در حال بارگذاری ...
یادداشت سید محمد جواد طاهری؛

تأکید بر استمرار اجرای یک طرح ارزشمند در محوطه مجموعه تئاتر شهر

نام تئاتر می‌تواند هسته اصلی و انگیزه‌ای مهم در جهت تحقق شرایطی باشد که نقطه ایدئالش تبدیل محیط تئاتر شهر به‌ یکی از اصلی‌ترین شاهراه‌های فرهنگی–هنری تهران است

سیدمحمدجواد طاهری: طی روزهای گذشته هم‌زمان با آغاز طرح بهسازی محیط پیرامونی تئاتر شهر، این تجلی‌گاه ناب هنر نمایش، تلاش کردیم تا به‌واسطه ارزشمندی آنچه از این ساختمان پرخاطره در دل و ذهن‌مان داریم، گردهمایی همدلانه‌ای را با حضور هنرمندان ارزنده و گرامی تئاتر ایران‌زمین، برای تسریع و استمرار در روند اجرای این طرح مهم و ارزشمند در مجموعه تئاتر شهر برگزار کنیم. حضوری پر از مهربانی و دغدغه‌مندی که برای ما اهالی تئاتر شهر دربرگیرنده ارزش‌های فراوانی بود که هیچ‌گاه آن را از ذهن و قلب‌مان پاک نخواهیم کرد. حضوری پرشور و دلسوزانه که نشئت‌گرفته از دغدغه‌مندی و نگرانی‌های عزیزانی بود که طی این سال‌ها با حضور پرمهرشان در صحنه، چراغ پرفروغ این هنر شریف را روشن نگه داشتند و ما هم به سهم خود مفتخر به میزبانی‌شان بودیم و هستیم .

قصه‌ای پرغصه‌ و سرشار از بایدها و نبایدها

همه می‌دانیم قصه این سال‌های محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر، قصه پرغصه‌ای سرشار از بایدها و نبایدها بود و هست که می‌بایست خیلی زودتر از این‌ها به فکر نجاتش می‌بودیم. مجموعه‌ای سرشار از خاطرات گرامی و گران‌بهایی که تقریباً همه هنرمندان عرصه تئاتر، حتی آن عزیزانی که در این سال‌ها تبدیل به ستارگان درخشان عرصه‌های دیگر شدند، خاطرات تلخ و شیرینی را در این مجموعه گذرانده‌اند که قطعاً و حتماً برای‌شان اعتبار و توشه راهی در مسیر فرهنگی‌شان بود و هست.

ر این مسیر بنده و همکاران عزیزم در مجموعه تئاتر شهر با همراهی صمیمانه و پرشور هنرمندان شریف تئاتر ایران‌زمین، همکاری دلسوزانه و برادرانه جناب اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب سالاری معاون محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برادر گرامی‌ام جناب کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عزیزان در شهرداری تهران به‌ویژه شهرداری منطقه 11، اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران به‌ویژه برادر ارجمند جناب علیرضا نادعلی، عزیزان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و دوستان نیروی انتظامی در این روزها نهایت تلاش‌مان را انجام دادیم تا داستان طولانی و پرفرازونشیب بهسازی محیط پیرامونی تئاتر شهر بالاخره به نتیجه مطلوبی برسد، که امیدوارم رسیده باشد؛ نتیجه‌ای که از حالا به بعد باید به آن نگریست.

استمرار در طرح پاک‌سازی؛ راهکاری کارآمد

شرایطی بسیار مهم که بی‌تعارف باید و حتماً در مسیر استمرار قرار گیرد تا بتوانیم با همیاری و همراهی و هم‌فکری اهالی تئاتر، شرایط مطلوب‌تری را در این محیط ارزشمند فرهنگی فراهم سازیم، وگرنه آنچه در این روزها صورت گرفت، باز هم در فرآیند اقدامات کوتاه‌مدتی قرار خواهد گرفت که نتایج مقطعی ناشی از آن، هیچ دردی از نابه‌سامانی‌های این مجموعه کم نمی‌کند. دردی ناشی از آنچه طی این سال‌ها در محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر به‌واسطه بساط‌گستری غیرمتعارف و خارج از قوانین محوطه‌های تاریخی دارای شماره ثبت ملی، افزایش حضور فروشندگان مواد مخدر، دعواها و نزاع‌های خیابانی، سرقت‌های پی‌درپی، ناامن شدن محیط برای حضور خانواده‌ها و شهروندان عزیز، ایجاد مشکلات فراوان برای رفت‌وآمد تماشاگران و هنرمندان برای حضور در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر به وجود آمده و می‌بایست به‌واسطه طرح بهسازی محیط پیرامونی تئاتر شهر، آن را فقط آغازی برای ارتقای کیفیت فرهنگی و اجتماعی محیطی بدانیم که متعلق به همه شهروندان بوده و نام تئاتر می‌تواند هسته اصلی و انگیزه‌ای مهم در جهت تحقق شرایطی باشد که نقطه ایدئالش تبدیل محیط تئاتر شهر به‌ یکی از اصلی‌ترین شاهراه‌های فرهنگی–هنری تهران است.

به هر ترتیب بر اساس اعلام کمیته تعیین حریم آثار تاریخی کشور، اکنون ضوابط و مقررات حفاظتی عرصه و حریم اثر تاریخی تئاتر شهر تشریح و به مجموعه اعلام شده است. بر این اساس در این محدوده که به‌عنوان عرصه اثر تاریخی تئاتر شهر تعیین و ابلاغ شده، هرگونه عملیات اجرایی و اقدامی که منجر به تخریب یا آسیب به این اثر تاریخی شود، ممنوع و رعایت ضوابط عمومی حریم مصوب آثار الزامی است. پس همین شرایط به وجود آمده در طرح بهسازی، می‌تواند مقدمه مناسبی برای اجرای طرح حریم مجموعه تئاتر شهر باشد که امیدوارم به‌واسطه خواسته درست و منطقی هنرمندان عرصه تئاتر، تماشاگران و شهروندانی که خواهان محیطی امن و پاکیزه برای محدوده تئاتر شهر هستند، به‌زودی شاهد اجرای عملیات عمرانی حریم تئاتر شهر بر اساس ضوابط و قوانین باشیم.




نظرات کاربران