در حال بارگذاری ...
نشست خبری نخستین جشنواره تئاتر «هم آغاز» برگزار شد:

طاهری: این جشنواره به جوانان تهران و شهرستان فرصت برابر داد/از تعطیلی جشنواره تئاتر دانشگاهی گله‌مندم

نشست خبری نخستین جشنواره مستقل «هم آغاز» روز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه، با حضور خبرنگاران، برخی گروه‌های شرکت کننده، سیدمحمدجواد طاهری، رئیس مجموعه تئاترشهر و امیرموسی کاظمی، دبیر جشنواره در سالن مشاهیر مجموعه ئئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای برنامه، اکبر دانش طلب، شاعر و مجری برنامه ضمن خوشامدگویی به حاضران، از سیدمحمدجواد طاهری، رئیس مجموعه تئاترشهردعوت کرد تا درباره جزئیات، لزوم و فلسفه برگزاری جشنواره نکات لازم را بیان کند.

سیدمحمدجواد طاهری نیز با اشاره به سابقه آموزشی در بازیگری و کارگردانی خود گفت: جشنواره تئاتر هم‌آغاز همانطور که از نامش برمی‌آید، شروع دوباره با هم در راستای هدف مشترکی به نام تئاتر است. با توجه به اینکه در حوزه آموزش فعالیت کرده بودم و تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان این رشته را می‌دیدم که برای به صحنه بردن یک نمایش، از یک سالن به سالن دیگر می‌روند، در زمان ورود به مجموعه تئاترشهر تلاش کردم فرصتی فراهم کنم تا افراد جوان و خلاق بتوانند توانایی‌های خود را نشان دهند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به فرصت برابری که در این جشنواره به هنرمندان شهرستان و تهران داده شد، اشاره کرد و گفت: شاید کمتر مدیری حاضر می‌شود ریسک کند و به هنرمندان جوان در اجرادادن اعتماد کند اما در این جشنواره سعی شده به متقاضیان جوان چه  شهرستانی و چه تهران، فرصت برابری داده شود.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون در بخش دیگری از سخنان خود شاخصه جسارت در جوانان را ستود وچنین تصریح کرد: در فراخوانی که تیرماه 1401 منتشر شد، جوانان 25 تا 40 سال را فراخواندیم تا اجرا بروند و مولفه سن را به این دلیل گذاشتیم چون جوان‌ها جسارتی دارند که نسل پیشکسوت ندارد.  

طاهری همچنین بر مستقل بودن جشنواره تاکید کرد و گفت: ما عامدانه از هیچ نهاد و ارگانی کمک نگرفتیم تا استقلال جشنواره حفظ شود. نیت ما این بود که از خود جوانها در برگزاری جشنواره کمک بگیریم. از اولین مرحله خوانش سپس بازبینی و داوری همه انتخاب‌ها توسط کارگردانان جوان و موفق صورت گرفت و خواهدگرفت.. از همینجا از همه مدیران سالن‌های خصوصی هم دعوت می‌کنم تا نمایش‌های حاضر در این جشنواره را ببیند تا بررسی کنند شاید نمایشی منتخب داوران جشنواره نباشد اما مدیران سالن‌ها ظرفیتی در برخی نمایشها ببیند که تمایل داشته باشند از آنها برای اجرا در سالن خود دعوت کنند.

طاهری در ادامه به جایزه این جشنواره نیز اشاره کرده و چنین بیان داشت: جایزه این جشنواره، اجرایی است که گروه‌ها در تالار قشقایی خواهندگرفت. این سالن هم به دلیل مختصات ویژه و داشتن درِ ورودی مستقل برای اجرای جشنواره در نظر گرفته شده است.

در ادامه نشست،‌ امیر موسی کاظمی، دبیر جشنوار نیز ضمن تبریک روز زن، اظهار داشت: در این جشنواره 220 طرح و نمایشنامه به دبیرخانه رسیده بود که برخی از آنها نواقصی داشتند و در نهایت 160 تقاضا بررسی شد. از میان این تعداد، 50 اثر برای مرحله بازبینی معرفی شدند. در این مرحله،‌ وحید نفر، حسن معینی، وحید منتظری، مجید شکری و اشکان پیردل زنده وظیفه بررسی و انتخاب متن را به عهده داشتند. در مجموعه ئئاترشهر فراخوان دیگری به اسم «کار اولی‌ها»‌ قبل از جشنواره «هم آغاز» داده شده بود که از بین متقاضیان آن هم 10 اثر انتخاب شد و در مجموع به عدد 60 اثر رسیدیم. 5 نفر از ادامه جشنواره انصراف دادند و در نهایت 55 نمایش بازبینی شد که به دو لیست نهایی و مشروط رسیدیم، آثار مشروط، آثاری بودند که نیاز به اصلاحات فنی و مشاوره داشتند. سه اثر هم به انتخاب دبیر جشنواره مورد بازبینی قرار گرفتند که یک اثر از بین آنها انتخاب شد، بنابراین یک اثرِ مهمان هم در بین آثار جشنوار خواهیم داشت.

