در حال بارگذاری ...
مدیر تئاترشهر مطرح کرد؛

خبر تخریب تئاترشهر شوخی خوبی نبود/ به‌جای حوض؛ محلی برای پرده‌خوانی ساخته می‌شود/ عملیات ساخت و ساز ۱۰ روز دیگر تمام می‌شود

محمدجواد طاهری درباره حاشیه‌های پیش آمده درباره عکسی که از تخریب تئاتر شهر در فضای مجازی منتشر شده به ایلنا توضیحاتی داد او گفت: حوضی که در ضلع شمال شرقی تئاتر شهر قرار دارد توسط شهرداری به سکوی اجرا تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی چند سال گذشته همواره حریم تئاتر شهر و ساخت و سازهای پیرامون آن حاشیه ساز بوده و نگرانی‌هایی را از سوی تئاتری‌ها و هنرمندان و دوست داران تئاتر به همراه داشته است. ورود عمرانی شهرداری به حریم مشخص محوطه تئاتر شهر یکی از نگرانی‌هایی بوده که همواره وجود داشته که البته بی‌دلیل هم نبوده است. 

همجواری متروی چهارراه ولیعصر با محوطه و بنای تاریخی تئاتر شهر، عدم تفکیک بخش پارک دانشجو از محوطه فرهنگی و تاریخی تئاترشهر همه و همه مسائلی هستند که سال‌هاست نگرانی‌هایی را در پی داشته‌اند. ناگفته پیداست که این ساخت و سازها و عدم تفکیک‌ها در نهایت طی یک دهه گذشته چهره‌ای غیر فرهنگی از این مجموعه مهم ایجاد کرده است. اما در اتفاقی دیگر که طی روزهای گذشته رخ داده، حوضی که در جوار تئاتر شهر قرار دارد، تخریب شده است. محمدجواد طاهری (مدیر مجموعه تئاترشهر) درباره این تصمیم و جزییات عکس منتشر شده از تخریب محوطه تئاتر شهر در فضای مجازی گفت: انتشار عکس مذکور و صحبتهای ایجاد شده درباره آن خیلی شوخی بدی است. در حالی که آدم به آن می‌خندد با گروتسکی در ماجرا مواجه می‌شود. تخریب تئاتر شهر کذب است و اصلا چنین چیزی امکان ندارد و نخواهد داشت. تئاتر شهر متعلق به یک زمان نیست؛ بلکه متعلق به زمان‌ها و جزیی از تاریخ و میراث این کشور محسوب می‌شود. هیچکس این توان را ندارد که تئاتر شهر را خراب کند. 

طاهری افزود: ما با فضای مجازی مواجهیم و امروز در آن اخباری را می‌شنویم که آن‌ها هم همانطور که از اسمشان پیداست، مجازی هستند. شاید برخی موارد هم در فضای مجازی درست باشد، اما در رابطه با تئاتر شهر چنین چیزی وجود ندارد. 

حوضی که به سکوی اجرا تبدیل می‌شود

او درباره ماجرای عکس منتشر شده در فضای مجازی گفت: اگر بخواهم درباره این عکس توضیح دهم باید بگویم ما در ضلع شمال شرقی تئاتر تئاتر شهر حوضی را در کنار مترو داشتیم که بخشی از آن در حریم شهرداری و بخش دیگر در حریم تئاتر شهر قرار گرفته است. ما با شهرداری به توافق رسیدیم که آن بخش بالایی (قسمتی که حوض در آن واقع شده) را در اختیار شهرداری قرار دهیم. تا به این واسطه آن حوض به یک سکوی دائم برای اجرای آثار محیطی و آیینی تبدیل شود. سکوها به شکلی طراحی شده که مهندسی طرح حریم حائل تئاتر شهر، طراحی کرده است. 

او افزود: سکوها گرد و به شکلی برگرفته از تئاتر یونان هستند. آن‌ها به همان شکلی ساخته می‌شوند که در نمایشهای خیابانی خودمان هم داریم. این مدل صحنه یک سکو در میانه دارد که محل اجراست. سه سکو هم در دور صحنه قرار دارد، که جایگاه تماشاچیان محسوب می‌شود. راهرویی هم برای عبور و مرور بازیگران و عوامل اجرا و و ورود به فضای میانی و سکوی اجرا تعبیه شده است. 

