در حال بارگذاری ...

تئاتر شهر از نگاه پیشکسوتان

* تئاتر شهر از نگاه " محمد بهرامی " پیشکسوت عرصه رسانه ای حال و هوای خاصی دارد  نام تئاتر شهر که می آید  نفس عمیقی می کشد و می گوید : اولین حضورم در مجموعه تئاتر شهر به سال 1369 برمی گردد با شنیدن نام تئاتر شهر به یاد خانه ای می افتم که  20 سال از عمرم را درآن زندگی کردم. 

                                                                    ***
* اما تئاتر شهر از نگاه استاد" پری صابری" پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی تعریفی دیگر دارد او می گوید : مجموعه تئاتر شهر بنایی زیبا است که با حساب و کتاب دقیق ساخته شده و برای اهل تئاتر وهنر  بنایی عالیقدر به شمار می آید.

صابری درادامه می افزاید اولین نمایشی که از من در این مجموعه به صحنه رفته است نمایش " سوگ سیاوش"است .

                                                                    ***
*تئاتر شهر از نگاه استاد " اسماعیل خلج " با آن صورت محجوب و مهربانش رنگی شاعرانه دارد این پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی می گوید : تئاتر شهر تنها گنبد و زیر گنبدی است که کبوتران جلد فراوانش هنرمندان تئاتر هستند ، من در سال 1355 نمایش "حالت چطوره مش رحیم" و "گلدونه خانوم " را در این مجموعه به صحنه برده ام  که در همیشه زندگیم در خاطرم ماندگار است .

                                                                    ***

* تئاتر شهر از نگاه دکتر " قطب الدین صادقی " پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی : دکتر صادقی معتقد است که تئاتر شهر ویترین تئاتر کشور است بهترین  آثار تئاتری ایران در این محل به صحنه رفته اند ، بنا بر این سطح فرهنگی و هنری آن باید حفظ شود .

وی می گوید ، من درسال 1366 نمایش" آژاکس" را برای نخستین بار در این مجموعه تئاتری به صحنه بردم  که خاطرات آن همواره درذهنم ماندگار است .

                                                         ***

* تئاتر شهر در یک جمله از استاد " داریوس اسد زاده " هم خواندنی است وی می گوید :  تئاتر شهر مرکز ادبیات نمایشی است که فکر می کنم در خاور میانه کمتر مکانی به این عزمت و جامعیت در حوزه هنر نمایشی وجود داشته باشد پس باید قدر آن را بدانیم .

                                                         ***
* استاد " داود رشیدی" نگاه ویژه ای به تئاتر شهر دارد وی معتقد است  ، تئاتر شهر تنها مجموعه تئاتر حرفه ای ما است و ساختمان آن نیز یکی از نمادهای فرهنگی تهران است .

استاد رشیدی ابراز  امید واری می کند  از این نوع مجموعه های تئاتری در گوشه و کنار پایتخت و سایر شهرها ی ایران بنا شود .

این پیشکسوت عرصه هنر های نمایشی می افزاید ،" من در سال 55 13 نمایش"  آنتی گونه" را برای اولین بار در این مجموعه تئاتری به صحنه بردم  که یادش را هرگز از یاد نمی برم .

                                                              ***

* اما تئاتر شهر از نگاه استاد " سعدی افشار " با آن صورت ملیح ومهربانش رنگی خاص دارد این پیشکسوت عرصه نمایش های سنتی می گوید :تئاتر شهر از نظر فرهنگی حیثیت تئاتر ما است  من برای اولین بار در دهه 50 بود که با نمایش "بلورک و چشمه نوش" در این مجموعه به اجرای نمایش پرداختم .

                                                              ***
* استاد "عباس جهانگیریان" هم نگاهی خاص به این استوانه هنری دارد وی می گوید اسم تئاتر شهر مرا به یاد" رضا بابک " می اندازد ، چون نمایش های " کدو قلقله و دیو " که درسال 54 13 در این مجموعه به صحنه رفت و نمایش های " دزد و رنگ قرمز " و  " کلاه و شال و اره " که او در این نمایش ها بازی می کرد و مرا عاشق دلداده تئاتر کرد و من  با دیدن این نمایش ها به سمت نوشتن تئاتر گرایش پیدا کردم .

استاد جهانگیریان می گوید برای اولین بار درسال 1353 به تئاتر شهر آمدم که این حضور تا کنون مرا دلبسته تئاتر ونوشتن کرده است .

او می گوید برای اولین بار نمایشنامه ای با عنوان" کویر "را نوشتم که "پرویز پرستویی " اولین بازی اش را در این نمایش انجام داد که در سال 1356و1357 در تئاتر شهر اجرا شد .

                                                                 ***

* استاد " منیزه محامدی" هم تصور جالبی از این مرکز تئاتر حرفه ای کشور دارد وی می گوید: تئاتر شهر مرا به یاد خانه ام می اندازد خانه ای که سال های سال در آن زندگی کرده ام .

محامدی برای نخستین بار نمایش "تبعه دست دوم" را درسال 1360 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده است به اعتقاد وی تئاتر شهر اوج آمال و آرزوهای اهل تئاتر ایران است .  





نظرات کاربران