این مدیر و کارگردان تئاتر با تاکید بر ارایه یک خبر خوب گفت: در ابتدا قرار نبود جشنواره رقابتی باشد اما به خواست خود گروه‌ها و ایجاد انگیزه در بین آنها، جشنواره رقابتی شد. و سایت «تیوال» هم تامین جایزه‌ها را به عهده گرفت تا در نهایت در بخش متن، کارگردانی، بازیگر برگزیده زن، بازیگر برگزیده مرد، طراحی(نور،‌ صحنه و ...)‌ و نمایش برگزیده بتوانیم آثاری را معرفی کنیم.

کاظمی، شیوه انخاب اثر برترجشنواره را توضیح داد و گفت: قرار شده همه مخاطبان جشنواره بلیت خریداری کنند و به آثار امتیاز دهند، اثری که بیشترین امتیاز را کسب کند، به عنوان نمایشِ برگزیده جشنواره معرفی خواهدشد. همچنین در پایان اجرای دوم هر نمایش، جلسه نقد و بررسی هم صورت خواهدگرفت.

امیرموسی کاظمی، در توضیح دلیل تغییر زمان برگزاری جشنواره چنین توضیح داد: زمانی که من به تیم برگزاری جشنواره ملحق شدم، آذرماه برای برگزاری این جشنواره در نظر گرفته شده بود اما چون اعلام نتایج مهرماه انجام شده بود و عملا گروه‌ها فرصت کمی برای ارایه اثر خود داشتند، با چند جا به جایی، به زمان دی ماه رسیدیم.

سیدمحمدجواد طاهری، با تاکیدِ دوباره بر اینکه جشنواره فقط مختص تهرانی ها نیست، اظهار داشت: تئاترشهر فقط مختص هنرمندان تهرانی نیست، در این جشنواره سعی شده متقاضیان شهرهای دیگر هم تحت پوششش جشنواره قرار بگیرند. در این جشنواره ما 4 اثر از استانهای اصفهان،‌خراسان جنوبی و فارس داریم. تمام تلاش خود را به خرج می‌دهیم که بتوانیم برای این این 4 گروه در تهران، خوابگاهی تهیه کنیم،‌ هرچند در ابتدای برگزاری، قول چنین مساله‌ای را نداده بودیم.

طاهری با خطاب قرار دادن خبرنگاران چنین بیان داشت: چنان از این جشنواره و جشنواره‌های مستقل حمایت کنید که مسوولان نتوانند دست از سر این جشنواره‌ها بردارند و این امر،‌ همت همه خبرنگاران و هنرمندان را می‌‌طلبد. برگزاری این جشنوار یک محک دو طرفه بین مجموعه تئاترشهر و گروه‌های نمایشی است، گروه‌ها باید خود را محک بزنند ببینند مخاطب دارند یا خیر؟

دبیر جشنواره، درباره شیوه بازبینی آثار توسط شورای نظارت گفت: اگر بازبینی به شیوه اجرای دو گروه در روز باشد، حدود ده روز بازبینی آثار طول خواهدکشید،‌ ما سعی می‌کنیم با ارایه فیلمِ نمایش‌ها به شورای نظارت،  این روند را کمی تسریع کنیم. خوشبختانه سرپرست شورای نظارت و ارزشیابی با ما همراه بوده و قول همکاری در زمینه سرعت بخشی به این روند را داده‌ است.

طاهری هم در توضیح مستقل بودن جشنواره اینچنین ابراز کرد: استقلال جشنواره به معنای پنهان‌کاری نیست، ما سعی کردیم که چارچوب و قوانین شورای نظارت و مرکز هنرهای نمایشی را مراعات کنیم. اسنقلال این جشنواره به این معنی است که اگر مدیر این مجموعه سال دیگر اینجا نبود، جشنواره در سالن دیگری برگزار شود و ادامه حیات دهد. اگر این جشنوار در سیکل متعارف همه جشنواره‌ها و برآورد بودجه می‌افتاد، هرگز برگزار نمی‌شد، اما در حال حاضر به نوعی از نظر مالی خودگردان است.

طاهری در پایان نشست، با ابراز گله‌مندی از وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، تصریح کرد: من از گروه‌های شرکت کننده در این جشنواره تشکر می‌کنم. در حال حاضر، کارگردانان جوان متن به دست از یک سالن خصوصی به سالن دیگر برای به صحنه بردن یک نمایش هستند و سالن‌های خصوصی هم هزینه زیادی بابت نگهداری و اجاره سالن باید پرداخت کنند ولی در نهایت به کارگردان نمایش، همه فشارهای مالی تحمیل می‌شود. از وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و دانشگاه، بابت تعطیلی جشنواره دانشگاهی گله‌مندم، دانشگاه باید از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تئاتر حمایت کند. چطور یک جوان می‌تواند این همه هزینه را برای احرای یک نمیش تامین کند؟

در پایان مراسم نیز امیر موسی کاظمی با ذکر این نکته که درطراحی پوستر جشنواره هم از هنرمندان شهرستانی استفاده شده است، گفت: این پوستر با طراحی امین یاوری، هنرمند سبزواری انجام شده است و چون امروز روز بزرگداشت مقام زن است، از مهتاب وجدانی به نمایندگی از سایر کارگردانان می‌خواهیم از پوستر جشنواره رونمایی کند.

این نشست با رونمایی پوستر و عکس یادگاری گروه‌ها، خبرنگاران و مدیران جشنواره به اتمام رسید.

 

 




نظرات کاربران