تخریب حوض را به اسم تئاترشهر نوشتند

او در توضیحات بیشتر گفت: با شهردار منطقه صحبت‌هایی شده و حال مرحله تخریب حوض در حال انجام است و عکس منتشر شده در فضای مجازی هم در همین رابطه است. متاسفانه این تخریب را به پای تئاتر شهر گذاشته‌اند و این قضیه حداقل به بنای تئاتر شهر ارتباطی ندارد. این طرح اگر اجرا شود قطعا عایدی خیلی خوبی برای هنرمندان تئاتر خواهد داشت. به هر حال همانطور که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به درستی اشاره کرده‌اند، چهارراه ولیعصر به نقطه‌ای فرهنگی بخصوص برای هنر نمایش تبدیل خواهد شد. این موضوع اهمیت دارد و ما اگر بتوانیم شرایط را برای اجرای پرده خوانی هم فراهم کنیم محیط‌های دیگری را پس از اجرای حریم تئاتر شهر در محوطه ایجاد خواهیم کرد. دستور این کار داده شده و بنا به قول آقای وزیر ظرف شش ماه تا یک سال دیگر انشالله این پروژه پایان خواهد یافت. 

طراحی‌های جدید برگرفته از معماری ایرانی اسلامی است

طاهری درباره جزییات حریم تئاتر شهر هم گفت: حریم باتوجه به طراحی‌های برگرفته از معماری خود تئاتر شهر و البته برگرفته از معماری ایرانی اسلامی خودمان ایجاد خواهد شد که توسط سرکار خانم امتیازی طراحی شده. قرار نیست چیزی اضافه و کم شود. فقط قرار است نقطه‌ای امن برای مخاطبان و تماشاگران فراهم شود. در عین حال نیز امنیت بیشتری برای هنرمندان برقرار خواهد شد. 

طاهری در ادامه گفت: سکوی مربوطه هم توسط خانم امتیازی طراحی شده، اما اجرا و هزینه آن با شهرداری است. اجرای حریم تئاتر شهر هم به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. 

 ساخت و ساز تا ده روز دیگر تمام می‌شود

طاهری در ادامه بیان کرد: آن حوض نزدیک سه چهار هفته‌ای است که خراب شده چون به این کار نیاز بود. با توجه به اینکه در زیر حوض خط مترو و ایستگاه قطار قرار دارد و برای این بخش از بتون مسلح استفاده شده، عملیات تخریب زمان‌بر بوده و وسواس بیشتری را می‌طلبد. این کار باید با تخصص انجام شود. فاصله زمانی رخ داده به همین دلایل بوده و روز شنبه بنده و معاون وزیر آقای اسلامی با شهردار منطقه صحبت کرده‌ایم و این قول مساعد را گرفته‌ایم که طی ده روز آینده عملیات ساخت و ساز سکو پایان یابد. 

طاهری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حریم تئاتر شهر و حد و حدود آن گفت: حریم تئاتر شهر بر اساس تعریف میراث فرهنگی از بر خیابان ولیعصر است و تا بر خیابان انقلاب ادامه می‌یابد. این حریم در سمت شرق نیز از کناره پارک شروع می‌شود و تا دیوار پشتی ادامه دارد. این حریم ذوزنقه شکل حریم تئاتر شهر است. این نقطه یکی از مهمترین چهار راه‌های کشور است و قطعا هم شهرداری و هم ارگان‌های دیگر مراسم‌های فرهنگی در این نقطه دارند. 

محوطه داخلی تئاترشهر در اختیار شهرداری نیست

وی در پایان گفت: این توافق انجام شد که بخش بالای (رمپ نزدیک حوض تخریب شده فعلی) در اختیار شهرداری و عموم قرار گیرد اما این به معنی نیست که این بخش از حریم تئاتر شهر خارج می‌شود. این بخش جزو حریم تئاتر شهر است اما باز است. با این حساب حریم داخلی تئاتر شهر و محدوده بسته شده و حائل حریم در اختیار شهرداری نیست.




نظرات کاربران