در حال بارگذاری ...
در گفتگو با کارگردان نمایش «فراموشان» مطرح شد؛

خانواده‌ای که به امید آزادی خودش را حبس کرد
شاید نجاری پیشه کردم

امیر امیری نویسنده و کارگردان نمایش «فراموشان» با بیان اینکه این اثر اولین متن بلند حرفه‌ای اوست، عنوان کرد سعی دارد تا به شرایط اجتماعی نگاهی جدید داشته باشد.

امیر امیری نویسنده و کارگردان تئاتر طی سال‌های اخیر نمایش‌هایی چون «ملاقات مرد دوزخی»، «بازجویی»، «مجلس قتل رئیس جمهور» را نگاهی به وقایع تاریخی و اجتماعی و درون مایه‌هایی سیاسی روی صحنه برده است. این کارگردان به تازگی با نمایش «فراموشان» که روایتگر داستان خانواده‌ای است که خود را به امید آزادی در زیرزمین خانه شان حبس کرده‌اند، می‌پردازد.

امیری درباره داستان «فراموشان» به خبرنگار مهر گفت: «فراموشان» قصه کسانی است که آفتاب آزادی را ندیده‌اند ولی طلب آن را در خودشان یافته‌اند، انسان‌هایی که سال‌هاست در قصری زیرزمینی زندگی می‌کنند و آرزوی دیدن آفتاب را دارند برخی برای این طلب تلاش و ستیز می‌کنند برخی التماس را پیشه می‌کنند و گروهی مرگ را برمی‌گزینند.

وی با اشاره به اینکه «فراموشان» اولین متن بلند حرفه‌ای او به شمار می‌آید، ادامه داد: این متن را سال‌ها پیش نوشتم ولی چون نوشتن و اجرای آن سخت بود و ملزوماتی داشت که فراهم نمی‌شد نتوانستم تاکنون آن را برای صحنه آماده کنم که سال گذشته بالاخره شرایط کمی فراهم شد و علی رغم برخی نادرستی‌ها تمرین‌های این اثر انجام شد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: وقایع اجتماعی سال گذشته باعث شد من به این متن رجوع کنم و با توجه به شرایط اجتماعی نگاهی جدید به آن داشته باشم و خوشبختانه در حال حاضر مخاطب ارتباط بهتری با نمایش برقرار کرده است.

امیری با بیان اینکه بدون شک ما هم به ناکارآمدی‌ها و مفاسد اداری و مدیریتی اعتراض داریم، توضیح می‌دهد: با وجود تمام مشکلات، تعطیلی تئاتر یا هر هنر دیگری پاک کردن صورت مسئله است، باید ماند و اعتراض و انتقاد کرد. اعتراض به ناکارآمدی‌ها نه تنها حق مردم بلکه وظیفه مردم است و این یکی از آموزه‌های دینی و فرهنگی ماست اما حذف صورت مسئله اعتراض نیست بلکه فرار از اعتراض است، شاید چند هفته‌ای حال مردم خوب نباشد و هنرمند هم به تبع مردم ذوق هنرورزی نداشته باشد اما در طولانی مدت باید ماند، انتقاد کرد و شرایط را اصلاح کرد، اتفاقاً ما که مانده‌ایم هزینه می‌دهیم، نامردمی‌ها می‌بینیم، آسیب می‌بینیم و هزینه بیشتری می‌دهیم.

کارگردان نمایش «فراموشان» در پایان با بیان اینکه بارها سعی کرده است از تئاتر فاصله بگیرد، عنوان کرد: هر شب با خودم عهد می‌بندم تا دیگر تئاتر کار نکنم، راستش این همه بار مصیبت بر گرده یک نفر کمی زیاده است، حتی شغل بعدی خودم را انتخاب می‌کنم، برای شروع شغل شریفی از دسته دلالی مقدمه چینی هم می‌کنم، اما هر صبح که باز بیدار می‌شوم ناچار به سمت تئاتر راه کج می‌کنم. این روزها دارم فکر می‌کنم برگردم به سمت شغل پدری و نجاری پیشه کنم، مقدماتی هم فراهم کرده‌ام، تا یار که را خواهد و میلش به چه باشد.

مهدی اذعانی، مریم تولائی، هانیه رحیمی، پوریا فرجی، نگار عزیزی، مروارید کفائی، علی مربی بازیگران نمایش «فراموشان» هستند که تا ۲۲ اردیبهشت ساعت ۲۰:۱۵ در تالار قشقایی روی صحنه است.




نظرات کاربران