در حال بارگذاری ...
گفتگو با کارگردان نمایش «خانه برناردا البا»

روایت این هنرمندان در تالار چهارسو را از دست ندهید

کارگردان نمایش «خانه برناردا آلبا» گفت که هرچند این نمایشنامه از نظر زمانی و جغرافیا با شرایط ما متفاوت است ولی در آن صحنه‌هایی هست که گویی در خانه برادر یا خواهر خودمان رخ می‌دهد.

آرش امیری که این روزها نمایش «خانه برناردا آلبا» را در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌برد، در گفتگو با ایسنا از لزوم اجرای نمایشنامه‌های زنانه گفت و تاکید کرد که با احترام به همه استادان هنر تئاتر، دوست داشته امضای خودش پای این کار باشد.

این کارگردان جوان درباره انتخاب نمایشنامه «خانه برناردا آلبا» نوشته فدریکو گارسیا لورکا، نمایشنامه‌نویس شهیر اسپانیایی گفت: دو موضوع در انتخاب این متن برایم بسیار مهم بود؛ زنانه بودن این نمایشنامه که برایم بسیار جذاب، سخت و چالش برانگیز بود و دیگر اینکه با احترام به همه دوستان و استادان بزرگی که قبلا این نمایشنامه را اجرا کرده‌اند، دوست داشتم امضای خودم پای این کار باشد.

او درباره چالش‌ها و جذابیت‌های اجرای یک نمایشنامه زنانه توضیح داد: به عنوان یک کارگردان مرد که همیشه به جهان مردانه خود توجه داشته‌ام، برایم بسیار زیبا و در عین حال سخت بود که به جهان زنانه وارد شوم و ماجراهای نمایش را از زاویه دید زنانه بنگرم. نزدیک شدن به زیبایی‌ها و ظرافت‌هایی که از ذهن یک زن بیرون می‌آید، برایم تجربه بسیار ارزشمندی بود.

امیری در پاسخ به این پرسش که در تئاتر ما چقدر فضا برای پرداختن به جهان زنانه وجود دارد، گفت: قطعا اگر هر کارگردانی بخواهد مانند من ریسک کند و این سختی را به جان بخرد و نمایشنامه‌ای مانند «خانه برناردا آلبا» انتخاب کند، اگر کار را به همکاران خانم خود بسپارد، موفق خواهد شد همچنانکه بار بزرگ اجرای ما بر دوش ۱۰ دختر جوانی است که در این نمایش بازی می‌کنند و به خوبی از عهده این کار برآمده‌اند.

او تاکید کرد: لازم است به سمت نمایشنامه‌هایی برویم که به دغدغه‌های زنان می‌پردازند زیرا تماشاگر با این گونه آثار همذات‌پنداری می‌کند. بنابراین نمایشنامه لورکا هرچند از نظر جغرافیا و تاریخ با ما متفاوت است ولی در صحنه‌هایی از آن اتفاقاتی رخ می‌دهد که شبیه اتفاقاتی است که در خانه خواهر یا برادر خودمان می‌افتد.

امیری با بیان اینکه نمایش ما با آنچه امروز در جامعه خودمان در جریان است، بی‌ارتباط نیست، افزود: آنچه در این نمایش رخ می‌دهد، برای تماشاگر امروز قابل لمس است و همین نزدیکی است که سبب استقبال تماشاگران از این نمایش شده.

این کارگردان درباره استقبال تماشاگران از این اثر نمایشی توضیح داد: ابتدا در سالنی خصوصی اجرا کردیم و هیچ گونه تبلیغاتی هم نداشتیم به همین دلیل اطلاع رسانی به تماشاگران دشوار بود ولی دور دوم اجراهای خود را در تالار چهارسو پشت‌سر می‌گذاریم و خدا را شکر که این بار استقبال بسیار خوب است. شاید یکی از دلایلش این است که یکسری از حرف‌های روز را که دغدغه مشترک‌مان است، در قالب تئاتر بیان می‌کنیم. نمایش ما مناسب حال و احوال کسانی است که دوست دارند برای ساعتی دغدغه‌های خود را روی صحنه تئاتر ببینند.

امیری در ادامه با اشاره به اینکه این نمایش توسط گروهی مستقل روی صحنه رفته است، تاکید کرد: ما عاشق کار تئاتر هستیم و فقط برای اینکه حرف‌مان را بزنیم، صحنه تئاتر را انتخاب کرده‌ایم چون کار دیگری بلد نیستیم. برای این اجرا هیچ گونه چشمداشت مالی نداریم. خودمان تهیه‌کنندگی این نمایش را بر عهده گرفته‌ایم و امیدواریم به لحاظ مادی و معنوی بیشتر از اینها از نمایش ما حمایت شود.

نمایش «خانه برناردا آلبا» نوشته فدریکو گارسیا لورکا درباره دخترانی است که سال‌ها از مرگ پدرشان گذشته و مادرشان آنان را در خانه حبس کرده و اجازه ورود به جامعه را به آنان نمی‌دهد.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: «بعد از مرگ پدر همه چیز عوض می‌شه. هشت سال زمان کمی نیست. کم کم قراره طوفانی بشه.»

این نمایش از اول دی به تهیه کنندگی سمیرا کریمی و آرش امیری با بازی آویشن صادقی، سوگند صادقی، پگاه الله وردی، سونیا معبودی، فاطیما راد، اسما حسینی، سها داداشی، فروغ فرزین فر، یگانه ملک محمدی، فرنوش روشنی، فرخنده درخشان روی صحنه است.

این اثر نمایشی هر شب راس ساعت ۲۰ و به مدت ۶۵ دقیقه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.  




نظرات کاربران