در حال بارگذاری ...
نویسنده و کارگردان نمایش «آلا» مطرح کرد

محمد کاظم‌تبار:
تجربه مهم حضور در تالار قشقایی تئاتر شهر با یک اثر متفاوت
تئاتر یک ضرورت فرهنگی است

محمد کاظم‌تبار، نویسنده و کارگردان نمایش «آلا» می‌گوید تئاتر یکی از ضرورت‌های فرهنگی است و اگر هنرمندان تئاتر مخاطب را جذب کنند، هنر نمایش می‌تواند اثرگذاری فرهنگی بالایی داشته باشد.

محمد کاظم‌تبار مدیر تولید انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و دبیر جشنواره سردار آسمانی یکی از کارگردانان جوانی است که با نمایش «آلا» به جشنواره تئاتر فجر امسال راه یافته است.

نمایش «آلا» روز جمعه (هفتم بهمن) در تالار قشقایی تئاتر شهر رأس ساعت 17:30 اجرا خواهد شد؛ به همین بهانه با محمد کاظم‌تبار به گفت‌وگویی کوتاه پرداختیم.

این کارگردان جوان در خصوص داستان نمایش گفت: «آلا دختری که در سن پانزده‌سالگی، به دنبال اختلافات شدید با پدرش که سرهنگ ارتش رژیم بعثی عراق است، به ایران می‌گریزد. در ایران در رشته پرستاری درس می‌خواند. عاشق جوانی ایرانی به نام آرش می‌شود و ازدواج می‌کنند. هم‌زمان با جنگ تحمیلی در پی آرش به میدان‌های جنگ می‌رود و در عملیاتی به اسارت عراقی‌ها درمی‌آید و با داستانی شوکه‌کننده مواجه می‌شود.»

محمد کاظم‌تبار با اشاره به این‌که تئاتر در حال حاضر جایگاه خودش را پیدا نکرده است، توضیح داد: « تئاتر یکی از ضرورت‌ها و لازمه‌های فرهنگی است که اگر هنرمندان تئاتر مخاطب را جذب کنند و مردم درگیر نمایش شوند، می‌تواند اثرگذاری فرهنگی داشته باشد.»

این هنرمند ادامه داد: « برای گسترش تئاتر، این هنر باید از سن پایین آموزش داده شود اما نباید صرفاً به تئاتر دانش‌آموزی و کودکان محدود شود.»

این کارگردان جوان با بیان این‌که حضور در جشنواره یکی از توفیق‌های ماندگار برای هر هنرمندی است، گفت: «جشنواره فجر مهم‌ترین رویداد تئاتر کشور و منتسب به فجر انقلاب است.»

همچنین کاظم‌تبار افزود: «آثار راه یافته به جشنواره به‌شرط کیفی بودن می‌توانند اجراهای سالانه تئاتر کشور را تأمین کنند اما به شرطی که نمایش‌های بیشتری وارد جشنواره شوند.»  

کاظم‌تبار در مقایسه جشنواره امسال با دوره‌های پیش توضیح داد: «نگاه بین‌المللی جشنواره امسال جدی‌تر است و نسبت به دوره‌های قبل قوی‌تر است؛ در این دوره گروه‌های زیادی از برزیل، روسیه، ارمنستان شرکت کرده‌اند.»

کارگردان نمایش «آلا» جشنواره فجر را برند بزرگ تئاتر دانست و گفت: « یک اثر باید به لحاظ کیفی و ساختار شاخصه‌های ممتاز داشته باشد و اثرگذاری روی مخاطب داشته باشد.»

مرجان آقانوری تنها بازیگر نمایش «آلا» است.

محمدرضا ‌آزادفرد (مدیر تولید)، حامد ‌گودرزی (مدیر تولید)، رضا ‌خضرایی (طراح نور)، طراح حرکت (امیر آقاجان)، فرهاد قائمیان و محمدرضا آزادفرد (بازیگر نریتور)، عاطفه عبیزی (طراح گریم)، تینا ساوجبلاغی(طراح لباس)، مهیار آقانوری (مدیر صحنه)، مبین آریا، علیرضا افیونی (گروه کارگردانی)از دیگر عوامل این نمایش صحنه‌ای هستند.  

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن 1401 به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.




نظرات کاربران