در حال بارگذاری ...
در حریم تئاتر شهر چه خبر است؟

نمایش آیینی صاحب مکان اجرا می‌شود

ضلع شمالی محوطه تئاتر شهر توسط شهرداری منطقه به دلیل تبدیل محلی برای اجرای نمایش های آیینی سنتی چند وقتی است در حال ساخت و ساز است و این نگرانی را برای رهگذران بوجود آورده که چه مساله ای دوباره قرار است، حریم تئاتر شهر را تهدید کند اما خوشبختانه این بار گویا خبر خوشی است! اما این خبر خوش، ما را نباید از ماجرای حریم تئاتر شهر غافل کند.

به گزارش ایسنا، به تازگی وزیر ارشاد در جدیدترین اظهارنظرش وعده داده است که شنبه هفته آینده طی یک برنامه مناسب کلنگ‌زنی این پروژه انجام می‌شود.

در حریم تئاتر شهر چه خبر است؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است: بیش از سی سال است که پروژه اجرای حریم تئاتر شهر مطالبه هنرمندان است، از این رو با انجام این پروژه زمستان ۱۴۰۲ بهار اهالی فرهنگ و هنر می‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی در بازدید از پروژه اجرای حریم تئاتر شهر که امروز ۲۵ آذر ماه بدون اطلاع رسانی قبلی انجام شد، گفت: تئاتر شهر برای تهران و کل کشور قلب تپنده حوزه فرهنگ و هنر و نماد فرهنگی و هنری شهر تهران و کشور است و اهالی هنر علاقه خاصی به این مکان دارند.

او افزود: پروژه اجرای حریم تئاتر شهر از سال ۱۳۶۸ مورد مطالبه هنرمندان بوده و هنرمندان برجسته مکررا به بنده مراجعه کردند و با همکاران من در خصوص انجام این پروژه صحبت کردند، بنابراین ان شالله این پروژه به همت معاونت توسعه منابع انجام می‌شود.

اسماعیلی درباره زمان کلنگ‌زنی این پروژه گفت: بنده تمایل داشتم در این هفته این اتفاق صورت گیرد ولی روز دوشنبه در وزارت فرهنگ مهمان ویژه‌ای داریم و یک شهید عالی مقام در وزارت فرهنگ تدفین می‌شود که همکاران من مشغول این برنامه هستند؛ لذا شنبه هفته آینده طی یک برنامه مناسب کلنگ‌زنی این پروژه انجام می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هنرمندان علاقه ویژه‌ای به تئاتر شهر دارند و این مساله دلیل ما برای شروع این پروژه است از این روی با انجام این پروژه زمستان ۱۴۰۲ بهار اهالی فرهنگ و هنر می‌شود.
اما ماجرای که این روزها در فضای مجازی مطرح شده و منجر به بوجود آمدن نگرانی هایی شده که حریم تئاتر شهر تخریب نشود حکایت دیگری است که فعلا گویا جای نگرانی ندارد و برای ساخت محلی برای اجرای نمایش های آیینی سنتی است که چند وقت قبل خبرش منتشر شد.

 

طبق خبر از پیش اعلام شده است، حوض سمت ضلع شمالی پارک دانشجو با همکاری شهرداری منطقه ۱۱(ناحیه ۱) تهران و طرحی از معمار حریم مجموعه تئاترشهر، به محلی برای اجرای نمایش‌های آیینی تبدیل می‌شود. 

طرح تبدیل حوض ضلع شمالی پارک دانشجو به محل اجرای نمایش آیینی با همکاری شهرداری منطقه و مجموعه تئاترشهر از روز شنبه ۶ آبان ماه وارد فاز اجرایی شده است.
محل اجرای نمایش‌های آئینی طبق اعلام روابط عمومی این مجموعه، به دلیل لزوم تناسب با طرح حریم مجموعه تئاترشهر که به تازگی به تأیید وزارت میراث فرهنگی رسیده است، توسط سروناز امتیازی، معمار طرح حریم، طراحی شده است. 
طرح سن (صحنه) دایمی اجرای نمایش آیینی و ایرانی با الهام از صحنه گرد «تکیه دولت» و با توجه به نیازهای امروزی طراحی شده است. براساس طرح پیشنهادی، صحنه نمایش، ۲۸۰ درجه و مدور است. یک پله مدور مرکزی، صحنه را به ۴ اتاق زیر سن متصل می کند که برای گریم هنرمندان، رختکن و انبار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 
همچنین صحنه نمایش به شکل نعل اسبی، دارای سه ردیف صندلی به ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ برای تماشاگر در نظر گرفته شده است. کف صحنه نیز از جنس بتونی و همسان با مصالح ساختمان تئاترشهر خواهد بود. 
در اطراف صندلی‌ها، میله‌هایی برای نصب سیستم صوتی و نور در نظر گرفته شده است که در فصل سرد، کابری دومی به عنوان پایه خیمه و سرپوش نیز خواهند داشت. 

اما در پایان باید امیدوار بود هر چه زودتر وعده حریم تئاتر شهر محقق شود تا این مجموعه به آرامش برسد.

 




نظرات کاربران