در حال بارگذاری ...
نویسنده و کارگردان نمایش «مرد» مطرح کرد:

به تماشای یک نمایش منتقدانه در تالار قشقایی تئاتر شهر

حسین احمدخانی، نویسنده و کارگردان نمایش «مرد» با بیان اینکه در شرایط فعلی اجرای نمایش بسیار سخت و طاقت‌فرساست، گفت ما این روزها به دلیل محدودیت‌های فضای مجازی و نبود تبلیغات، با دغدغه تماشاگر مواجه هستیم که این موضوع انرژی مضاعفی از هنرمندان می‌گیرد.

حسین احمدخانی، نویسنده و کارگردان نمایش «مرد» درباره داستان این اثر به ایران تئاتر گفت: «نمایش «مرد» روایت زندگی یک جانباز شیمیایی دفاع مقدس است که قطع نخاع شده و در آسایشگاه جانبازان به سر می‌برد. سال‌هاست که هیچ‌کس به ملاقات او نیامده است و او در دنیای خیالی خود زندگی می‌کند.»

این کارگردان افزود: «افرادی که در آسایشگاه اعصاب و روان هستند با هر آنچه می‌بینند به یاد گذشته می‌افتند. این شخصیت نیز با دیدن اشیا و شنیدن اسامی که در گذشته با آن‌ها مواجهه داشته است به ساختن دنیای ذهنی خود می‌پردازد.»

او با اشاره به اینکه شخصیت نمایش در طول داستان در انتظار دیدار حاج قاسم سلیمانی است، ادامه داد: «نمایش «مرد» سال گذشته در جشنواره سردار آسمانی اجرا شد. درواقع متن این نمایش بر اساس ارادتی که من به سردار سلیمانی دارم، نوشته شده است و به همین دلیل نیز اشاراتی در آن به سردار دل‌ها می‌شود.»

احمدخانی با اشاره به شیوه اجرای این نمایش گفت: «شیوه اجرایی اثر روایی است و در بخش‌هایی با کمک فاصله‌گذاری روی صحنه می‌رود. درواقع تلاش کردیم تا با کمک از تصاویر به اشارات ذهن شخصیت بپردازیم.»

او افزود: «ذهن شخصیت این نمایش به دلیل مشکلات و آسیب‌های ناشی از جنگ تحمیلی قیاس و ابزار تمایز بین واقعیت و تخیل ندارد. در همین راستا و برای بهتر منتقل شدن هدف کار طراحی صحنه نقش مهمی در این نمایش ایفا می‌کند.»

کارگردان نمایش «مرد» توضیح داد: «ما در طراحی صحنه سعی کردیم مخاطب را با وسایل صحنه به فاصله‌گذاری بین آنچه در واقعیت هست و آنچه در ذهن شخصیت می‌گذرد، رهنمون کنیم. درواقع تلاش کردیم تا درآمیختگی ذهن شخصیت را در صحنه نیز به تصویر بکشیم.»

احمدخانی درباره استفاده از موسیقی زنده در نمایش «مرد» گفت: «موسیقی زنده برای این اثر با استفاده از سازهای کمانچه و سه‌تار نواخته می‌شود تا بتوانیم تنهایی این شخصیت را بهتر به تصویر بکشیم.»

این هنرمند با بیان اینکه پرداختن به مسائل اجتماعی دغدغه او برای نگارش آثار نمایشی است، گفت: «ترجیح می‌دهم تا به موضوعات اجتماعی بپردازم حتی در آثاری که در زمینه دفاع مقدس و یا موضوعات مذهبی به نگارش درآورده‌ام به بُعد اجتماعی وقایع توجه کرده‌ام. نمایش «مرد» هم از نظر محتوا نقدهای سیاسی و اجتماعی زیادی در خود دارد؛ درواقع سعی کردم که به جنگ از زاویه دیگری نگاه کنم.»

او ادامه داد: «اگر مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که برای مخاطب ملموس است در آثار نمایشی به‌درستی پرداخت شوند، مخاطبان ارتباط خوبی با آثار برقرار خواهند کرد؛ زیرا آن‌ها مسائلی را روی صحنه می‌بینند که چالش زندگی روزمره‌شان است و می‌توان گفت با آنچه روی صحنه مشاهده می‌کنند؛ همذات‌پنداری بیشتری خواهند کرد.»

کارگردان نمایش «مرد» افزود: «البته این کل ماجرا نیست؛ ما به تئاترهایی که تماشاگران را از مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که در طول زندگی با آن‌ها درگیرند، جدا کنند نیز احتیاج داریم. قطعاً نمایش‌هایی که بر اساس تخیل و به‌دوراز دغدغه‌های همیشگی مخاطبان به اجرا می‌رسند نیز می‌توانند مفید واقع شوند و به مخاطب به‌منظور فعال‌سازی قوه خیال و رؤیاپردازی‌اش کمک کنند.»

احمدخانی با اشاره به اینکه ما در آثار نمایشی‌مان کمتر به موضوعات تخیلی و فانتزی می‌پردازیم، توضیح داد: «آثار نمایشی باید با موضوعات متنوع و در ژانرهای مختلف اجرایی تهیه و تولید شوند تا مخاطبان برای تماشای آن‌ها حق انتخاب بیشتری داشته باشند.»

این هنرمند ضمن اشاره به اینکه برخی می‌گویند مخاطبان با تئاتر دولتی قهر کرده‌اند، گفت: «در شرایط فعلی اجرای نمایش بسیار سخت و طاقت‌فرساست. ما این روزها به دلیل محدودیت‌های فضای مجازی و نبود تبلیغات با دغدغه «تماشاگر» همراه هستیم که این موضوع انرژی مضاعفی از هنرمندان می‌گیرد.»

او ادامه داد: «کشاورز در سال کم باران زمینش را رها نمی‌کند بلکه سعی می‌کند تا خود را با شرایط وفق دهد. این مثال درباره تئاتر نیز صدق می‌کند. ما نمی‌توانیم نمایش و اجرای صحنه‌ای را به دلیل شرایطی که در آن هستیم کنار بگذاریم، بلکه باید خود را با شرایط جامعه تطبیق دهیم تا چراغ تئاتر را روشن نگه داریم.»

حسین احمدخانی در پایان گفت: «نمایشنامه «مرد» تا یک ماه آینده توسط بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چاپ خواهد شد.»

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: «مرد برگشته اما انباشته از مهمات است.»

حسین (مهراد) احمدخانی، فاطمه زمانی و شیوا آریایی بازیگران این نمایش هستند.

از دیگر عوامل نمایش «مرد» عبارت‌اند از کامیار محمودی و محمدرضا کریمی (دستیاران کارگردان)، فرشاد یاری (طراح صحنه)، سحر قاسمی (طراح لباس)، رضا خضرایی (طراح نور)، محمدامین فرضی (عکاس)، پویا سلیمانی‌فر و مهرپاد زحمتکش (موسیقی)، آیسان مفید و امیر ارشد یاری (دستیاران صحنه).




نظرات کاربران