در حال بارگذاری ...

استفانو جونکی تئاتر عروسکی برخواسته از مفاهیم خاص و ساختاری زندگی است

" استفانو  جونکی" پژوهشگر ایتالیایی در گفت ‌و گو با سایت خبری تئاتر شهر گفت : با حضور در این سمینار و کارگاه آموزشی قصد داشتم زبان خیمه ‌شب‌بازی را تفسیر کنم.

به گفته وی  تئاتر عروسکی مخصوصاً تئاتر عروسکی دستکشی و دستی دارای جذابیت هایی بسیاری است که در هر نقطه از جهان به راحتی می‌توان  با آن ارتباط برقرار کرد و از آن لذت برد.

وی افزود : انواع تئاتر عروسکی دستکشی و نخی در نمایش‌های عروسکی بر خاسته از مفاهیم ساختاری است و این تحت تأثیر نحوه زندگی و تفکر دست‌اندرکاران این دو نوع نمایش است.

به گفته این پژوهشگر ایتالیایی بررسی بنیادین نمایش عروسکی دستکشی  ما را به سمتی سوق می دهد که به چگونگی تکوین و تولید اینگونه آثار باندیشیم .

وی در خصوص تحقیقاتش با موضوع شباهت‌‌های پولچینلا ایتالیایی و نمایش ایرانی پهلوان کچل افزود:سال‌های زیادی است که در این زمینه تحقیق می کنم  به عنوان مثال هر دوی این‌ عروسک‌ها با هوش و با ذکاوت هستند و هردو درموقعیت‌های مختلف هم احمق و گستاخ می‌شوند.

به عقیده این پژوهشگر ایتالیایی  این تضاد شخصی در تمام این عروسک‌ها وجود دارد. البته پهلوان کچل شباهت و قرابت بیشتری با پولچینلا دارد اما عروسک خیمه‌شب‌بازی بیشتر جنبه تفریحی، سرگرمی و خنداندن دارد.من در مقاله‌ام به برسسی وجوه مشترک و ریشه‌های شکل‌گیری این عروسک‌ها پرداختم و علاوه براین موارد، اشتراکات و تفاوت‌های زیادی را پیدا کرده‌ام.
وی با بیان اینکه به خوبی با نمایش‌های ایرانی آشنایی دارد، سطح کیفی جشنواره را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هنرمندان نمایش‌های آئینی و به‌خصوص عروسکی هرساله در حال رشد هستند و به ‌نظر من از رشد تصاعدی خوبی برخوردار هستند اما این روند نباید دچار خدشه شود و باید به‌طور مستمر ادامه داشته باشد.

جونکی گفت : تعامل خوبی که در این‌سال ها میان هنرمندان،محققان و پژوهشگران ایرانی و سایر کشورها برقرار شده، نتایج مثبتی را در این زمینه رقم زده که البته باید این تعامل ادامه داشته باشد.
"استفانو جونکی" از استادان برجسته تئاتر ایتالیا در عرصه نمایش های عروسکی است که در نخستین روز جشنواره بین المللی تئاتر سنتی آیینی کارگاه آموزشی تحت عنوان " پولچینلا ، تئاتر دستکشی" ‌را در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر بر پا کرد و در دومین روز از سمینار به ارائه مقاله‌ای تحت عنوان " تفاوت در ساختار دو نوع نمایش عروسکی دستکشی و نخی" با ارائه مثال هایی از پولچینلا، جی‌جی‌وی جی و خیمه‌شب بازی پرداخت.




نظرات کاربران