در حال بارگذاری ...
در گفتگوبا نیما گودرزی مطرح شد؛

تکلیف شازده کوچولوهای امروز چیست؟

کارگردان نمایش «شازده کوچولو۲۰۲۳» با اشاره به نقش تعیین‌کننده سرمایه‌داری در دوران فعلی گفت: تکلیف شازده کوچولوهای امروز چیست؟

نیما گودرزی در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره شیوه اجرایی این نمایش و استقبال تماشاگران تئاتر در شرایط فعلی ارایه کرد.

او که در این اجرا داستان «شازده کوچولو» و نمایشنامه «کرگدن» نوشته اوژن یونسکو را ترکیب کرده است، در این باره توضیح داد: شازده کوچولو، شخصیتی است که مدام به کشف و شهود می‌پردازد و جهان روی زمین را متفاوت با سیاره خود می‌بیند. در نمایشنامه «کرگدن» هم وقتی شخصیت «برانژه» متوجه می‌شود باید انسان بماند و به کرگدن شدن تن نمی‌دهد، جامعه دیگر حرف او را درک نمی‌کند و این شخصیت تنها می‌شود. درواقع هر دو اینها رنج تنهایی را متحمل می‌شوند.

گودرزی اضافه کرد: نگاه اولیه‌ام برای ترکیب این دو متن، دیدن دو دختربچه مدرسه‌ای بود که کوله‌پشتی داشتند و بر کوله پشتی یکی ، عکس یک فضانورد دیده می‌شد و کوله‌پشتی دیگری، چندین گل. با خودم فکر کردم اینها شازده کوچولوهای امروز هستند و تکلیف‌شان در زندگی واقعی چیست، در جهانی که سرمایه‌داری حرف اول را می‌زند، شازده کوچولوهای این دوران چه سرنوشتی خواهند داشت.

او با ارایه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی نمایش خود افزود: در بستر اجرایی این نمایش از تعزیه، تئاتر ابزورد، جهان پست مدرن و اگزیستانسیالیسم استفاده کرده‌ام چون معتقدم در زندگی واقعی و اجتماعی هم با ترکیبی از همه اینها رو به رو هستیم.

او درباره وضعیت تبلیغات و اطلاع‌رسانی این نمایش در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده‌اند، گفت: این نمایش را با سرمایه شخصی خودم روی صحنه آورده‌ام. گروهم یک گروه جوان و دانشجو هستند که البته تجربه کار دارند. ما برای اطلاع‌رسانی نمایش‌مان بیشتر از تبلیغات دهن به دهن استفاده می‌کنیم. البته امکانات دیگر را هم به کار می‌گیریم . ضمن اینکه دوستان روابط عمومی تئاترشهر هم در کنار گروه‌های اجرایی هستند. با وجود مشکلات و محدودیت‌ها، خوشبختانه سالن ما هر شب پر بوده است و امیدوارم این روند در اجراهای بعدی هم ادامه یابد.

نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳» با طراحی و کارگردانی نیما گودرزی از ۲۰ تیر اجرای خود را در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر آغاز کرده است.

بر اساس اعلام گروه اجرایی، این نمایش در چهارچوب تجربی و کارگاهی محور اجرا می‌شود، با ساختاری که از تعزیه و پست مدرن تلفیق شده است. این نمایش دغدغه‌ی انسان امروزی را در ترکیبی شاعرانه همراه با واقعیت‌های زندگی صنعتی روایت می‌کند.

 بازیگران این نمایش ( به ترتیب حروف الفبا)، محمدصادق اسدی، شاهین بامداد، مریم تولایی، الهام زارعی، نیما گودرزی هستند.

ساعت اجرای این اثر نمایشی ۱۹ و چهل و پنج دقیقه و مدت زمان اجرای آن ۷۰ دقیقه است.




نظرات کاربران