در حال بارگذاری ...
در گفتگو با کارگردان نمایش مطرح شد؛

«پاره‌هایی از چند زندگی» در قشقایی
همسران شهدا از ازدواجشان گفتند

شیوا دیناروند کارگردان نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» عنوان کرد این اثر نمایشی به دور از کلیشه و شعار، خاطرات و تجربیاتی از زندگی همسران شهدای خلبان را به تصویر کشیده است.

شیوا دیناروند تهیه کننده و کارگردان نمایش «پاره‌هاییاز چند زندگی» که از اول آبان ماه اجرای خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر آغاز کرده است درباره اجرای نمایش در شرایط کنونی بهخبرنگار مهر گفت: قرار بود این اثر نمایشی از ۳۱ شهریور ماه به صحنه برود که متاسفانه به دلیل شرایطی که در جامعه پیش آمد، اعلام شد که اجراها باید عقب بیفتد و چون شرایط در شرایط نرمالی قرار نداشت اجرای نمایش بیشتر از معمول به تعویق افتاد و دلیلی هم که برای این مساله عنوان می‌شد تامین امنیت جانی تماشاگران و عوامل نمایش‌ها بود که می‌دانیم تئاتر بدون تماشاگر هیچ معنایی ندارد از این رو ما هم بهتر دیدیم تا آرام‌تر شدن شرایط و جذب حداقلی مخاطبان، صبر کنیم.

وی ادامه داد:برای اجرای این اثر نمایشی هزینه‌های زیادی صورت گرفته و چون تهیه کننده نمایش نیز خودم هستم،دوست داشتم کار بتواند به بهترین شکل به صحنه برود. یکی از مهمترین دلایل اجرای نمایش در این شرایط خود بچه‌های گروه بودند چون اگر کار اجرا نمی‌رفت من نمی‌توانستم دستمزد گروه را به صورت کامل پرداخت کنم و دوست نداشتم زحمت عوامل و بازیگران بی نتیجه بماند. دوست داشتم این فرهنگ را بین تئاتری‌ها جا بیندازم که کارگردان نمی‌تواند بهتنهایی درباره سرنوشت یک اجرا تصمیم بگیرد و در مورد این نمایش نیز با خرد جمعی و اتفاق نظر عوامل نمایش حتی با وجودی که امکان ضرر کردنمان وجود دارد، تصمیم گرفتیم کار را به صحنه ببریم.

دیناروند درباره مضمون نمایش بیان کرد:«پارههاییاز چند زندگی»پاره‌هاییاز زندگی ۶ زن را به تصویر می‌کشد که همگی همسران شهدای خلبان هستند. این اثر نمایشی به دور از کلیشه‌های مرسوم آثار دفاعمقدسیو به شکلی کاملا غیر شعاری زندگی ۶ زن معمولی را نشان می‌دهد که درباره خاطرات روز خواستگاری و ازدواج و چگونگی آشنایی با همسرانشان که حالاجزو شهدا هستند، صحبت می‌کنند. در اجرای این اثر نمایشی این مساله برایم از اهمیت بالایی برخوردار بود که به مخاطبان نشان دهم، می‌توانیم به دور از کلیشه به زندگی شهدا و قهرمانان دوران جنگ بپردازیم چون آنها نیز مانند همه ما مردمی معمولی بودند و نباید تصویری غیرواقعی و تقدس گونه به این قهرمانان ببخشیم چون قطعاً مخاطب را پس می‌زند.

وی درباره طراحی لباس نمایش نیز توضیح داد:در راستای دوری از شعاری بودن،طراحی لباس نمایش نیز به گونه‌ای متفاوت از آثاری با این مضمون انجام گرفته است. در داستانی که روایت می‌شود این ۶ زن قرار است به عروسی بروند و همگی در حال آماده سازی و دوختن یک لباس عروس برای دختر یکی از شهدا هستند و در این میان خاطرات دوران ازدواج خودشان را هم تعریف می‌کنند از این رو لباس‌های نمایش با رنگ‌های شاد و درخشان طراحی شده است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد:نمایش «پاره‌هاییاز چند زندگی» اثریمینیمالاست که در آن هر ۶ بازیگر همزمان روی صحنه هستند و مخاطبان به صورت موازی داستان‌های این زنان را می‌شوند به نوعی که وقتی دیالوگ یک کاراکتر تمام می‌شود،ادامه دیالوگش را بازیگر بعدی می‌گوید و در واقع این ۶ شخصیت تکمیل کننده یکدیگر هستند. در طراحی صحنه هم شاهد یک سفره عقد هستیم که در انتهای آن خرما قرار داده شده و نمادی ازعروس‌هاییاست که زندگی شان به عزا تبدیل شده است. در نمایش از ساز ویولن سل به صورت زنده استفاده می‌شود تا تداعی کننده آواهای زنانه و لطافت روحزنانهباشد و کشیدنآرشهبر ساز،تاکیدی باشد بر دلخراشبودنموضوعی که درحال مطرح شدن است.

دیناروند اضافه کرد:متاسفانه کمتر به نقش زنان در دوران جنگ و آسیب‌هایی که به آنها وارد شده،پرداخته‌اند؛زن‌هایی که به طور مستقیم در جریان دفاع مقدس پا به پای مردان در کنارشان بودند و آسیب‌های بسیاری دیدند. این نمایش برگرفته از مجموعه کتابی با عنوان «شرح آسمان» است که متشکل از ۶ کتاب جداگانه از خاطرات شهدای خلبان است. از بین کتاب‌هایی که همراه با کیانوش احمدی نویسنده کار با موضوع دفاع مقدس خوانده بودیم این کتاب بیشتر از بقیه توجه من را به خودش جلب کرد از این رو آن را برای اجرا انتخاب کردیم و آقای احمدی، هر کتاب را در قالب یک شخصیت به نگارش درآورد که البته کمی هم تخیل به آن اضافه شده است. در این نمایش خاطرات همسران شهید بابایی، شهید یاسینی، شهید فکوری، شهید ستاری، شهید سهیلیان و شهید دوران از زندگی با همسرانشان به تصویر کشیده شده است.

کارگردان نمایش «محاق» در پایان صحبت‌هایش یادآور شد:من اصالتا آبادانی هستم و در یک خانواده خوزستانی بزرگ شدم. البته درست است که خودم متولد دهه ۷۰ هستم اما تاثیر جنگ را بر زندگیاملمس کردم و دوست داشتم در این زمینهخدمتی کنم و دینم را به شهدا از طریق اطلاع رسانی به هم‌نسلان خودم و افرادی که دوست دارند درباره اتفاقات دوران جنگ به دور از کلیشه‌های مرسوم بخوانند و بدانند، ادا کرده باشم.

نمایش «پاره‌هاییاز چند زندگی» به نویسندگی کیانوش احمدی و تهیه کنندگی و کارگردانی شیوا دیناروند از روز اول آبان ماه ساعت ۲۰:۱۵ در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهربه صحنه رفته است.

بازیگران این اثر نمایشی(به ترتیب ورود به صحنه)نسترن ابراهیم زاده،شهرزاد کیانی،نازنین میهن،فهیمه معین،سحر آقاسی،مهناز رودساز هستند.




نظرات کاربران