در حال بارگذاری ...

نشست خبری جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار شد

نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی صبح امروز در با‌شگاه دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار شد. به گزارش سایت خبری تئاتر شهر در این نشست  "محسن اسلامی" مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، "فریبا عدمی "رئیس امور فرهنگی ـ هنری اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم،" قمصری" معاون دانشگاه تهران و "امیرحسین حریری" دبیر جشنوارهسیزدهم  تئاتر دانشگاهی حضور داشتند .

در این نشست قمصری گفت: دانشگاه تهران به عنوان‌ مجری جشنواره علیرغم تمام گرفتاری‌ها با تمام توان در خدمت جشنواره تئاتر دانشگاهی است که امیدواریم همکاری خوبی داشته باشیم واین همکاری مبنایی برای همکاری های بعدی باشد .
در ادامه اسلامی ‌درباره برنامه‌های این دوره از جشنواره اظهار داشت : دبیر جشنواره امسال وظیفه سنگینی بر عهده دارد و با وجود تاخیر یک ماهه‌ای که در انتخاب دبیر پیش آمد است اما خوشبختانه دبیر خانه جشنواره برنامه‌های جامعی را تدارک دیده است .
وی گفت : این جشنواره از سال 84 به عنوان یکی از برنامه‌های رسمی وزارت علوم به تصویب رسید و از آن دوره تاکنون با ایجاد برنامه‌های متنوع و افزودن بخش‌هایی به جشنواره، باعث بالندگی در تئاتر دانشگاهی شده است. تئاتر دانشگاهی به طور کلی در این چهار سال فعالیت زیادی داشته که فقط شامل جشنواره نمی‌شود اما جشنواره هم بخشی از آن است.
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم در ادامه افزود: رویکرد اصلی ما در جشنواره تئاتر دانشگاهی، رویکرد آموزش محور و پژوهش محور است و سعی کرده‌ایم رقابت در اولویت‌های بعدی قرار گیرد و بخش‌های اضافه شده به جشنواره در همین راستا قرار دارند.
وی همچنین گفت:«سال گذشته وعده دادیم تمام کارهای جشنواره در قالب رپرتوار اجرای عمومی شوند و این شامل آثار این جشنواره نیز خواهد شد.»
وی در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد:«هر سال کتاب‌هایی از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر می‌شود که امسال نیز نمایشنامه‌های عبدالحی شماسی مورد بازخوانی قرار خواهد گرفت.»
اسلامی افزود:«تئاتر دانشگاهی مهم است و به همین دلیل ما برای آن وقت می‌گذاریم. ما در کنار جشنواره تئاتر دانشگاهی، خانه تئاتر دانشگاهی را هم تاسیس کردیم که هر کدام از آن‌ها بخشی از نیازهای دانشجویان را پاسخ می‌دهند.»
وی در پایان گفت:«با توجه به توانی که در آقای حریری سراغ دارم مطمئنم جشنواره سیزدهم متفاوت از دیگر جشنواره‌ها برگزار خواهد شد ضمن آن که از زحمات دبیران دوره‌های قبل هم تشکر می‌کنم.»
‌در ادامه ‌امیرحسین حریری دبیر جشنواره سیزدهم تئاتر دانشگاهی مطالبی درباره چگونگی تدوین فراخوان ارائه داد و گفت:«12 سال جشنواره را با فراز و نشیب بسیار اما با افتخار به پایان رساندیم و اکنون زمان آن رسیده بود که با بازخوانی دوازده دوره گذشته جشنواره سیزدهم را هدفمند‌تر برگزار کنیم.»
وی افزود:«همیشه واژه دانشجویی با نگاه سطح پایین ‌نگریسته شده و این باعث شده فعالیت‌های دانشجویی علی‌رغم تلاش فراوان دیده نشود، اما با شعار"تئاتر دانشگاهی، تئاتر برتر" سعی داریم این نگاه را عوض کنیم، زیرا دانشجویان بدنه اصلی تئاتر کشور را تشکیل می‌دهند.»
وی در ادامه به تشریح بخش‌های مختلف فراخوان و تفاوت‌های آن با دوره‌های گذشته پرداخت و گفت:«در بخش پایان‌نامه‌ها که برای اولین بار در جشنواره برگزار می‌شود تلاش کرده‌ایم زحمات دانشجویان‌‌ برای پایان‌نامه‌هایشان در جشنواره دیده شود. از دیگر بخش‌های جدید جشنواره کارگاه اجرای آثار شکسپیر است که در هر دوره به یکی از نویسندگان بزرگ جهانی اختصاص خواهد داشت و امسال ویژه شکسپیر خواهد بود.»
حریری در همین رابطه افزود:«جشنواره امسال در دو منطقه تخصصی و غیر تخصصی برگزار می شود. منظور از منطقه تخصصی دانشکده‌های تئاتری سراسر کشور است که آثار شرکت کنندگان در بخش بین‌الملل با دانشگاه تئاتری دیگر کشورها رقابت خواهند کرد. در بخش پژوهش امسال سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرده‌ایم. جایزه این بخش به نام دکتر فرهاد ناظرزاده نامگذاری شده، همچنین قرار است معاونت پژوهش جشنواره سند چشم‌اندازی برای پنج سال آینده تنظیم کند.»
‌ادامه نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران رسانه‌ها با دکتر اسلامی و امیرحسین حریری اختصاص یافت که عمده این پرسش‌ها بر بودجه جشنواره متمرکز بود.
در این ارتباط اسلامی گفت:«هر سال نسبت به دوره گذشته افزایش بودجه داشته‌ایم و امسال نیز با توجه به نرخ رشد تورم و افزوده شدن بخش‌های جدید، این افزایش انجام خواهد شد، اما در همان حال هم بودجه ما حرفه‌ای نیست، بلکه شبه حرفه‌ای است و جشنواره باید به فکر جذب حمایت‌ کننده مالی نیز باشد.»
حریری نیز گفت:«امسال نسبت به دوره گذشته در تمام بخش‌ها تقریباً سه برابر افزایش وجود داشته اما ما گروه‌ ویژه‌ای برای جذب اسپانسر در دبیرخانه تشکیل داده‌ایم.»
 




نظرات کاربران