوبت اجرا بگیرد.

طاهری خاطرنشان می‌کند: در برنامه‌ریزی پیشین، دو نمایش با موضوع دفاع مقدس داشتیم که قرار بود به مناسبت هفته دفاع مقدس (۳۱ شهریور تا ۶ مهر) به مدت ۱۲، ۱۳ اجرا داشته باشند که به دلیل شرایط فعلی، این اجراها میسر نشد.

او با اشاره به اینکه فعلا چند نمایش جدید از جمله نمایش «گالیله» کار شهاب حسین‌پور، کاری از شکرخدا گودرزی و نمایشی دیگر با عنوان «زوج ناجور» به عنوان اجراهای بعدی مجموعه در حال تمرین هستند، می‌افزاید: این کارها در حال تمرین هستند تا اگر در آبان ماه شرایط برای اجرا مناسب بود، اجراهای خود را روی صحنه ببرند. تئاتر شهر متون نمایشی این گروه‌ها را تایید کرده است ولی اجرای همه این نمایش‌ها مشروط به دریافت مجوز شورای نظارت و ارزشیابی است.

طاهری در پایان از بازسازی امور جزیی‌تر تئاتر شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: به تازگی پیمانکار جدیدی که برای بازسازی تئاتر شهر با او همکاری داریم، تخریب راهروهای پایین را آغاز کرده است تا با همراهی دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد، بازسازی اولیه مجموعه در این فرصتی که تئاتر تعطیل و رفت و آمد در تئاتر شهر کمتر است، انجام شود.




نظرات کاربران