در حال بارگذاری ...
در کارگاه نمایش تئاترشهر؛

«شازده کوچولو» تبدیل به «کرگدن» می‌شود

نیما گودرزی کارگردان نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳» عنوان کرد این اثر نمایشی تلفیقی از داستان «شازده کوچولو» و نمایشنامه «کرگدن» است.

نیما گودرزی که قرار است از ۲۰ تیر ماه نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳» را در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به صحنه ببرد درباره ویژگی‌های نمایش به خبرنگار مهر گفت: نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳» ترکیبی از داستان «شازده کوچولو» آنتوان دو سنت اگزوپری و «کرگدن» اوژن یونسکو است که این تلفیق باعث شده نمایش ساختار متفاوتی پیدا کند. همچنین در نمایش از تکنیک‌های تعزیه، فضاسازی اگزیستانسیالیستی، ابزورد و به نوعی پست مدرن نیز بهره گرفته شده است.

وی درباره ایده شکل‌گیری این نمایش توضیح داد: در این نمایش در یک فضای تجربی و کارگاهی به دریافت جدیدی از داستان «شازده کوچولو» رسیده‌ایم و بازیگران نمایش نیز همگی از دانشجویان تئاتر هستند. ایده طراحی «شازده کوچولو ۲۰۲۳» نیز زمانی در ذهنم شکل گرفت که ۲ دختربچه را که کوله پشتی انداخته بودند در خیابان دیدم.

گودرزی ادامه داد: یکی از این دخترها کوله‌پشتی روی دوشش بود که طرحی از یک فضانورد معلق داشت و دیگری کوله‌ای با طرحی پر از گل روی دوشش بود. این ۲ دختربچه جلو من راه می‌رفتند و از پشت ترکیب جالبی را ساخته بودند به شکلی که برایم این فضا را تداعی می‌کرد که انگار شازده کوچولو در این زمانه حضور دارد. بعد به این نکته فکر کردم اگر شازده کوچولو قرار بود در دنیای کنونی و شرایط امروزی جهان زندگی کند تکلیفش چه می‌شد و به کجا می‌رسید چون در زمانی که نویسنده این کتاب را نوشته همه چیز متفاوت بوده و اتفاقاتی را که الان شاهدش هستیم، رخ نداده بوده است. در ادامه آرام‌آرام با این ایده درگیر شدم و تصمیم به اجرای آن گرفتم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره تلفیق نمایشنامه «کرگدن» با «شازده کوچولو» یادآور شد: در بخش‌هایی از داستان، شازده کوچولوها طی اتفاقی از شازده کوچولو بودن خودشان دست بر می‌دارند و تبدیل به کرگدن می‌شوند. انگار روزگار آنها را به جایی می‌رساند که توان شازده کوچولو بودن ندارند.

گودرزی یادآور شد: متاسفانه کمپانی‌های بزرگ سرمایه داری در دنیا، کم کم ویژگی‌هایی چون آرمان خواهی، شهامت، شجاعت و مسائل دیگر را در مردم از بین می‌برند و آنها را به تدریج زیر پا له می‌کنند و دیگر فقط پول است که اهمیت دارد. انگار دنیا نباید روی خوش به خودش ببیند تا سرمایه‌داران بتوانند جیب خودشان را بیشتر پر کنند. حال باید دید تکلیف شازده کوچولوی معصوم در این دنیای بی‌رحم چه می‌شود. کودکان ما چه گناهی کرده‌اند که باید آنقدر درگیر جنگ و ناامنی باشند. در این نمایش به چنین مسائلی پرداخته می‌شود و درباره دغدغه انسان امروزی صحبت می‌کنیم.

وی در پایان درباره فضاسازی نمایش توضیح داد: چون «شازده کوچولو ۲۰۲۳» یک کار کارگاهی است با نورپردازی و ۶ دوربین مداربسته که در صحنه وجود دارد و به صورت همزمان و زنده تصاویر را ضبط و سوئیچ می‌کنند، فضای اثر را شکل دادیم. در واقع انگار کاراکترها در تصویر خودشان استحاله می‌شوند و نوعی خودشان، خودشان را جا می‌گذارند و از خود می‌گذرند تا به شرایط بالاتر برسند اما رسیدن به درجه بالاتر کار بسیار سختی است.

محمدصادق اسدی، شاهین بامداد، مریم تولائی، الهام زارعی، نیما گودرزی بازیگران این اثر نمایشی هستند که از ۲۰ تیر تا ۶ مرداد در کارگاه نمایش به صحنه می‌رود.

دیگر عوامل «شازده کوچولو ۲۰۲۳» عبارتند از مدیر پروژه: حسین مسافر آستانه، دستیار کارگردان و برنامه ریز: لیدا چاردولی، صداپیشگان: آشا محرابی، نیک آئین گودرزی، مدیر صحنه و امور رسانه‌ای و عکاس: جواد تفتی، مدیر اجرا: مسلم صباحی، طراح نور: رضا خضرایی، مجری طرح: موسسه سینمایی هلیا فیلم.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳» اقتباسی از شازده کوچولو و جهان ایزوله شده انسانیست




نظرات کاربران