در حال بارگذاری ...
پاسخ به یک شبهه درباره توقف اجرا

هنرمندان تئاتر باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند

رئیس مجموعه تئاترشهر با تأکید بر انتظار ویژه از هنرمندان مبنی بر طی مراحل قانونی مجموعه از آنها خواست به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.

سیدمحمدجواد طاهری، ریاست مجموعه تئاترشهر در گفت‌وگویی با روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، با بیان اینکه اجرای نمایش بدون برنامه‌ریزی در این مجموعه، ممکن نیست، گفت: تئاترشهر، طبق روال، با انتشار فراخوانی سالانه از هنرمندانی که متقاضی اجرا در مجموعه هستند دعوت می‌کند تا نمایش مورد نظر به همراه فرم تقاضای اجرا را در بازه زمانی مشخص به دبیرخانه مجموعه تئاترشهر ارائه دهند و از آنجایی‌که تعداد تقاضا برای اجرا همیشه چند برابر ظرفیت پذیرش مجموعه است، حتما باید این تقاضاها کارشناسی و از میان آنها تعدادی انتخاب شود که این امر توسط کارشناسان، کارگردانان و اساتید، برحسب اولویت‌های اعلام شده از قبل، انجام می‌گیرد.
طاهری در ادامه با تاکید بر اینکه لازم است همه متقاضیان به روند شرکت در فراخوان، احترام بگذارند؛ گفت: فرایند انتشار و شرکت در فراخوان، در حال حاضر می‌تواند الگوی مناسب برای اجرا باشد تا حقی از هنرمندان به خصوص جوانان، ضایع نشود. اما گاهی متأسفانه شاهد این امر هستیم که هنرمندان عزیزی با استناد به اینکه سالها نمایش به صحنه برده‌اند؛‌ خواستار مستثنی شدن از روند شرکت در فراخوان هستند و خارج از این چارچوب می‌خواهند به تقاضایشان رسیدگی شود.
رئیس تئاترشهر در ادامه به نیاز این مجموعه برای دریافت بودجه تولید اشاره کرد و افزود: من معتقدم مجموعه تئاترشهر باید تبدیل به یک کمپانی شود و نقش سفارش دهنده اثر نمایشی را داشته باشد نه سفارش‌پذیر اما با توجه به بودجه ناچیز تئاتر و محدودیت‌های بسیار، در حال حاضر، این امر و خواست مقدور نیست؛ مگر اینکه مسئولین بالادستی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه جداگانه‌ای برای تولید و اجرای نمایش به تئاترشهر اختصاص دهند.
طاهری در پایان از هنرمندانی که پس از طی مراحل شرکت در فراخوان، در جدول اجرا قرار گرفته‌اند، خواست در زمان مقرر، اجرای خود را به صحنه ببرند و چنین تشریح کرد: من از هنرمندانی که پس از طی مراحل فراخوان، در جدول اجرا قرا گرفته‌اند،‌ می‌خواهم در زمان مقرر  تعیین و توافق شده، نمایش خود را به صحنه ببرند چون هرگونه تغییر، سلسله‌وار اجرای نمایش‌های بعدی را نیز دچار چالش و مشکل خواهد کرد. مانند نمایش اخیر مازیار لرستانی که در برنامه‌ریزی اولیه مقرر شد روز 30 مرداماه به صحنه برود اما تأخیر در ارسال نمایشنامه به دفتر شورای نظارت و ارزشیابی و عدم تأیید کیفی در بازبینی اول، که ایشان را متعهد به انجام اصلاحات می‌کرد، همچنین تأخیر خود ایشان در شروع اجرای نمایش، باعث شد از مفاد تفاهم‌نامه امضاشده عدول کنند؛ گرچه پایان اجرای مازیار لرستانی تا 4 مهرماه(از 30 مرداد تا 4 مهرماه) تعیین شده بود اما با همکاری‌ای که از سوی مجموعه به عمل آمد تا 14 مهرماه نیز اجرا، تمدید شد اما به دلیل تعهد سالن به نمایش دیگر،‌ امکان تمدید دوباره نمایش وجود نداشت. اسناد مربوط به امضای تفاهم‌نامه و تاریخ توافقی اجرا موجود است.




نظرات کاربران