در حال بارگذاری ...
مدیر کل بهزیستی همزمان با روز جهانی عصای سفید، با حضور در مجموعه تئاتر شهر گفت:

از گروه‌های تئاتری نابینا حمایت می‌کنیم

روز بیست و سوم مهرماه، همزمان با روز جهانی عصای سفید، مراسمی با حضور هنرمندان تئاتر و محمد نصیری، مدیر کل بهزیستی استان در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی تئاتر شهر، روز جهانی نابینایان (عصای سفید)  با حضور هنرمندان نابینای تئاتر و هنرمندان پیشکسوت تئاتر از جمله بهزاد فراهانی، اسماعیل خلج، شهرام گیل آبادی، مریم نشیبا، محمود رضا رحیمی، بهرام سروری نژاد، انوش معظمی ، خسرو احمدی و پرفسور عبدالمحمود رضوانی، ادیب و مدرس و مترجم ادبیات، محمد نصیری، مدیر کل بهزیستی استان تهران و علیرضا رضایی معاون امور اجتماعی و فرهنگی بهزیستی استان تهران روز بیست وسوم مهرماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر، همراه با اجرای قطعات نمایشی گرامی داشته شد.
در ابتدای این مراسم، غلامرضا عربی، کارگردان و سرپرست گروه تئاتر باران با تشکر از حضور هنرمندان حاضر در جلسه گفت: روانشناسان، وقتی بخواهند کسی را هیپنوتیزم کنند، به او می‌گویند چشمانت را ببند تا تو را به جایی بهتر ببریم. ما در این گروه مدت‌هاست که چشمانمان را بسته‌ایم  و به لطف خدای بزرگ، در یک جای خوب حضور داریم،‌ یکی از خصوصیات هنر نمایش این است که کلام را به تصویر تبدیل می‌کند و شگفت انگیزتر از آن در جامعه نابینایان این است که ما تصاویر را تبدیل به کلام می‌کنیم و  از آنجا به معنا می‌رسیم. در واقع ما عصاره تصاویر را تبدیل به معنا می‌کنیم. آن چیزی که برای ما و گروهمان محترم است،‌این است که نسبت به دیگران به واسطه معنا نزدیک شویم.
در ادامه مراسم، بهزاد فراهانی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر و سینما با ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان نابینا گفت:‌ من سالها است با این مقوله یعنی عصای سفید به معنای دوستی و صمیمیت روبر رو هستم؛ چون  در بین آشنایان نزدیکم این مسئله وجود داشته است.
فراهانی در ادامه از حضور نابینایان و اجرای تئاتر ابراز مسرت کرد و گفت: خوشحالم که بچه‌های نابینا در تئاتر حضور دارند، بازی می‌کنند، می‌نویسند و حتی شنیده‌ام کارگردانی هم می‌کنند. من به عنوان یک پیشکسوت تئاتر می‌گویم همه ما در کنار آنها ایستاد‌ه‌ایم و از همین‌جا اعلام می‌کنم برای آموزش و یادگیری هر چه بهتر آنها در کنارشان هستم.  
کارگردان نمایش «گل و قداره» هنرمندان نابینا را به خلق درام دعوت کرد و توضیح داد: اینکه هنرمندان نابینا به روی صحنه می‌آیند و به راحتی حرفشان را می‌زنند، خیلی زیباست و یک توصیه کوچک هم دارم و آن  اینکه این هنرمندان  به مطالعه بیشتر از آثار فروغ فرخزاد و بورخس و غیره بپردازند و خودشان دست به خلق درام بزنند و بنویسند.
در ادامه مراسم، عبد المحمود رضوانی ادیب، مترجم و مدرس ادبیات، به این نکته اشاره کرد که همه ما انسانها  از زمانی که توانستیم فکر کنیم، یک سوال ذهن ما را درگیر کرد و آن این‌است که آفرینش چیست؟ و همواره به دنبال شناخت خود و جهان هستیم. اینکه ما از کجا آمده ایم و به کجا قرار است برویم؟ بر همین اساس، ما همیشه در طول زندگی سرگردان هستیم. انسان در این دنیا، چیزی نمی‌داند، در جهل مطلق است که گاهی به  آن علم می‌گوید. اگر صد سال پیش به این موبایل اشاره می کردید، شما را تکفیر می‌کردند. پس بسیاری از چیزها وجود دارند اما ما نسبت به آن جاهلیم نه اینکه وجود نداشته باشند. ندانستن ما دلیل دلیل بر عدم نیست.
رضوانی در ادامه ضمن اشاره به حواس چند گانه انسان، گفت: حواس ما دیدنی نیستند اما وجود دارند و هر کدام اگر وجود نداشته باشند، دیگری به جای آن انجام وظیفه می‌کند. ادراک حسی یا همان ارتباط روحی، انسانها را به هم وصل می‌کند، چیزی که در بین این گروه  مشاهده کردم.
در ادامه مراسم، محمد نصیری، مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: خیلی خوشحالم چنین گروه‌هایی در حال فعالیت در تئاتر هستند، اما باید نیازهای آنها برای اجرای نمایش، نیز رفع شود. من امیداورم این گروه‌ها تکثیر شوند.
نصیری در ادامه گفت: این گروه و گروه‌های مشابه،  باید ابتدا به لحاظ حقوقی ثبت رسمی شوند و من تا زمانی که هستم ضمانت می‌کنم از گروه‌های تئاتر نابینا حمایت کنم. با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که در این گروه‌ها وجود دارد، به محل مناسبی برای تمرین و تولید آثار نمایشی نیاز دارند. امیدوارم این‌گونه گروه‌ها در کل کشور نماینده داشته باشند و بتوانند فعالیت کنند.
شهرام گیل آبادی، نویسنده،‌کارگردان و مدیر هنری با ابراز خوشحالی از شرکت در جشن روز عصای سفید،  اظهار کرد: خیلی خوشحالم که جمع هنرمندان نابینا هستم. این هنرمندان نابینا، بخش شنوایی‌شان خیلی قوی شده است، اما شنیدن ما انسانهای بینا، فعال نیست. آنها ادارکی دارند که ما نداریم.




نظرات کاربران